Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
forgus31

Varför tillverkas skräp?

Rekommendera Poster

Finns det nån vettig förklaring till varför man år efter år tillverkar undermåligt skräp som t.ex den tank som nu alla har märkt läcker.

Bensin är ganska dyr och några droppar kan antända huset som tank lagras i med enorma konsekvenser som följd.

Det var snart 10 år sedan jag köpte en sådan tank och man har fortfarande inte åtgärdat problemet i tillverkningen. Stora mängder trycks ut i marknaden med samma resultat. Läcker pga dåligt anpassade packningar och fel valt material.

Vad kostar det att åtgärda en sådan miss? Kanske en krona per tank att ändra konstruktion och få rätt material. Lägg till några tusen kronor för att kinserna handlar upp bensin och ställer några tankar i solen och försöker få dessa att hålla tätt några år.

Jag har svårt att förstå att en produktchef kan sitta år efter år utan att åtgärda problemet. Finns det nån som har en vettig förklaring?

Måste man tillverka skräp för att folk ska tro att det är billigt?

Skulle t.ex IKEA ha blivit ett av världens största företag om de fungerat efter den principen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är anledningen till att jag ALDRIG köper biliga prylar till sådant som har det minsta med säkerhet att göra.

Det borde ingen göra.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det saknas feedback när det gäller den typen av massproducerade relativt billiga produkter. Kineserna tillverkar jättevolymer som sprids över världen. Sedan säljs de på billighetsvaruhus så länge det går. Om klagomålen blir tillräckligt många, eller försäljningen minskar tillräckligt mycket slutar man att köpa in produkten ifråga. Tillverkaren får oftast inte veta varför och vill kanske inte ens veta. Han kör så länge det går. När det gäller den här tanken verkar det ju ha gått bra i minst tio år. Frågan är om han skulle ha ökat sin vinst genom att göra omställningar i produktionen. Kanske skulle han kunnat öka efterfrågan och säkerställa framtida försäljning med en kampanj hos samtliga återförsäljare: Nu förbättrad och säkrad mot läckage! eller något i den stilen. Om det ö.h.t. är möjligt att genomföra för en massproducerad billighetsprodukt skulle det förmodligen kosta mer än det smakade. Sammanfattningsvis: Produktförbättringar genomförs bara om det lönar sig.

Deprimerande bild? Gråter Blir man förbannad?SkrikandesJa, absolut, men dessvärre är bilden troligen sann!

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför tillverkas skräp?  Ja den frågan är verkligen befogad.  Jag köper din förklaring med hull och hår SeaManiac, så länge det är lönsamt så tillverkas det skräp.  Men vad jag inte riktigt förstår är att Biltema år efter år säljer skiten, det måste ju ha kommit in massor av reklamationer.  För även om det låter som en saga så har tydligen Biltema kvalitetstänk (fan trot) http://www.biltema.se/info/companyinfo.asp?iSecId=207

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Policycitat:

Att Biltemas produkter håller rätt kvalitetsnivå testas på många olika sätt. Tester, analyser och funktionskontroller sker både innan Biltema tar upp en produkt och löpande under tiden produkten finns i sortimentet. Vid leverans från fabrikerna har Biltema egen kvalitetskontroll som gör allt från stickprov till kontroller av hela leveranser innan de får packas och skeppas till Biltemas lager.

Produkterna har mycket liten felfrekvens. Biltema har som mål att nå en reklamationsprocent, (värdet av de produkter som Biltema återköper på grund av fel i vara, som andel av den totala försäljningen), som inte överstiger 0,5 %. Biltema har för närvarande en genomsnittlig reklamationsprocent understigande 0,6 %. Detta är en mycket bra nivå men är fortfarande en liten bit från målet.

Felfrekvensen 0,6 % mäts på de reklamerade varorna. Vem har gått tillbaka med en tank som läcker? Här ligger nog felet. Vi orkar inte reklamera skräpet utan tar på oss skulden, typ: är jag så dum att jag köper sånt billigt skräp så får jag skylla mig själv.

Ingen återkoppling i sånt fall. Men det står också att man gör kontroller. Tankarna har i alla fall passerat kvalitetskontrollen i många år utan att man märkt att de läckt i anslutningarna och luftskruven. Det finns fler exempel på sånt som halkat igenom.

Skulle Biltema ta sig i kragen och skaffa en kvalitetskontroll värt namnet kunde man bli lika framgångsrika som IKEA.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Knappast, har du handlat på ikea? Fanns alla skruvarna? Nej här får du nog komma med något annat. Jag har handlat både på ikea och biltema, samma sak men eftersom jag är snål eller fattig`? Vilket som, fel blir det. MEN, oftast är jag nöjd. Man får väl underschjköka saken , eller inte köpa det allra dyraste. Alla gör fel och kan man hålla något billigt även om det är för att hålla ner övriga priser, så tycker jag det är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja vad är skräp eller kvalitetsprodukter?

Beror mycket på köparens referensramar. Det finns en marknad för både kvalitetsriktiga prylar och skräp. Här är bredden stor och svårt att avgöra var gränserna går.

Ta t.ex. handverktyg. Där är vissa nöjda med kvalitet de hittar på Rusta. Vissa är nöjda med Biltema och andra skulle aldrig komma på tanken att köpa annat en t.ex. Bacho.

Det är därför som företag som Rusta, Lidel, ÖB mm även hittar kunder för sina varor.

Varor som produceras marknadssegmenteras från början och finns i graden från rent sekunda till hög kvalitet med priser därefter.

Området med mycket låg kvalitet är mycket stort och här öser tillverkana in produkter till lågt pris och marginalerna är små och då gäller det att få volym för att kunna tjäna pengar. I de högre områdena med hög kvalitet där är volymerna mycket mindre och marginalerna större och ger på så sätt rätt lönsamhet.

Men det är upp till dig som konsument att välja. vill du ha riktig kvalitet eller duger det med skitkvalitet?

mvh Roland

(skitkvalitet är mina referansramar för sådant som inte håller till att användas under rimlig tid)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

He he...

Även fast du inte skriver det rakt ut förstår jag att det är biltemas trycktank du syfter på. Köpte själv en sådan i början av förra säsongen. Korkpackningen till locket höll absolut inte tätt, luftningsnippeln höll inte heller tätt. Det luktade massor av soppa i bilen. Dessutom blev soppaslagen med tiden stenhård (verkade inte riktigt tåla bensin). Nu har jag gjort mig av med både tanken och båten ifråga.

Men handen på hjärtat. Hur bra kvalitetsryckte har IKEA? Kan i vart fall konstatera att både Biltema och IKEA är varuhus med massor av kunder. Priset är nog en så viktig faktor. På min nuvarande båt har jag bara plåttankar. De håller helt tätt, till och med lite för tätt. Luftningen tycks ha fastnat på båda, så jag får köra med locket lite på glänt. Det hade aldrig behövts på biltemas tank, då den läckte lite överallt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad svårt ni gör det för er, så länge folk köper skräp så kommer det att tillverkas, svårare än så är det inte........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Längre än så behöver inte svaret vara när det är rätt svar!!!

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har har min andra tank från biltema jag är helnöjd, hantera tanken vettigt så slipper man bekymmer med läckage överfyll inte och vid transport placera tanken stående med sug slangen vriden uppåt. Jag tycker att den är väl värd sina pengar. en sak är konstig däremot och det är att tankmätaren jag köpte till inte fungerade, flytkroppen på den spiralvridna stången flöt inte i bensin men väl i vatten! men den fick jag byta utan diskussion den nya fungerade ok

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma här,bor på vischan så det är ett ständigt åkande med dunkar,moppar mopeder båtar mm,Har aldrig varit med om att ngn dunk Plåt eller plast inte läcker vid öppnande t.e.x. Biltemadunken som var med Sonens båt var nog säkert 8 år,korkpackningen var skit ,det förstår jag inte att b-tema inte ändrat på ,fixade en ny av gummi. Läckage vid sugslangen vid transport med hjälp av en slangstump plomberad.OM jag inte har fel så är dom plastankar jag sett hos trendigare inköpsställen av liknande typ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...