Brasseman 0 Postad 9 Oktober , 2008 Undrar om det finns någon/några härinne med erfarenhet av aluminiumbåtar. postitivt, negativt, sjögång etc etc... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brasseman 0 Postad 9 Oktober , 2008 tillägas skall att jag gärna hör åsikter om allt från små roddbåtar och uppåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evelina 0 Postad 9 Oktober , 2008 Hej Vår bår en Riwall är i Aluminium (Målad) och under dom 2 säsonger vi använt henne har vi ännu inte hittat någon nackdel. Man måste bara tänka på att vara försiktig med sina elinstallationer så att man inte får någon av polerna mot skrovet. Och så får man lägga ner några kronor på Zinkanoder varje vår. Annars är allt väldigt lättskött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjtsu15 1 Postad 9 Oktober , 2008 Jag har en 4m båt med 25hk. Det bästa med alubåtar är att de är väldigt oömma och man dra båtar upp nästan var som hellst. Förutsatt att den är omålad, då tycker jag vitsen försvinner med aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 9 Oktober , 2008 Det finns inga nackdelar med aluminiumbåtar. En stor fördel är att man kan ha dem i spat året runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brasseman 0 Postad 9 Oktober , 2008 Hur är sjöegenskaperna då, man har ju vissa fördomar när det gäller de pga den lätta vikten. Nån därute som äger t ex en linder sportsman som kan säga nåt om hur den går i sjön vid lite svall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 9 Oktober , 2008 Har erfarenhet från en mindre Buster... bra sjöegenskaper men kanske något lätt. Lättheten är ju inte bara negativ då det går åt mindre bränsle... men det kanske blir mer tyngd och ännu bättre sjöegenskaper med de större modellerna. Som tidigare sagts så är aluminiumbåtar mer oömma och det gör inget om du skulle köra på någon sten medan du kryssar in mellan stenarna i en naturhamn eller drar upp båten på land. Det som jag däremot saknar hos en alu-båt är det kluckande ljudet av vågorna.. det blir lite metalliskt och inte så rogivande om man säger så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 9 Oktober , 2008 Sjögången är mer beroende på vad det är för båt och botten. Att materialet råkar vara alu har mindre betydelse. Att t.ex. linders båter går stampit beror mest på att botten är platt som en planka. Titta t.ex. på yxlö eller nynäs-båter De har skarpa v-bottnar och går som tåget i sjön. Likaså gör anytech. Det enda negativa är väl som nån sa korrosion, men det avhjälps med ordentlig issolering. Och glöm inte att lägga på rätt grundfärg ifall du ska måla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AnteKba 0 Postad 9 Oktober , 2008 Silver båtarna är väldigt bra, enl mina egna erfarenheter, fantastiska sjöegenskaper redan på de mindre modellerna runt 4.5-5m. Dessutom lättskötta..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pollare 0 Postad 21 Mars , 2009 Har själv en Buster XL -01 med 80 hk fyrtakt. Går fantastiskt bra i sjön, är snabb (38 knop enligt GPS och en person, annars 34 vilket inte är dåligt) och i mitt fall är vikten en klar fördel eftersom jag trailar båten hela tiden. Provkörde en Ryds 568GT med Mercury 75 hk tvåtakt och kom fram till följande: Propellern slirar vid gaspådrag vilket min aldrig gör oavsett trimning. Rydsen har högre fribord men känns mkt klumpigare och svampigar i sjön. Bustern är kvickare och ger ett mkt stabilare intryck, inget skrov som flexar i vågorna där inte... Visst finns det andra Alu båtar som är om inte trevligare än Bustern, Anytec skulle bli mitt val men priserna är hiskeliga. Dessutom har man ingen känslig gelcoat som kan skadas av minsta sten. Enligt min åsikt är Alu överlägset men det finns säkert de som inte håller med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamma 0 Postad 21 Mars , 2009 Nackdelarna med alu är väl att dom ser jäkligt trista ut efter bara något års användning (ut o titta på bustrarna i hamnen med något år på nacken), samt att det är betydligt svårare att som lekman göra ev lagningar på skrovet. En plastbåt kan ju en normalhändigt laga med ett tillfredställande resultat. Tänker du så här så är det bara en tidsfråga innan du får svetsa hål. Som tidigare sagts så är aluminiumbåtar mer oömma och det gör inget om du skulle köra på någon sten medan du kryssar in mellan stenarna i en naturhamn eller drar upp båten på land. Finns även många fördelar som rabblats upp i tidigare inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser