Matsarna 0 Postad 20 Oktober , 2008 Oj vad jag blir less på allt skitsnack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 20 Oktober , 2008 Det kan du förvisso vara, men du har dig själv att skylla eftersom många av dina inlägg är förtäckt reklam, vilket inte är tillåtet på detta forum. Därför tappar du också i trovärdighet, oavsett om dina inlägg är reklam eller ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 Oktober , 2008 Förslag att vi återgår till diskussionen om kostnader för service av båtmotor. Jag tycker det är värt att jämföra med vad servicen på bilen kostar -- min gamla bilverkstad ville ha 8000 kronor sistgång, då letade jag och hittade en som bara tog 5000 kronor. Så min kostnad för båtmotorn på i snitt 2500 kronor per år tycker jag är helt OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 3 November , 2008 Jag fick offert på 5500:- för en standardkonservering, ej impellerbyte, så jag gör den själv istället. Jag ska ta in en till offert och se vad de vill ha. Annars gör jag det själv och slipper traila båten fram och tillbaka (och vet att det blir bra gjort). Det tar ca 2-3 timmar och kostar ca 1000:- för materialet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 3 November , 2008 Vilken typ av motor har du? Gissar att du inte har en modern 4-taktsmotor --- annars är jag imponerad att du klarar att justera ventilerna själv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 7 November , 2008 Fick in en ny offert igår, där jag brukar ha min service. Landar på ca 2500:- Jag har en Verado och det står inget om ventilkontroll i handboken. Däremot kan man spola kylsystemet utan att ha motorn på ser jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 7 November , 2008 Anges när jag har haft kontakt med Suzuki att ventilkontroll och ev. justering kan göras efter 200 timmar på min DF 150, vad som gäller Merc vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zed65 0 Postad 7 November , 2008 Att ni vågar vara inne och pilla i era dyra motorer själva.. Tänk bara på hur mycket uppdateringar som kommer till era motorer som vi åtgärdar isamband med service. Vissa av dom får ni aldrig reda på att vi gör. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 8 November , 2008 Gissar att vem som helst kan gå in någonstans på Mercurys hemsida och se meddelanden om kostnadsfria uppdateringar av t ex Verado. Så borde det åtminstone vara... Orkar inte kolla... Men i övrigt -- Jag hoppas i vår sälja vår lilla styrpulpet med 4 år gammal 50 hk Mercury och jag tycker att kvitton varje höst på att jag gjort service hos auktoriserad verkstad borde göra att den är MYCKET lättare att sälja. Svårt att veta hur korkade köpare det finns förstås... Men jag tror att jag får igen de 9.000 kronor jag sammanlagt betalat för service under 4 år. På en Verado som kostar mycket mer borde det vara SJÄLVKLART att kvitto på gjord service ökar andrahandsvärdet rejält. Fast det finns kanske någon godtrogen köpare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karl_ 0 Postad 14 September , 2009 Jag lånar denna tråd. Jag har en 100 hästars Yamaha 4t utombordare. Nu har den använts för tredje säsongen och totalt har den körts under 60 timmar varav under 10 timmar första säsongen. I år så kanske den har gått 20 timmar. Den har tidigare servats av verkstad enligt rekommendationen men mot bakgrund av den korta körtiden börjar jag fundnera på att lämna in den vart annat år och vart annat år själv byta växellådsolja motorolja tändstift oljefilter. Ventilspel och liknande ger jag mig inte på men det kanske räcker att göra det vartannat år om den bara gått 50 timmar mellan ventilspelskontrollerna. Om jag inför ett sådant här snålprogramm bör man då se till att impellern byts vart annat år när motorn lämnas in? Skälet till att jag överväger ovanstående snålprogramm är inte bara kostnaden och de få timmarna utan även att jag ser att jag kan spara tid på att vidta de nödvändigaste åtgärderna själv och därmed slipper transporttider och strulet av att passa verkstadens tider för inlämning och uthämtning. Kan man köra den på alklatbensin det sista man gör som alternativ till att dränera den på bensin. Mvh Karl Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 18 September , 2018 Yamaha i Norrtälje tar ca 4000:- för en 20-timmarsservice och ca 8000:- för en 100-timmars. Då ingår vinterkonservering för knappt 1000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser