Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
mr_mike

Biltema Bränsletank

Rekommendera Poster

Har en fråga ang biltemas bränsletank i plast.

Jag har en uttern 4501:a med en 4cyl 40hk 2-taktsmotor, den nuvarande tanken är i plåt och har väl antagligen hängt med sedan ny. Den funkar kanon och har även mätare som funkar sådär iofs.

Frågan då. Funlar det att slänga i en ny tank ifrån biltema? Den nuvarande har ett slags tryck och vrid fäste (ser ut som ett T) funkar det att lossa detta och ansluta slangen till biltema tanken med en slangklämma???

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp inte en billig tank. De håller inte trycket å läcker runt slangkopplingen. Bensin expanderar/komprimerar ju när det sker temperaturändringar.

Gjorde själv misstaget å köpte en billig å det sölade bensin hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att det är Mercury eller Mariner du har ??

Försök köpa en lämplig, begagnad tank på Blocket; billiga tankar från Biltema eller Erlandsson är inget att ha, plasttankar är överhuvudtaget inget att ha, i synnerhet när de används eller ligger i bilens bagagelucka varma dagar, då har du bensinlukt där flera veckor framöver.

Själv köpte jag en Tohatsu motor i år och hade en Yamaha plåttank sedan tidigare. Plåttanken suverän, plasttanken luktar när det är varmt (jag fyller säkert för mycket bränsle i den). Det jag gjorde var att jag tog bort Tohatsu dunkanslutning från bensinslangen och satte Yama anslutning dit i stället, så nu kan jag använda Tohatsu med Yamatank. Kör oftast med denna combo.

Om jag vill använda Tohatsutanken i stället, så fixade jag en mellanslang, som har Yamaha motoranslutning(köpt hos SeaSea) uppåt och den bortmonterade Tohatsu tankanslutning mot dunken. Funkar utmärkt.

(Hoppas ovanstående beskrivning går att begripa).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en plasttank från Biltema. Rekommenderar att du köper någon annanstans, gängorna på luftningsskruven är så dåliga att de kommer gå sönder när som helst. Jag vågar inte röra den skruven mer, utan luftar då och då genom locket. Det funkar, eftersom tanken är kopplad till en jollemotor som bara går korta stunder.

Annars föredrar jag generellt plasttankar. Lättare att hantera eftersom de inte repar på samma sätt som en plåttank. Plåttankar kan dessutom rosta invändigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma erfarenhet med Biltemas tankar.

Läckte ur nästan hela innehållet några varma dagar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok.

Men jag ska bara slänga i den för provkörning då min org tank blivit stulen. Sen ska den även säljas så vill inte lägga för mycket pengar på detta.

Har en Mercury motor och hur funkar det med anslutningar till en biltematank då???

///Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns speciella Mercury kopplingar å köpa som man byter ut. Annars en slangklämma så blir tanken fast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du bara provköra motorn inför en försäljning (ex. i en tunna på land) så är det riktiga snålalternativet att köpa en lös slang och med blåsa och rätt koppling mot motorn som du sen sticker ner i en bensindunk. Trots namnet är det inget tryck i trycktankar, utan gummiblåsan används för att suga upp bränsle.

Eller så köper du en plasttank som du säljer med motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en biltematank och änvänder den permanent. Har den till en Mercury 50hk 4 cyl. fungerar bra om du bara ska provaköra den, köp då också en tillhörande anslutning från bränsleslangen till motorn. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK.

Ja den funkar nog. Har du den ansluten med slang och slangklämma på tanken???

I andra änden har jag org anslutningen kvar. Ska bara byta pumpen tänkte jag...

///Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går bra med slangklämma,om du inte är allergisk mot biltema så har dom även kompletta slangar kan vara ide; att kolla backventiler i din gamla slang annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst fungerar det med en av Biltemas tankar.. har själv en.
Men den läcker som ett såll från slangkopplingar och dylikt! Tätningskorken i skruvlocket gick sönder på ett par veckor. Har bensin i bagaget varje gång jag tankar upp BT-tanken, vilket stinker i ett par veckor efteråt.. vilket innebär en ständig bensinlukt då jag försöker vara ute så mycket som möjligt med båten. Slangen med blåsan är stel och svårböjlig.

Så om du inte har några större krav och inte bryr dig om bensinlukt så är detta ett kap..! ;-)
Annars skulle jag köpa något mer med kvalitet, något jag kommer att görar nästa gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en orIginal plåttakt till Mercury/ mariner till salu

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat flera biltemas plasttankar flera gånger. Har även provat märkestankar.

Min erfarenhet är att det alltid läcker! Mitt bästa råd är att även köpa en packningsmaterial, gummimatta från biltema. Då kan du skära ut egna packningar allteftersom du behöver.

Biltema problem1: Korken i locket som skall fungera som packning krymper, när den krympt så radien minskat ca 4 millimeter så sluter den inte längre tätt mot dunken, utan hänger löst i locket. Detta orsakar läckage. Gjorde en ny av gummimatta, vilket fungerar perfekt.

Biltema problem2: Slanganslutningen är svår att få tät. Lyckades genom att sätta på en egen o-ring få det tätt. Eftersom detta skruvas fast så är det lätt hänt att man vrider loss nippeln när man använder dunken.

Märkesdunk problem: Packningen under tankmätaren är så extremt snål, och vid leverens var skruvarna så hårt åtdragna att packningen hade pressats ut mellan tankmätaren och dunken, vilket ledde till läckage. Gjorde en egen packning av biltemas gummimatta för att lösa detta, fungerar perfekt.

För att komplicera det lite extra så har jag även testat biltemas slangar. Dessa suger, efter ca 1 år är som stenhårda. Svåra att hantera eftersom dom är tröga att böja, och pumpen går knappt att trycka ihop. (Jag har testat 3 st biltemaslangar med samma problem, så nu kör jag original)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej..jag har oxå biltema tankar...men dessa läcker alltid en massa i bilen....Helt värdelösa...å inte skoj att ha med sig barnen etc i bilen med en massa bensinångor..

Köp ordentliga grejer..

Denne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skumt. Jag köpte en biltema tryck tank, Fixade en plugg samt la en o-ring vid luftskruven. Funkar klockrent juh så för 239kr emot ca 1000kr som den org tanken kostar väljer jag nog en biltema tank ändå....

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo precis, med en enkel omändring så får man det helt OK.

Det är därför jag tar upp frågan varför man inte vill tillverka alt. köpa in för försäljning under sitt märke. Varför vill man ha stämpeln Skitföretaget?

Vad är det för självändamål i det. Är det verkligen så att ett billigt pris är så viktigt att man ska vara säker på alla sätt att det är billigast. Den som har sämsata grejerna borde vara billigast.

Isåfall återstår bara frågan varför är vi så många som måste ha de sämsta grejerna? I det fall man ska sälja sin båt och ska ha en tank som ska slinka med köpet så kan man förstå det. I en hel del andra fall är det också så. Skruva i 5 skruvar. OK med den billigaste skruvmejseln. Slipa ett bord. OK med billigaste slipmaskinen och om den pajar innan bordet är klart får man en ny. Osv.

Men när Billigaföretaget ska sälja en pryl som ska hålla en del år, utsättas för miljö med salt mm så misslyckas man att få till sig kunderna.

Så det kan inte vara självändamål med dålig kvalitet. Jag ser ingen anledning annat än att det är rent slarv av det distribuerande företaget i det här fallet Billigaföretaget. Jag tror inte grundaren tänkte att det skulle skötas på detta dåliga sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är så sant ... Men allt är faktiskt inte skit. Jag kör t.ex roadracing där fick deras ryggskydd bäst i test av tidningen BIKE en sån grej t.ex ryggskydd 199kr Biltema , Ryggskydd mc handlare 1500 - 2500kr = sämre

Deras verktyg har 10-15års garantie en del t.o.m livstid. =BRA

Känner en kille som läst till kemiingengör eller vad det heter han jobbar som testare av olika oljor och där de tar prover rullar även hela Statoils sortiment igenom och fylls upp med samma oljor som säljs till 1/4 av priset vad det kostar på statoil = BRA

Så allt är inte skit tycker jag men vill man betala all reklam som de stora märkerna stoltserar med vid stora tävlingar/evangemang så varsegod köp märkesprodukter det är till de sakerna pengarna går :)

Ne så länge sakerna funkar så köper jag mer än gärna saker ifrån Biltema och skiter i om en Plastdunk som ligger gömd i en båt har Loggan tryckt på sig eller inte.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo oljan använder jag sen många år. Likaså har jag en bra domkraft som håller än. Att man inte lyckats få fram nån skitolja visar väl på att man inte vill ha stämpeln billigaste skräp.

Sanningen är nog att man struntar i att jaga kvalitet eller att förbättra det man säljer.  Man säljer allt som går att få tillräckligt bra täckningsbidrag på. Ett antal ekonomer som räknar fram sortimentet map bästa bidrag. Kvaliteten finns inte med som en faktor i dessa kalkyler. Bra eller dålig får ingen påverkan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja se där något bra iallfall. Glad

Men om nu allt är så dåligt enl dig varför har du varit inne där och köpt olja samt domkraft haha. Samt vilka produkter har du mer köpt eftersom du säger dig veta att allt är skit därifrån? Jag menar man kan juh inte klaga på något man inte har grunder eller statistik på.

Jag kör vidare på deras saker och skiter i vad alla andra säger, de är juh värda att testa med tanke på prisskillnaden och visar det sig att något skulle vara dåligt så är det juh bara att köpa av annat märke då. Visar det sig däremot vara en bra produkt så har du förmodligen sparat några 100lappar eller 1000lappar Skrattande...

Men visst jag skulle kanske inte gå och köpa badrumsinredning eller klinkers där. Men verktyg samt andra saker det funkar för mig...

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...