Johan4 0 Postad 8 Oktober , 2008 Tjenna, har en Colorado 300. I början när jag använde den som ny i sommras så funkade allt perfekt. Men efter ett tag pekade pilen som är båten åt fel håll, dvs. den pekade inte i färdriktningen och kartbilden vred sig och blev skev så att man ser åt sidan istället för rakt fram. Någon annan som upplevt detta problem? Mvh. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linmajon 0 Postad 8 Oktober , 2008 Tja! Jag har en Colorado 200. Den är likadan förutom att den saknar kompass samt tryckmätare. Garmins 60Cx med inbyggd kompass funkar så att den, om den kommit upp i en viss hastighet, själv räknar ut Norr och vrider kartan så att framåt blir upp. Under den hastigheten vrids kartan med hänsyn till norr och hur enheten är vriden i förhållande till Norr. Mycket förvirrande. En polare hade en 60Cx och gjorde mig nästan galen när den kopplade på och av den inbyggda kompassen. Jag ställde om brytpunkten(farten) till att köra utan kompassensorn direkt när man rörde sig. Jag kan slå vad om att C300 funkar precis likadant. Just därför köpte jag en 200 och inte en 300 då jag tyckte inbyggd kompass var värdelöst för selging. Den var klart billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan4 0 Postad 8 Oktober , 2008 Tack för hjälpen! Jag förstog inte helt, men jag började greja med gps:en och av nån anledning kalibrerade jag kompassen. Nu verkar problemet vara löst, kan det vara så enkelt? En annan fråga: förut blev det svarta sträck där jag hade seglat, men inte nu längre, är det nån inställning jag gjort av misstag? Hur ändrar man den så att den visar spåren, och hur tar man bort dem? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan4 0 Postad 9 Oktober , 2008 Hej, här kommer en fråga till; jag installerade programmet Trip and Waypoint manager idag som följde med gps:en för att kunna göra rutter i datorn och sedan lägga över till coloradon. Jag kom så långt att jag förstod att jag måste tanka över bluechart kortet till datorn för att kunna få sjökortsbilderna. Men när jag väljer att föra över karta så står det att det inte finns nån karta på enheten, har testat både själva coloradon och minneskortet med sjökortet i, så vitt jag förstår. Vad ska jag göra? Tacksam för hjälp Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 10 Oktober , 2008 Hej! Du kan inte på Garmins maskiner föra över kartan till datorn. Du måste köpa bluechart-CD separat. Finns andra lösningar som Du kan hitta på nätet, inte lagliga men fungerar. Du kan också använda andra kartprogram och köra över bara waypointdatan. Fungerar lika bra. //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johan4 0 Postad 10 Oktober , 2008 Okej, det var synd. Jag har googlat lite på kartprogram, men jag hittar inget som är gratis, har sjökort över västkusten (eftersom det inte gick att föra över bluechart kortet från coloradon) och kan kommunicera med gpsen. Har nån nåt tips? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser