Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
-Danne-

Barlast...

Rekommendera Poster

skulle jag behöva till min styrpulpetare. Planingströskeln är ganska markant och med en gubbe på förtoften så går det snabbare upp i plan.

Så därför hade jag tänkt att lägga i en sandsäck eller nått liknande i förtoften. Var kan jag hitta en sån för lämplig mängd sand? Eller har någon en annan lösning?

Botten i förtoften är formad efter båtens båtten, så nått platt och fyrkantigt går helbort. Det måste vara nått som formar sig (mjukt) och inte går sönder pga allt hoppande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi behöver sand på jobbet ringer vi till Lasbilscentralen så kommer de ut med det antal lastbilslass som vi behöver. Ett lastbilslass är kanske väl mycket för dina behov. Det finns blästersand i 50 kg säckar.

När jag skulle fylla ett tomrum i kölen på min segelbåt, tiggde jag gamla balansvikter på bilverkstäderna runt omkring. Det mesta av de gamla balansvikterna är fortfarande bly. Jag fick ihop en hel del - gratis.

I sin enkelhet skulle du ju kunna stoppa vikterna i en 5-liters plastdunk. Det går ju också att formgjuta tackor som passar i utrymmet och plasta fast dem. Bly väger ju betydligt mer än sand.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaga runt efter blyvikter och sen smälta är för mycket jobb för mig. Dessutom vill jag kunna ta väck barlasten på ett enkelt sätt.

En gammal plastdunk med bly kan nog funka, men jag tror att dunken kommer paja. Det är ingen segelbåt, utan en hoppande 5-meters styrpulpet.

Var hittar jag blästersand? Pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Om du vill göra något seriöst så är en trimtank med vattenintag såsom många racebåtar har det bästa allternativet.

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I många styrpulpetare är tank, batteri, ankare och annan bråte placerat i stuvutrymmet längst bak. Kan du inte flytta fram något av dessa. Trimplan tycker jag är ett bättre alternativ än att lasta på onödig vikt. Du behöver ju bara lite hjälp när du ska upp i plan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

att gjuta bly hemma är något som man bör undvika om man inte har kunskap och nödvändig skyddsutrustning. Bly är mycket giftigt liksom blyångor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 

Kan du inte trimma/luta in motorn lite mer mot skrovet istället? Eller har du prövat med Hydrofoil eller liknande vilka monteras på antikavitationsplattan (ovanför proppellern), de kan hjälpa till. Fördelen är att du slipper belasta båten med ytterligare vikt vilket ju drar ner toppfart o acc.

MVH

Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle också satsa på trimplan, smarttabs eller trimfenor... mer vikt mer bränsleåtgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trimma in motorn hjälper. Men inte så mcket när jag är ensam.

Jag är inte så pigg på att skruva dit nått på motorn. Hydrofoi, hjälper det värkligen? Nån som har en länk?

Visserligen så kommer nog båten gå långsamere med en barlast där fram, men gör mig inget. Sålänge som förbrukningen är densamma. Och acc försämras inte med lite mer vikt där fram, den blir snarare snbbare upp i plan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar vara en skitsmart grej. Jag håller med om att det är en bättre lösning än att lasta i fler kilon. Dumt bara att smarttabs eller trimplan kommer att ryka i första bästa isflak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min Sjöjeep 43 satt batteriet monterat längt fram i båten vilket ger en ganska stor omfördelning av vikten. Den gick fortfarande lätt upp i planing med 40 Hkr motor och med 2-3 personer (där alla satt längt bak). Om det berodde på batteriets placering eller en osedvanligt bra utformning på skrovet vet jag dock inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tyvärr ingen möjlighet att flytta batteriet dit. Men hade det gått så är det nog en av de bättre lösningarna.

Ingen som känner till nått ställe där man kan handla tomma(!) sandsäckar. gärna med bärhandtag :) Jag har sökt som en galning på nätet, men inte hittat nått. :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner igen problemet för jag har haft det själv i en flipper 535 ht.

Lösningen med sandsäcker låter bra, men är inte det. Trimplan funkar bäst. Du får en båt som uförsig som en bra båt ska göra. Jag bara hört bra om smarttabs men har ingen erfarenhet av dom själv, Hade nog provat smarttabs för det är ett billigt alternativ och funkar bra på en inte så tung båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte en vattensäck från ex watski.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill helst inte ha nått på akterspegel eftersom jag låter båten ligga kvar i spat så länge som möjligt. Dvs. det blir alltid lite iskörning. Och jag är rädd att trimplanen ryker då.

Satte du dit trimplan på din 535? Vilken storlek har du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har aldrig hört talas om trimplan som gått sönder pga iskörning? På vilket sätt skulle de gå sönder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett ett par sönderkörda, i samtliga fall har isen skurit sönder hydraulslangen vid backning i is. Undviker man att backa så är det nog inga problem med is

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett billigt alternativ är CO:s hopvikbara vattendunk för 49:- styck. Två såna som är vattenfyllda borde nog räcka för att se om principen fungerar. Om något skulle hända så vattnet läcker ut är nog inte hela världen, men om det händer med sand kan det vara lite jobbigare.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34225990

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK. Eller så väljer man trimplan där hydraulslangarna sitter innanför akterspegeln... Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...