-Danne- 0 Postad 8 Oktober , 2008 skulle jag behöva till min styrpulpetare. Planingströskeln är ganska markant och med en gubbe på förtoften så går det snabbare upp i plan. Så därför hade jag tänkt att lägga i en sandsäck eller nått liknande i förtoften. Var kan jag hitta en sån för lämplig mängd sand? Eller har någon en annan lösning? Botten i förtoften är formad efter båtens båtten, så nått platt och fyrkantigt går helbort. Det måste vara nått som formar sig (mjukt) och inte går sönder pga allt hoppande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Oktober , 2008 När vi behöver sand på jobbet ringer vi till Lasbilscentralen så kommer de ut med det antal lastbilslass som vi behöver. Ett lastbilslass är kanske väl mycket för dina behov. Det finns blästersand i 50 kg säckar. När jag skulle fylla ett tomrum i kölen på min segelbåt, tiggde jag gamla balansvikter på bilverkstäderna runt omkring. Det mesta av de gamla balansvikterna är fortfarande bly. Jag fick ihop en hel del - gratis. I sin enkelhet skulle du ju kunna stoppa vikterna i en 5-liters plastdunk. Det går ju också att formgjuta tackor som passar i utrymmet och plasta fast dem. Bly väger ju betydligt mer än sand. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 8 Oktober , 2008 Jaga runt efter blyvikter och sen smälta är för mycket jobb för mig. Dessutom vill jag kunna ta väck barlasten på ett enkelt sätt. En gammal plastdunk med bly kan nog funka, men jag tror att dunken kommer paja. Det är ingen segelbåt, utan en hoppande 5-meters styrpulpet. Var hittar jag blästersand? Pris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 8 Oktober , 2008 Hej. Om du vill göra något seriöst så är en trimtank med vattenintag såsom många racebåtar har det bästa allternativet. /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 8 Oktober , 2008 I många styrpulpetare är tank, batteri, ankare och annan bråte placerat i stuvutrymmet längst bak. Kan du inte flytta fram något av dessa. Trimplan tycker jag är ett bättre alternativ än att lasta på onödig vikt. Du behöver ju bara lite hjälp när du ska upp i plan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 8 Oktober , 2008 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80623 Köp en/två sånna och tejpa och dra plastsäckar runt så borde det håla och inte dra åt sig massa vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 8 Oktober , 2008 att gjuta bly hemma är något som man bör undvika om man inte har kunskap och nödvändig skyddsutrustning. Bly är mycket giftigt liksom blyångor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mangen5 0 Postad 8 Oktober , 2008 Hej! Kan du inte trimma/luta in motorn lite mer mot skrovet istället? Eller har du prövat med Hydrofoil eller liknande vilka monteras på antikavitationsplattan (ovanför proppellern), de kan hjälpa till. Fördelen är att du slipper belasta båten med ytterligare vikt vilket ju drar ner toppfart o acc. MVH Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 8 Oktober , 2008 En massa onödig vikt i fören verkar inte så lyckat, jag skulle satsa på ett par smarttabs: http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=23028&groupID=9&subGroupID=500300&parentGroupID=500 //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 8 Oktober , 2008 Skulle också satsa på trimplan, smarttabs eller trimfenor... mer vikt mer bränsleåtgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 9 Oktober , 2008 Trimma in motorn hjälper. Men inte så mcket när jag är ensam. Jag är inte så pigg på att skruva dit nått på motorn. Hydrofoi, hjälper det värkligen? Nån som har en länk? Visserligen så kommer nog båten gå långsamere med en barlast där fram, men gör mig inget. Sålänge som förbrukningen är densamma. Och acc försämras inte med lite mer vikt där fram, den blir snarare snbbare upp i plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 9 Oktober , 2008 Det verkar vara en skitsmart grej. Jag håller med om att det är en bättre lösning än att lasta i fler kilon. Dumt bara att smarttabs eller trimplan kommer att ryka i första bästa isflak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 9 Oktober , 2008 På min Sjöjeep 43 satt batteriet monterat längt fram i båten vilket ger en ganska stor omfördelning av vikten. Den gick fortfarande lätt upp i planing med 40 Hkr motor och med 2-3 personer (där alla satt längt bak). Om det berodde på batteriets placering eller en osedvanligt bra utformning på skrovet vet jag dock inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 9 Oktober , 2008 Jag har tyvärr ingen möjlighet att flytta batteriet dit. Men hade det gått så är det nog en av de bättre lösningarna. Ingen som känner till nått ställe där man kan handla tomma(!) sandsäckar. gärna med bärhandtag Jag har sökt som en galning på nätet, men inte hittat nått. :/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 9 Oktober , 2008 Hur många bar är det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 9 Oktober , 2008 Nu förstår jag inte frågan... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ginis 0 Postad 10 Oktober , 2008 Jag känner igen problemet för jag har haft det själv i en flipper 535 ht. Lösningen med sandsäcker låter bra, men är inte det. Trimplan funkar bäst. Du får en båt som uförsig som en bra båt ska göra. Jag bara hört bra om smarttabs men har ingen erfarenhet av dom själv, Hade nog provat smarttabs för det är ett billigt alternativ och funkar bra på en inte så tung båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 10 Oktober , 2008 Varför inte en vattensäck från ex watski. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 10 Oktober , 2008 Jag vill helst inte ha nått på akterspegel eftersom jag låter båten ligga kvar i spat så länge som möjligt. Dvs. det blir alltid lite iskörning. Och jag är rädd att trimplanen ryker då. Satte du dit trimplan på din 535? Vilken storlek har du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 10 Oktober , 2008 Ska kika på det. Kan vara nått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 10 Oktober , 2008 Har aldrig hört talas om trimplan som gått sönder pga iskörning? På vilket sätt skulle de gå sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 10 Oktober , 2008 Jag har sett ett par sönderkörda, i samtliga fall har isen skurit sönder hydraulslangen vid backning i is. Undviker man att backa så är det nog inga problem med is Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 10 Oktober , 2008 Ett billigt alternativ är CO:s hopvikbara vattendunk för 49:- styck. Två såna som är vattenfyllda borde nog räcka för att se om principen fungerar. Om något skulle hända så vattnet läcker ut är nog inte hela världen, men om det händer med sand kan det vara lite jobbigare. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=34225990 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 10 Oktober , 2008 OK. Eller så väljer man trimplan där hydraulslangarna sitter innanför akterspegeln... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser