Trim 0 Postad 7 Oktober , 2008 Heej! Jag har funderat lite... Det måste ju finnas någon max hastighet på en båt. För att en båt kan ju inte ta hur många Hk somhelst pga vikten. Och om man har Tex 1000 Hk (Överdrivet) så snurrar propellrarna skit snabbt ju. Och om det snurrar så snabbt så har dom inget att skjuta ifrån sej med. Men en bil kan ju gå nästan hur snabbt som helst. Eftersom den har hjul och kontakt med marken. Är jag helt ute o cycklar eller ligger det något i de? Besök min hemsida! www.nogg.se/Trim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 7 Oktober , 2008 Det beror på vilken båt du talar om. Olika skrovformer, olika maxhastighet. Ungefär som att jämföra en T-Ford med en Formel 1-bil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 7 Oktober , 2008 Heej! Jag har funderat lite... Det måste ju finnas någon max hastighet på en båt. jugge> full gas är max ! För att en båt kan ju inte ta hur många Hk somhelst pga vikten. jugge> en raketmotor väger nästan bara sitt bränsle Och om man har Tex 1000 Hk (Överdrivet) så snurrar propellrarna skit snabbt ju. jugge> då behöver man böja bladen mer, eller byta växellåda. Och om det snurrar så snabbt så har dom inget att skjuta ifrån sej med. jugge> vatten eller luft, kolla in ett flygplan eller rymdraket. Men en bil kan ju gå nästan hur snabbt som helst. Eftersom den har hjul och kontakt med marken. jugge> Thrust den snabbaste bilen, skuttade flera meter över marken vid rekordet. Är jag helt ute o cycklar eller ligger det något i de? jugge> Du är har helt rätt, det kan alltid gå fortare /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 7 Oktober , 2008 Trim kanske menar vad han skriver så, jag ursäktar med detta. ja skrovformen gör båten. deplacement, halvplanande eller helplanande. tumregel 6m. vattenlinje deplacement(snipa) är max 6 knop. halvplanande kanske 10-15knop. ( man kan montera trimplan) helplanande 30 knop, de lärde brukar nämna att båtar kan överplana. (vet ej ) bilar möter luftmotstånd i större mängd än båter och vid högre hastigheter. /Jugge Senast ändrad av JuggeM | 08 oktober 2008 | 00:44 Senast ändrad av JuggeM | 08 oktober 2008 | 00:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomAh 0 Postad 8 Oktober , 2008 Trim talar om propellrar i sin post. Hur fort en propellerdriven farkost kan ta sig fram. Spänner man på en jetmotor är det ju helt andra lagar som gäller En propeller som snurrar tillräckligt fort kaviterar ju en massa, och du trycker den mer luft än vatten eller nåt sånt. Även om man har ett mkt längre drev på för att förminska kavitation funkar väl drevet (eller riggen) som en bromspinne. Intressant fråga faktiskt... Hur snabb är världens snabbaste propellerdrivna farkost? Nån som har Guinnes rekordbok nära till hands? /thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 8 Oktober , 2008 Hej verkar vara 227mph med propeller, 380km/h eller nåt sånt. Undrar hur fort snurrar propellern ? rekord: http://en.wikipedia.org/wiki/Water_speed_record propeller: http://www.geocities.com/colosseum/sideline/8707/ rekord: http://www.boatracingr11.com/areas/results/kilo_3-13-14-04.htm '/Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 8 Oktober , 2008 Öh verkar vara 229mph årtal 1982, nån kan ha åkt snabbare med propeller.Eddie Hill sets propeller-driven boat water speed record of 229 mph enl. http://www.on-this-day.com/onthisday/thedays/alldays/sep05.htm /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomAh 0 Postad 9 Oktober , 2008 Ingen har kanske varit galen nog att testa sen dess? Trim: Du som ställde frågan... har du tittat vidare på andra ställen och funnit något svar på frågan? Är vi ute och cyklar när vi snackar om din fråga? /thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 9 Oktober , 2008 En formel som ja lärde mig en gång säger att en icke planande båt kan gå högst ungvefär 2.2*sqrt(lvl) (knop, m), där lvl är längden vid vattenlinjen. sqrt betyder kvadratrot. Alltså en snipa som är 6.25 m vid vattenlinjen gör max 2.2 * sqrt(6.25) = 2.2 * 2.5 = 5.5 knop. Jag har en bok om fartyg och där fanns bilder och data om atlantångare, lastfartyg, krigsfartyg osv, och denna formel stämde hyfsat bra. Men om bten planar gäller andra lagar - där finns ingen maxfart. Jag ska forska lite mer om detta, men denna formel har diskuterats förut här. PS Kan tillägga att min båt nu gör 0 knop eftersom jag just idag har tagit upp den. Det gick bra, frånsett att jag hoppade från båten ner på land och ramlade och fick ont i foten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 10 Oktober , 2008 En naturlag är att både vattenmotstånd och luftmotstånd tyvärr ökar kvadratiskt. Det innebär att en fartökning på 20 % kräver 40 % högre motoreffekt (1,2*1,2=1,44). För att dubbla farten så krävs alltså 4 gånger så kraftig motor (och drev och kylning och bränsle och lufttillförsel och ett skrov och en familj och en plånbok etc) som klarar det. Sensmoralen är att det är väldigt dyrt att åka väldigt fort (om det nu var någon som tvekade på det...)! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 10 Oktober , 2008 Hej, jag har försökt länka till sidan men ej lyckats,googla istället på snabbaste snipan,garaget.org. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser