Lill-Hugge 0 Postad 7 Oktober , 2008 Hej alla båtvänner, Har gjort ett par intressanta upptäkter på detta eminenta forum vad det gäller egenskaperna hos silikon. I den första länken nedan kan man läsa hur erbarmligt svårt det är att helt och hållet få bort silikon innan målning. I andra länken kan man läsa hur havstulpanerna inte fäster på våtrumssilikon. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=250861&highlight=silikon http://www.maringuiden.se/forum/;thread=252971&highlight=silikon Nu spånar jag hej vilt, men om silikon har dessa egenskaper skulle det ju vara suveränt att påföra silikonspray på gelgoaten i syfte att skydda den mot väder och vind, men även som skydd mot beväxtning. Jag antar att man inte kan jämföra våtrumssilikon och vanlig silikonspray då säkerligen våtrumssilkonen innehåller andra ämnen också. Det skulle vara mycket intressant och få veta om jag är helt ute och cyklar eller våtrumssilikon i alla fall skulle kunna vara ett alternativ till vax om man inte vill bottenmåla båten ?? Mvh Lill-Hugge http://www.maringuiden.se/forum/;thread=252971&highlight=silikon'> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 7 Oktober , 2008 Hej! skulle tro att de största nackdelarna med silicon är att det är nästan omöjligt att måla båten efteråt. Skulle tro att du får slipa ner hela båten och använda silicontvätt i kubik. Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 7 Oktober , 2008 Skulle tro att det beror på att våtrumssilikon b.a. innehåller antimögelmedel. Det har gjorts försök med silikonbeläggning för att förhindra beväxning, men såvitt jag minns (Är ganska säker, men kan inte hitta referensensen) fungerade det inte. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lill-Hugge 0 Postad 8 Oktober , 2008 Ok! Det kanske inte påverkar beväxtningen på båten, men man tycker i sådana fall att det bör lossna lättare i samband med att man skall ta bort bottenbeväxtningen. Lill-Hugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 8 Oktober , 2008 Blue pooly var ju ett siliconvax som gjorde omlackeringar omöjliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peppe_E 0 Postad 8 Oktober , 2008 Jag har provat att använda silikonspray på taket på en gammal båt ( för det gick inte att polara / vaxa upp den) det visade sig att det regna bort så det kommer nog inte att funka. Peppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lill-Hugge 0 Postad 8 Oktober , 2008 Ok! Tack så mycket. Lill-Hugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 9 Oktober , 2008 Hej Lill-Hugge ! Innehållet si våtrumsilikon som motverkar påväxt av mögel heter fungecider. Dessa fungcider får endast tillsättas med en begränsad mängd sedan EU började reglera kemikalier. Den mängd som idag finns är bara verksam i en period om ca12mån i ett badrum. Med denna erfarenhet om produkten,så kommer tiden som produkten fungerar under vatten vara ca 1 vecka ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lill-Hugge 0 Postad 11 Oktober , 2008 Intressant Zinderella, Tackar ! Lill-Hugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser