Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Vange80

Köpa båt nu - hämta i vår

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått ett bra pris på en Ryds 23 WA här i närheten och överväger att köpa, trots dessa dystra tider. Jag har frågat om återförsäljaren kan förvara båten över vintern vilket säljaren sa att de kunde.

Nu undrar jag hur man brukar gå tillväga gällande betalning. Betalar jag handpenning nu och resten när jag hämtar båten i vår, eller förväntas jag betala allt nu? Dessutom undrar jag lite över risken man tar med att låta förvara båten hos återförsäljaren i händelse av konkurs eller dylikt?

En annan fråga är hur fräck man vågar vara. Säljaren erbjöd 360' utan att blinka. Är det okej att ge ett motbud på, säg, 340' utan att vara alltför fräck?

Vänliga hälsningar,

Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger handpenning nu, resten sedan... Ca 10 % handpenning brukar vara rimligt...

Prutning: Ja för f*n, börja på 320 000 tycker jag.

Och ang dystra tider.... Det blir bättre efter årsskiftet. Det säger experterna... Och jag hoppas att dom har rätt eftersom jag precis köpte mitt första hus. Skrikandes

Lycka till

PS Eftersom det är dystra tider så har du ju ytterligare ett argument till att få det billigare där...

Senast ändrad av Jonbeee | 07 oktober 2008 | 21:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det viktiga är att man hämtar ut båten å skriver ett separat avtal om vinterförvaring. Du skall ha ägarbevis kontrakt å dylikt som bevis på att den är din vid en eventuell konkurs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Förutom köpekontrakt osv kan det vara bra att tex hänga på ett hänglås som bara du har nyckel till på låsbygeln. Jag fick själv det rådet av jurist när jag köpte båt utan att hämta den direkt. Låset bevisar att den är din, knepigt men sant tydligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betydligt mer än 10% tror jag krävs om du vill vara säker på att båten är din. Annars kan säljaren utan problem sälja till någon annan för mer pengar i vår -- det enda du har rätt till då är dina 10% tillbaka. Som jag fattat det är det juridiskt stor skillnad på handpenning och delbetalning.

En firma som jag nyss köpte av sa att de tar 50-80 procent om det ska gå lång tid mellan kontrakt och leverans. Anledningen är att de vill vara HELT säkra på att köparen verkligen har pengar (extra viktigt i dessa oroliga tider), så att de inte blir fast med en fordran och en osåld båt. Båtfirmorna vill inte ha strul, de vill ha omsättning...

Mer om dett i tråden 50% handpenning... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=247725

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du skall göra som Kenbja säger. Visst kan även de övriga metoderna funka, men det kan ju ta flera år för jurister att reda ut det hela, med överklaganden och allt. Och du vill åka båt till våren, inte till sommaren 2012 !

Betala båten nu och kör iväg med den, RYDS 23 borde gå att transportera på en vanlig hyrtrailer (???). Sen hyr du vinterplats på någon marina om du saknar egen förvaringsplats, annars brukar man kunna stå hos någon bonde till en inte alltför orimlig kostnad.

Betalar du nu så får du säkert ett bra pris...

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 08 oktober 2008 | 09:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.. ska du få ett bra pris så vill säkert handlaren få in pengarna direkt .. det är ju det som är meningen med att sälja ''billigare'' ...

( fort av med båten och fort in med pengarna)

Som alla säger ..kontrakt ,kontrakt och kontrakt !  ..de där med att låsa båten verkar vara en mycket smart sak . att montera en och annan personlig sak borde också göra sitt ! Lämna också saker i båten som gör att den ser ''lite personlig''  handuk , verktyg, simring , fiskedrag och ett metspö,hahahahaha..  jag bara gissar lite . Kanske tanken är bra ??????

En sista sak , att pruta är OK .. men om du behöver en GPS eller mera utrustning som du ändå ska köpa ..se till att du får det  ''på köpet '' .. för handlaren blir det lite billigare prutat och för dig ett sätt att lägga till mycket mer prylar . Så istället för att pruta 20' till se till att du för grejer för 20'' istället .. Förutsatt att du ändå tänkt köp dessa !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är i en liknande situation, då jag köpt en motor av en firma och har för avsikt att hämnta denna först till våren. Går man säker om man skriver ett kontrakt om vinterförvaring? Jag menar, även marinor som har vinterförvaring kan ju gå omkull och jag har aldrig hört någon tveka om att vinterförvara på marina.

Tips om lås är bra. Vet någon om/hur försäkringar gäller?

/en john

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det juridiska begrepp är att ta saken i besittning. Om du köper motor på marina X och förvarar på marina Y, då har du ju tagit den i besittning. Om du köper på marina X och förvarar på marina X så kommer konkursförvaltaren med stor sannolikhet att försöka lägga beslag på båten/motor som en del av konkursbon.

Går de i konkurs, då blir det mycket intressant att följa vad som händer, för jag hoppas ni rapporterar här på marinforumet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är så bra med det här forumet. Många, snabba svar. Sjukt bra! Tack för alla bra och intressanta åsikter.

Summa summarum verkar de flesta anse att det är säkrast att försöka flytta båten från handlaren till en annan vinterförvaring (även om sannolikheten för konkurs känns relativt liten för den aktuella firman).

Vad gäller prutande verkar de flesta tycka att det är okej att vara ganska fräck, att det helt klart är köparens marknad just nu. Dessutom verkar man få mest valuta för pengarna om man istället för att pruta cash istället försöker få med så mycket utrustning som möjligt.

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du behöver betala båten så kan du se till att säljaren skaffar en så kallad bankgaranti. Det innebär att om säljaren går i konkurs eller liknande så får du pengarna av säljarens bank. När jag lämnade in min båt på hösten som handpenning på en större båt med leverans på våren så fick jag en bankgaranti på båtens värde. Men det är något man måste be om, inget de föreslår själva...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 

Betala båten och ta den med dig som nämnt ovan. Pruta till tusen och strunta i bankgarantin, den kommer att göra det svårare för dig att få ett bra pris då säljaren behöver betala kostnaden för denna garanti vilken inte är helt obetydlig.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man betalar inte för något man inte tar med sig hem. Skulle så vara så handpenning för  max 2 veckor och aldrig mer än 10 %. Lågkonjuktur och slut på säsongen finns inget att skämas för. Han kommer inte att sälja många båtar nu på ett tag så pruta på du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen och tack för alla bra svar!

Nu har vi gett ett bud som vi tror att han accepterar : Vi får båten för 360' (som sagt från början), men dessutom får vi med akterkapell samt teakdurk. Totalt sett kostar detta c:a 50000 nytt efter vad jag erfar, så det känns som en hyfsat bra deal. Dock sa säljaren att han för det priset vill ha betalt direkt.

Vad ska man säga? Jag tycker inte det känns helt okej att hosta upp hela summan nu när man inte ska använda båten förrän i vår. Tips?

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ge säljaren ett alternativ. Betala 360 i vår eller 340 nu. Fast skall du betala i vå rlär du iaf få lägga upp en rejäl handpenning å kommer säkerligen få problem om handlaren kursar under vintern.

Du kan ju räkna ut vad räntekostanden är om du tar ett lån å så förslår du att du å säljaren delar på den summan om du betalar nu mot att betala allt i vår å inte har räntor under vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... man kan inte få allt ! 

Om du tycker att priset och båten är helt rätt så ska du nog gilla läget med köpet och inte tänka på att båten ''bara står'' ..tänk istället på att du kan fixa  med utrustning och massa trevliga tillbehör ,och du har gott om tid till detta .

Handlaren vill bli av med båten nu ,det är därför du får så bra pris .När våren kommer och alla vill köpa båt så blir säkert priset ett helt annat , så brukare det vara !

Känns lite orimligt att du ska få köpa båten till ''höstpris'' och sedan inte betala för än till våren .. går inte riktigt ihop !?!?!

Så hade jag resonerat !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Okej, nu är affären snart i hamn. Säljarens erbjudande till oss är som följer:

För 375' får jag:

Båten med nybåtsgarantier i 2 år (båten är en demokörd 07:a)

Teakdurk

Akterkapell

Förtöjningspaket

Bottenmålning

GPS med sjökort

Vi betalar 50% nu och 50% vid avhämtning i vår.

Totalt sett känns det som vi gjort en jättebra deal och jag är mkt nöjd. Tack för alla tips och råd! Utan dem hade det här köpet blivit betydligt sämre.

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till köpet, men hur kommer det sig att du erbjöds köpa den för 360 000 och sedan  köpte den för 375 000, fick du väldigt mycket extra utrustning, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Duktig säljare!Skrattande

Förövrigt, grattis till nya båten, hoppas den skall ge mycket nöje!

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läser man tråden så finner man svaren ...   mycket enkelt !

Grattis till din nya båt !  Nu är det bara att sitta hemma och längta till våren ... tiden går sååå långsamt ! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säljarens ursprungliga bud var 360' utan några tillbehör alls. Varpå vi erbjöd 360' med teak och stort kapell (totalt värt mer än 50' inkl. montering så vitt jag vet). Han kontrade med 375' och vi accepterade under förutsättning att vi fick med plotter, förtöjningskit samt att vi bara lägger 50% nu och resten vid leverans!

:)

/N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det verkar vara ett OK-deal - så stå på er!

Eller så köper du min drömbåt. :-) Hustru har bestämt att nu ska det vara husbil några år. Obestämd

Har den till salu på Blocket - står inne i värmen nu efter service/vinterkonservering.

Lycka till med båtaffären!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...