Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
pgh73

yanmar hjälp!

Rekommendera Poster

Tjohoo,

var på väg ut för att segla en stund idag men kom inte längre än 150 m från hamnen. Sen dör motorn, typ så där som om att bränslet tar slut. Tappar varv och sen död. I lördags gick den kanon inne i hamnen sen nu detta... en yanmar ysm8g

Den drar runt fint på startmotorn, för kännedom. Jag hade loss plastskruven på vattenavskiljaren för att dränera bränslefiltret. Behöver man lufta systemet efter detta? Om det nu inte är luft i systemet som spökar var skall jag börja min felsökning då?

Hjälp mig nu, min seglarkarriär har börjat dåligt. Bl a med toppackning som gått åt h-vete osv. Är en aningens sur på det  hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja felsökningen med att förvissa dig om att du inte har dieselamöbor i tank/ledningar/filter. men/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall börja med att lufta systemet på fredag, verkar vara en ganska så omfattande procedur. En fråga, enl en ysb-bok skall tändningsnyckeln vara påslagen men enl min ysm-bok så står där inget om detta. Någon som kan bringa klarhet i detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska ha tändningsnyckeln på,,,, inget märkvärdigt att lufta motorn..

Det gör du på 10 minuter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men när jag läser mekboken så verkar det vara en grej på mycket mer än 10 minuter... Ja ja, lär väl se hur det går imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Råkade ut för samma sak för flera år sen med just en Yanmar-motor. Då var det dieselslangen som var trasig (åldersskäl). Eftersom det inte syntes vid en okulär besiktning slutade de hele med att halva inredning plockades bort för att kunna felsöka. Ny slang å vips så funka motorn.

Om motorn bara dör så hjälper det nog inte att bara lufta motorn.
Säkerligen är det nog bara det att dieslet inte kommer fram.
Felsök från början dvs. från dieseltanken (skit i tanken alt amöbor), via slangar till bränslefiltret (igenslaggat?). Är filtret slut och du måste byta då blir det luftning.
Följ instruktionsboken bara så går det bra. 
Längre än så här tror jag inte att du behöver felsöka.

Lycka till
Mvh
Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I lördags dränerade jag vattenavskiljaren, tod ut plastpluggen i den och lär det rinna en bra stund. I tisdags när jag skulle ut gick motorn i ca 5-6 minuter sen dog den. Kan detta bero på att den diesel som fanns i systemet räckte för detta och sen kom luften fram och störde i och med att jag dränerade?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Man behöver inte ta bort plastpluggen när man dränerer utan det räcker med att skruva upp några varv. Har man ändå skruvat ur hela pluggen så är jag tveksam om man behöver lufta systemet. Kanske men egenligen vet jag inte. Prova om du tror att just det som är felet.

Annars blir det att kolla bränslefiltret, slangarna och ev tanken. Oavsett de senare åtgärderna så måste systemet luftas.

Det finns säkerligen diesel i motorn så den kan gå i 5-6 minuter innan den stannar.

Lycka till
Mvh
Larsa

Senast ändrad av laand | 09 oktober 2008 | 21:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kamrater, har vi öppnat någon del i systemet så kommer vi att få lufta, enklaste sätt(med och utan tändningsnyckel) är att öppna skruven på finfiltret och sedan manuellt pumpa fram diesel, har man inte kört helt tomt på soppa så startar man oftast både volvo scania yanmar etc på detta vis

ha´ t pent smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så där ja, back in business. Luftade systemet idag, stötte dock på patrull direkt. Gängorna till luftn.skruven på finfiltret hade gått åt h-vete. Ja ha, iväg till en mc-firma och i med en helicoil. 3 timmar senare luftade jag det hela. Motorn gick igång direkt. Hade den igång ca 15 minuter utan några problem. Hoppas på segling i helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...