Orris27 1 Postad 7 Oktober , 2008 Pratade med min granne som är en gammal bilmek. Enligt honom kan en av orsakerna till en rykande diesel vara en taskig bränsleslang som suger tjuvluft... Enligt honom blir luftblandningen för hög när bränslet kommer in till spridarna och därmed blir värdet fel... Enligt honom räcker det med mindre sprickor för att så skall kunna ske... Några åsikter kring detta?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 8 Oktober , 2008 Tja, inte beror röken på taskiga bränsleslangar i alla fall men var och en är salig i sin tro. /Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 8 Oktober , 2008 Jag håller med dig Nitro. Dom gånger jag haft hål på bränsleledningen i en diesel så har motorn bara stannat efter ett tag, efter luftning har den gått ytterligare en stund- för att sedan stanna igen. Aldrig sett att det rykt mer. Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 08 oktober 2008 | 09:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 8 Oktober , 2008 De finns flera orsaker ti att en diesemotor ryker SVART! Vanligaste orsaken är att spridarspesarna ar koxbeläggning, dvs. fastbränd olja som hindrar den finfördelade bränsle att brinna jämt och fint, det blir istället stora droppar som ju behöver längre tid att brinna klart. Men eftersom kolven inte väntar på de dropparna som ännu brinner så skjutsas dom med avgaserna ut i avgasröret, men eftersom där inte finns något syre så blir det bara svart rök som kommer ut från avgasröret. Den andra orsaken kan vara igensatt luftfilter, som då ger samma effekt, alltså för lite syre i cylindern. Kolla och se vad som orsakar din rök. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inka508 1 Postad 8 Oktober , 2008 Hej ! Har haft liknande problem. Skit i tanken månne ?? Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gyttjedykaren 1 Postad 8 Oktober , 2008 Jag har en MD40 som jag tycker ryker en hel del när jag närmar mig 2800-3000rpm Inte så att den ryker direkt svart (polsk lastbil i uppförsbacke) men ändå så att jag undrar om det är normalt för denna maskin. Har hört från en gubbe på klubben att denna motor ska vara en riktig rök maskin. Vad han nu menar med det? Nån som har en aning och vågar försöka sig på att förklara hur mycket rök som anses vara normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 8 Oktober , 2008 Om det kommer in lite luft i bränsleledningen så kommer motorn att stanna. När insprutningspumpen ska öppna spridaren så får det inte finnas någon luft i röret vid spridaren. Detta för att luften då kommer att komprimeras och spridaren öppnar inte. Det är därför som man måste lufta. Däremot så kan det rycka om spridaren är sliten. Det sitter en fjäder i spridaren som ska se till att den har ett visst öppningstryck. Denna fjäder slits med tiden (mekanisk utmattning, fullt normalt). Då öppnar spridaren för tidigt och förbränningen blir felaktig, då bränslet kommer in för tidigt och strålen från spridaren blir felaktig. Senast ändrad av Diesel_Pelle | 10 oktober 2008 | 18:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 10 Oktober , 2008 Det behöver inte nödvändigtvis vara fel på spridarna för att motorn ska ryka, kan som på min motor vara att turbon är slut. Innan jag bytte turbon så blev akterspegeln, jollen och flaggan alldeles nersotade efter en helg på sjön, efter bytet så har jag inte haft något problem med sot på hela sommaren. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evelina 0 Postad 10 Oktober , 2008 Vi hade samma problem med vår TMD41 där den rök som en Polsk lastbil i uppförsbacke, och detta berode på trasig Turbo, efter turbo byte ingen som helst rök. Och i vår förra båt hade ve en MD40 och den var i allafall ingen rökmaskin ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser