Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
politby

Varför är en ankarbox designad så här?

Rekommendera Poster

Hej

Jag ska nu börja installera mitt ankarspel (ett South Pacific 800F) i min Monterey 262 Cruiser. Jag tänker sätta spelet ovanpå luckan till ankarboxen på fördäck. Ankarboxen är djup, minst 60 cm, på djupaste stället.

Det som förvånar mig är att ankarboxen ser ut så här:

Ankarbox

Varför hyllan/avdelaren mitt i? Kan den vara där för att göra fördäcket styvare?

Det fanns möjlighet att få ankarspel som fabriksmonterat tillbehör till den här modellen, även det ett horisontellt spel. Men givet hur boxen ser ut undrar jag hur det var installerat.

Hyllan som blockerar tillgången till den djupaste delen av ankarboxen måste jag ju ta bort, alternativt borra ett större hål i, för ankarlinan. Bäst vore naturligtvis att ta bort den helt och hållet, det skulle ju ge mycket mera plats, men jag undrar om det skulle påverka fördäckets stabilitet/styvhet.

Någon som har idéer?

/P-O

Senast ändrad av politby | 07 oktober 2008 | 20:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag missförstått dig.

Är luckan verkligen stark nog för att montera ankarspelet på?

Originalspelet sitter nog monterat under luckan, på hyllan

Lägg in en bild där man ser helheten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäåller att bifoga bilder;

Under rutan där du skriver ditt inlägg står det;

Bifoga bild: (format GIF, JPG eller PNG)

Med knappen Bläddra tar du fram den bilden du vill visa och som du har i din dator. Bilden får va högst 50kB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luckan i sig är 21 mm tjock och väldigt styv så den håller nog. Jag tänkte givetvis inte ha den sittande kvar med gångjärnen... Min plan var att dela på luckan och fästa den aktre delen, där jag tänkte sätta spelet, permanent i skrovet samt även (om det behövs) sätta fast en extra platta på undersidan för att ytterligare styva upp den.

Den främre delen av luckan tänkte jag fortsätta att ha öppningsbar så att man kan komma åt att reda ut ev. trasslad lina. Eftersom det inte behövs någon slits för linan i det läget tänkte jag plasta igen den alternativt tillverka en helt ny i teak eller annat snyggt material. Alternativt skippa luckan helt och hållet...

Att sätta spelet på hyllan under är ju att man får mindre tillgängligt fall. Dessutom kommer kedjan/linan att löpa från spelet i en svag vinkel uppåt mot ankarrullens aktre kant och jag skulle då behöva ha en ledrulle där. Men en ledrulle skulle ju höja upp linan till en brantare vinkel gentemot spelet och då skulle gypsyn få sämre grepp. Eller?

Plus att ankaret antagligen inte kommer att kunna falla ned av sin egen vikt, ankarrullen (som inte kan bytas med mindre än att man sågar upp inuti ankarboxen) har ingen vippfunktion.

Allt detta antyder att det är bättre att ha spelet sittande uppe på fördäcket och då är det luckan som gäller.

/P-O

Senast ändrad av politby | 07 oktober 2008 | 20:55

post-10005144-1394235642,1672_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog inget problem om du sågar bort hyllan.

tommy

post-945-1394235642,3004_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle försöka få till det som originalmontaget är, under luckan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått lite information från Monterey i USA, det är mycket riktigt så att det fabriksmonterade ankarspelet är monterat nere i ankarboxen, på hyllan. Det var ett Lewmar Horizon 600-spel som var väldigt kompakt. Det finns inte att köpa längre, däremot har de Profish 700 som kostar en bit över 10 000:-.

Mitt South Pacific 800F (7900:- inklusive 40m kätting/lina) är för stort för att få plats under luckan. Höjden är OK men på längden blir det för stort.

Jag tror att det bästa blir att såga bort hyllan, dela luckan i 2 delar där den aktre delen sätts fast permanent och den främre blir öppningsbar. Då blir det som sagt betydligt mera fall för linan.

Jag ska lägga upp lite bilder när jag kommit en bit på väg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får nog förankra luckan duktigt om det ska hålla! blir ganska stora belastningar.
Annars tror jag ditt montage kommer att fungera om du sågar bort hyllan (spar gärna så mycket material du kan och försegla snittytorna så att dom inte suger vatten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man. En noggrann mätning tyder på att spelet faktiskt kommer att få plats under luckan om jag fräser ur ett 5 mm djupt spår på undersidan precis där spelet är som högst. Inget problem eftersom den är så pass tjock.

Möjligen behöver jag också göra uttaget i luckan lite längre för att linan/kättingen ska kunna komma upp utan att ta i luckan.

/P-O

Senast ändrad av politby | 09 oktober 2008 | 16:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...