Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Grouse

Askeladden i konkurs

Rekommendera Poster

Hej på er,

Någon som känner till om Askeladden har gått i konkurs. Jag frågar därför att jag har en vän som har ett allvarligt garantiärende med sin nya Voyager. Han ha fått en spricka i på insidan av kölen som går från för till akter. :(

/Grouse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte till askeladden han skall vända sig det är ju till återförsäljaren.

Jämför med bilköp. Inte ringer du till GM i USA om du har problem med din 9-5:a?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig men återförsäljaren försöker göra det till ett ärende mellan honom och tillverkaren. men som sagt jag håller med dig. Jag ska inte nämna återförsäljaren här ännu. det kan ju faktiskt utveckla sig till att han tar sitt ansvar ifrågan.

/G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som alltid, tag kontakt med konsumentrådgivaren i din kommun. De hjälper dig gärna.

Det blir väl ofrånkommligt å blanda in Askeladden. Kolla denna tråd för mer info:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=225078&highlight=uttern dc



Senast ändrad av Bella440R | 07 oktober 2008 | 16:08



Senast ändrad av Bella440R | 07 oktober 2008 | 16:09



Senast ändrad av Bella440R | 07 oktober 2008 | 16:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va faan.

Funkar ju inte å länka

 Iaf det är medlemmen Philos som startat tråden. Kanske kan söka på hans trådar.

www.maringuiden.se/forum/;thread=225078&highlight=uttern dc

maringuiden.se/forum/;thread=225078&highlight=uttern dc

 



Senast ändrad av Bella440R | 07 oktober 2008 | 16:11



Senast ändrad av Bella440R | 07 oktober 2008 | 16:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som påstått att Askeladden gått i konken?

Om inte så tycker jag frågan är lite konstig.

På den norska siten dn.no (Dagens Näringsliv) finns en artikel från i september om att Askeladden lägger ned produktionen i Polen och skär ned rätt rejält i Norge för att få skutan på rätt köl.

Men konkurs verkar det inte vara fråga om. Det får man väl åtminstone hoppas att de slipper.

Ur dn.no :

Askeladden permitterer 142 ansatte

Askeladden stopper produksjonen i Polen og kutter kraftig i Norge.

 

Denne uken fikk ansatte ved Askeladden-produsenten Henrik J. Askviks Sønner AS informasjon om at flere av dem kan vente seg permitteringsvarsel.

Ikke på 17 år har firmaet permittert folk, men nå er drastiske tiltak nødvendige for å få skuta på rett kjøl.

Legger ned i Polen
I uke 39 blir avdelingen i Polen lagt ned, uken etter blir produksjonen i Norge redusert med rundt en tredjedel (51 ansatte) og i slutten av november blir det full produksjonsstopp.

- De som blir permittert i uke 40 håper vi å ha tilbake i arbeid til påske. Fra uke 47 skal vi ha produksjonsstopp i syv uker, så da går ytterligere 91 ut i permisjon. Vi blir da 18 ansatte igjen i fabrikken, sier Henrik Askvik til Midtsiden.no.

Sliter med båtsalget
Han forteller at båtsalget har gått dårlig en stund, derfor har de ikke noe annet valg enn å trappe kraftig ned.

Avdelingen i Polen blir ikke åpnet igjen før Askeladden har stor nok ordrereserve.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem och reklamationer skall skötas mellan köparen och den denne har den affärsmässiga relationen med (= den som står som säljare på köpekontraktet).

Relationen till Askeladden är återförsäljarens problem, oavsett om de går i konkurs eller helt enkelt bara är besvärliga att prata med. Det är också återförsäljarens bekymmer om han/hon inte har garderat sig och skaffat lika bra villkor mot Askeladden som konsumenten har mot honom eller tar höjd för ev. strul genom sina pålägg. Du kan enligt Konsumentköplagen aldrig tvingas ha kontakt med och köra rejset i din motparts ställe mot dennes motpart.

Sedan finns det återförsäljare som har avtal med leverantörerna, så att dessa hanterar support och garantiärenden åt handlaren - vanligt inom datorbranschen t ex. Inga problem med det, eftersom det ofta fungerar lika bra för kunden. Men om något strular till sig så är återförsäljaren ändå den som är skyldig att ta i det. Ansvaret mot konsumenten kan inte avtalas bort som t.ex. många hemelektronikkedjor tror. Fungerar det inte lika bra mot kunden faller avtalet, eftersom KKL:s minimikrav är tvingande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det fungera bättre så är det ju fullt möjligt att göra sina anspråk direkt till tillverkaren och hoppa över återförsäljaren. Tillverkaren kan ju hänvisa tillbaks till försäljaren, men reklamationer går alltid att ta med tillverkaren enligt lag för att skydda konsumenten mot kursande åteförsäljare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jo, nu har Askeladden gått i konkurs tyvärr.
Sök på Google så kan du läsa mer.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den andra tråden med samma ämne (plus ett !) tar jag upp att  USA-bjässen Brunswick (som äger ett äger ett stort antal av de mest kända båtmärkena som säljs i Sverige -- Bayliner, Flipper, Sea Ray, Uttern, Örnvik -- och även Mercury och Mercruiser) har en minoritet av aktierna i Askeladden.

Och Brunswick gjorde en gigantisk förlust 3:e kvartalet (591 miljoner dollar, eller 6,70 dollar/aktie) så att aktien rasat 85% på ett år och nu bara kostar 2,70 dollar...

Mer om detta: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=258793

Gissar att familjen Askvik fick ännu svårare att hitta lösning om USA-partnern Brunswick vägrade att hjälpa till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...