Fram 0 Postad 7 Oktober , 2008 Har som avsikt att køpa segelbåt i USA. før att sedan segla i Karibien. Eftersom vår budget ær begrænsad ær vi ute efter en båt i prisklassen till 200 000 sek. Ær det någon som kan den amrikanska båtmarknaden och som kan ge førslag på en sjøsæker segelbåt 30-40 fot i denna prisklassen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 7 Oktober , 2008 Det finns ganska många. I dessa tider med många båtar till salu är det bättre att fokusera på en bra deal snarare att begränsa sitt urval till vissa båtar. För att segla i Karabien behöver man inte en off shore båt men en coastal cruiser duger gott om planerar sin färd. Något som du bör titta in på är var/hur du ska registrera båten. Jag har själv gjort samma ska men eftersom jag tidigare bott i USA och har ett social security number så kunde jag registrera och segla under Amerikansk flagga. Jag vet inte hur man registrarar en båt i t.ex Sverige utan att båten varit i Svenska vatten. Jag tror att personer i din situation ofta registrerar båtar i t.ex Gibraltar men jag vet inte processen. Lycka till, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 7 Oktober , 2008 Observera att du inte kan föra in en båt från USA till Sverige/EU utan att den CE-märks. Vilket kan vara en dyr historia som äter upp all ekonomisk vinning på en affär med billiga USA-båtar. Och vid import i EU tillkommer även moms. Men din plan är kanske att aldrig segla båten till EU. Sedan skall man nog tänka på att en större segelbåt för under 200´ sannolikt är ganska sliten och kan behöva en del upprustning innan man ger sig ut på havssegling. Karibien, trots sol, palmer och gulröda drinkar, är segling längs oceankust och skall respekteras därefter. Bra amerikanska långfärdsbåtar är annars exempelvis: Island Packet, Crealock, Pacific Seacraft, Com-Pac.... Du kan läsa litet/fråga här och säkert få massor med tips: http://ssca.org/DiscBoard/index.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser