Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
SunBusterR

Trimplan, nåt för mig?

Rekommendera Poster

Halloj

Har lite funderingar om trimplan är nåt för mig. Har som sagt en sunbuster r med 40hk. Sitter jag själv så stegrar båten rätt ordentligt vid låg fart och vid startpådrag innan den lägger sig och planar ut.

Skulle trimplan göra stor skillnad? Skulle önska att båten planar vid lägre hastighet och framförallt planar snabbare. Motorn väger 71 kg så den är inte så tung för att var 40hk.

Finns det nån som testat trimplan på en likadan båt eller liknande och kan meddela resultat?

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Trimplan fungerar utmärkt. Har själv trimplan på min crescentbåt m 40 hk motor och den planar tidigare och bensinförbrukningen blir lägre. Det går även att trimma in båten bra när man har last i båten.

// Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry... trimplan och trimfena är kanske inte samma sak :(

Var inte meningen att försöka sno din tråd

/thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Näää... Jag har dessa på min båt (Flipper 510) och jag blev riktigt missnöjd!

Fast jag tror jag har hört andra som fått bättre resultat, så det kan ju vara värt att prova, de är ju inte så dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft fasta trimplan på min flipper med 40 hk. Den planade fortare och reste sig inte upp så mycket vid start, men den drog mkt mer bensin trimplanen bromsar ju båten och den våta ytan ökar med trimplan. Jag har nu tagit bort trimplanen den stora fördelen är att den drar mkt mindre bensin nackdelen är att den reser sig upp mer innan den planar men det kan man minska genom att motorns rigg är paralell men aktern och inte utriggad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

satte trimfenor på min vator 15dl med 30hk,funkade utmärkt.Båten planar snabbare ( i 11 knop enligt gps) och går stadigare i sjön

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har monterat hydrofoil från Claes o på min örnvik 550 ht med en 40 hkr på jag är helnöjd har kört hela sommaren och båten går mycket bättre i låga farter stabilare och planar mycket lättare speciellt med tung last . planar vid ca 10 11 knop kanske har jag tappat lite i toppfart men stadigare i marshfart klart nöjd med tanke på investeringen som är rätt blygsam bara ett par hundralappar. inga problem att demontera om man vill.

mvh

post-24909-1394235650,2459_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar allihop. Jag kommer nog att lägga det här med trimplan på is nu ett tag. Får se till att jag har någon med mig i båten som kan sitta långt fram. Då är problemet löst tillsvidare.

Trimplan till våren kanske.....

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är lite nyfiken på hur mycket tryck det krävs för att pressa ihop en smarttabkolv?

Jag har lite olika varianter av gaskolvar tillhands.

kanske skulle funka istället för elhydrauliska system, jag tänker lite på plats och vikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte säker, men jag har för mig att smart tabs fungerar utifrån båtens längd och effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gå in på deras hemsida, där finns värden. Det finns ju olika samrt tabs till olika båtar/ motorer. Och betäcknenge av smart tabs talar om hur många pounds man behöver för att tryck aupp de. I mitt fall skulle det vara en SX 9510-40, men områder går från 30 till 80 pounds. Omräkna man pound till kraft hamnar man omkring (1 lbf(pound-force) = 4,45N):

30 x 4,45= 133 N upp till 80 x 4,45 =356 N.

Förresten finns det ritningar ( mått på deras hemsida  http://www.nauticusinc.com/pdf/smart_tabsSX_dimensions.pdf )

Hälsningar Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...