miklus6 0 Postad 6 Oktober , 2008 Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig. Ska konservera motorn (mercruiser 5.7) men har inte drevet på. Hur gör jag???? Har tömt motor vi tappkranarna på blocket o de på limporna men va tvungen att ta bort drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 6 Oktober , 2008 Du får väl koppla till vatten till slangen i skölden (dock inte med tryck!! låt motorn suga ur en hink, balja, tunna eller likn.) och starta upp å köra...å njut av ljudet...;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 6 Oktober , 2008 Hej om du har alpha1 som drev så sitter vattenpumpen i drevet, isåfall skall du nog ha tryck i slangen annars får du inte sötvatten genom motorn. Sen är det bara att plocka ur termostatet och hälla kylvätska igenom motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 6 Oktober , 2008 FEL ! Du måste skapa ett visst tryck in , för att få in glykolblandningen . motorn klarar INTE att ''suga'' så ett undertryck skapas . Tänk hur konstigt det blir när det är massa luft i slangar och då kunna suga in blandningen från en hink ......NIX! Du kan göra så här .. en högt placerad 25L dunk med tappkran kopplar du in en vanlig trädgårdsslang på bästa lämpliga sätt. Slangänden trycker du in en bit i hålet där kylvattnet från drevet skulle komma in , du vet vilket hål de är eftersom du ser det när drevet är borttaget ( vänster sida där pinnbultarna sitter och en 25mm O-ring tätar ) Tanken med att placera dunken högt är att du ''trycker in/rinner in'' glykolen till motorn , nu snackar vi nivå med badbryggan eller ännu högre . Varva INTE motorn utan kör på lägsta möjliga tomgång ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 6 Oktober , 2008 Ooouupps...fel av mig...det var ju en amerikansk morot du hade där...den kan inte suga själv....men min Penta kan...:-D (Även om den är ganska amerikansk från början den mé...AQ231) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 7 Oktober , 2008 Koppla loss inkomandet sjövatten från skölden inne i båten och kör på färskavatten där när du ser att det går igenom motor så kan du starta och köra till du går upp tempen lite. Sen är det bara att hålla upp slangen över motorn och ta en tratt och hälla i glyckol till det kommer ut back vid skölden. Dom andra skriver om tryck etc men det räcke att du får slangen över motorn så rinner det in. Lycka till. Senast ändrad av Tropic_7800 | 07 oktober 2008 | 09:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Oktober , 2008 Koppla loss inkomandet sjövatten från skölden inne i båten och kör på färskavatten där när du ser att det går igenom motor så kan du starta och köra till du går upp tempen lite. *bara krångligt , mitt sätt som jag förklarade är lättara och i stort sätt samma sak . Har du varmkört så SKA motorn tömmas igen INNAN du kör men glykolblandning* Sen är det bara att hålla upp slangen över motorn och ta en tratt och hälla i glyckol till det kommer ut back vid skölden. * ett jäkla slabbande , det går åt en hel del glykolblandat för att fylla en tom motor igen ..en 20 liter ska nog minst igenom för att vara säker på att är fyllt !!!!* Dom andra skriver om tryck etc men det räcke att du får slangen över motorn så rinner det in. Lycka till. * en fallhöjd på glykolblandingen blir som ett tryck , rinner det ut ur slangen från dunken ,så har du ett visst tryck .. det viktiga är att motorn INTE kan suga först luft för att sedan kunna få in vätska i motorn . Motorn behöver hjälp med detta ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mava 0 Postad 7 Oktober , 2008 Hej Efter att du tömt motorn på allt vatten via kranar och slangar så lossa alla kylslangarna som går in vid termostathuset och fyll upp med glykolblandat vatten direkt i slangarna. Brukar gå i ca 12-14 liter totalt. Då får du in glykol överallt där det kan frysa sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miklus6 0 Postad 12 Oktober , 2008 tack för alla kanon svar. Jag tog bort slangen från termostathuset som kommer ifrån skölden o hade en 20 liters dunk med glykolblandning i o körde utan termostat på tomgång. de tog 5 min sen va de klart. jag är så nöjd nu. tack alla för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Oktober , 2008 ..ehh ??? slangen från skölden går via oljekylaren och sedan in till vattenpumpen fram på motorn ! ... och sedan upp till termostathuset ! -Beskrev du fel/slarvigt , eller är det jag som är på hal is ......? (Min magkänsla säger att detta inte var helt rätt ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Oktober , 2008 Ser att d är några här på forumet som kör med tratt tekniken. Passade på att prova detta när drevet ändå var avhängt och bälgarna skulle bytas. Nåja tappade givetvis trattjävlen (blir rättså hal med lite olja och glycole på fingrarna) Ner i pannrumet följt av dunken jag hade i andra handen hamnade på remskivan och blev punkadunk. Föjden av detta blev ett pannrum fullt av glycole och en mindre lyckad konservering. Fast d e klart man kunde ju kopplat på detta på utsidan och besparat sej lite städning, d slutade oxå med att det blev dunk på badbryggan som förr och så var saken klar... Nu är d ju inte alla som e lika klantiga som mej så för dom funkar säkert denna metoden jätte bra, men d var inget för mej iaf.. !!!MVH TRATTEN REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miklus6 0 Postad 14 Oktober , 2008 Hej igen! Jag tog bort slangen på termostathuset o stoppade i en trädgårdslang i huset o startade. de blev ju kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser