Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Jonte64

Går priserna ner nu tror ni?

Rekommendera Poster

Har just köpt mig en ny styrpulpetare.
Det blev en ny Höga Rodd 510 -08 med 75hk Optimax -08.
Har under en tid tittat på priserna på olika modeller och kommit fram till att priserna på dom privata begagnade båtarna ligger ganska högt mot båthandlarna som har lite höstpanik.
Fick min båt 23 tusen under listpris vilket är billigare än dom flesta begagnade.

Tror ni priserna på begagnade båtar kommer att vända ner regält nu, eller kommer värdet på båtar fortfarande vara högt.
Blir det som på bilmarkanden med tapp på 30-50 % på 3 år eller kommer bristen på båtplatser hålla priserna uppe.

Vad tror ni?

/Jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En reflektion kring priserna just nu är att det är väldigt få båtar som säljs till det priset de ligger ute för. Jag kollar på styrpulpetbåtar 30-50 kkr. De som ligger ute för 50 kkr går ofta för runt 30 kkr, det är min erfarenhet efter att pratat med några som har sålt.

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man ny eller dyr båt med lån, kanske tagit större lån på huset för att ha råd. Räntan stiger man får svårt att betala, måste sälja båten för att få ner räntekostnaden få pengar över till amorteringarna då blir man ganska desperat och går ner rejält i pris bara för att bli av med båten. Då sjunker givetvis priserna generellt. Å andra sidan kan bättre begagnade båtar bli populära då det blir svårt att låna till nya båtar vilket i sin tur leder till att priserna hålls uppe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir tokrea på framför allt större lyxmotorbåtar (dvs med begpris över 1 miljon) de närmaste 2-3 åren. Arbetslösheten, går upp, räntekostnader för konsumtionslån går upp, svårare att få krediter, många båtar som köpts på kredit på senare år - allt samverkar till en begagnatmarknad mer lik den för andra konsumtionsvaror, med skillnaden att båtar håller betydligt längre än t.ex. bilar. Eftersom livslängden är betydligt längre än bilar, blir prisfallet inte lika stort. Däremot kommer dyra stora båtar troligtvis uppvisa betydligt större initiala fall än vad som varit fallet under senaste åren, där priserna t.o.m. gått upp över tiden. Men båt är INTE ett investeringsobjekt, det är en konsumtionsvara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att det blir båtar runt 6 meter och mindre av kända fabrikat som kommer att stå sig hyfsat även som begagnade. Priset är hyfsat överkomligt även för en begagnad med inte så många år på nacken i den storleksklassen. Visst finns det entusiaster som är på jakt efter lite större båtar med V8-or osv men de blir nog lite mer svårsålda gissningsvis.
Styrpulpetare med en 4-takt el direktinsprutad 2-takt av känt fabrikat står sig nog bra i värde även i sämre ekonomiska tider.

Sen finns det ju de som har sin båt till försäljning men som inte måste sälja (t ex p g av dyra lån osv), och vet man med sig att man har en eftertraktad båt kan man ju ha is i magen och vänta till våren då det alltid är större chans att få napp av nån båtsugen köpare och kanske få ut nära det begärda priset.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns nästan 15.000 båtar till salu på blocket. Man kan fråga sej av vilken anledning så många vill sälja sin båt. Jag kan inte tänka mej att så många vill sluta åka båt men i den högkonjuktur som varit så kankse många ville byta upp sej. Det kommer nog drastiskt att minska och många kommer att få nöja sej med vad dom har för ett tag så utbudet av begagnat kommer kanske att minska vilket kan ha en stabiliserande effekt.

Men priserena kommer nog att gå ned drivet av lager av båtar hos handlare (även begagnat) och de förhoppningsvis få personer som tvingas sälja av privat ekonomiska själ. I högkonjukturen var det kanske också personer som prövade på att ha en båt och fann att det inte var så kul och nu också vill sälja. Eftersom det kommer att finnas få köpare så kommer priserna att gå ner.

Man kan verkligen tänka ut flera scenarier.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det finns 15.000 båtar till salu (jag antar siffran stämmer) på Blocket kan också betyda två saker:

Att det totala antalet båtar ökat enormt under de sista åren. Då ökar naturligtvis antalet båtar till salu.

Att Blocket har blivit den avgjort största marknadsplatsen för båtar av alla slag. Blocket har snott åt sig stora delar av båtpressens annonser, i stort sett allt från dagstidningarna och har ingen större konkurrens på nätet.

Men det betyder ju inte att priserna inte kommer att gå ner i dessa bistra tider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har pratat med två båthandlare från samma ort på olika firmor, dom säger att handeln med båtar gågna säsongen varit mycket sämre är tidigare år. Båtar är svårsålda nu, då sjunker priserna på både nytt o begagnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marknaden kommer att svälla över av begandade båtar, men även av nya som inte återförsäljarna blir av med.

Konsumtionsvaror som båtar och exempelvis husvagnar kommer att ta än mer styrk än bilmarknaden.

Dessvärre tror jag bara vi har sett böjran. Hoppas jag har fel.

Lill-Hugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som någon redan på pekat, så lär nog båtar med moderna snåla motorer
stå sej. Och segelbåtar.

Det är nog många som inte vill ge upp skärgårdslivet!

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äh. Någon i Kalifornien kommer att hitta på ett enkelt och billigt sätt att konvertera V8-or till etanoldrift, och så kommer min 280 hk V8 att leverera 308 hk i stället och så kan jag tanka för 9 kr litern.

Det kommer att bli mycket mera V8-åk framöver.

Skrattande

post-10005144-1394235643,1211_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man läser i en del artiklar vad handlarna säger så är problemet lite dyrare båtar som fortfarande vanligt folk har/har haft råd med upp till ca 500k. Dessa båtar är svårsålda och många som har köpt båtar i 200-500k klassen har de högt belånade och vill sälja. Dyrare båtar för 1-2 miljoner och uppåt handlas oftast av personer som är mer okänsliga för ekonomiska svägningar och båtarna är ofta inte belånade eller mycket lågt belånade vilket innebär att ägarna av dessa inte känner sig tvingade att sälja båtarna.

Det stora raset på beg marknaden tror jag nog just drabbar dessa båtar upp till kanske 500k.

På lång sikt kan man nog känna sig lugn om man har en båt av välkänt fabrikat med nyare miljövänlig och snål motor. Vid inombordare självklart en modern diesel. Båtar med äldre bensinslukande motorer tror jag kommer sjunka relativt mycket eftersom köparna på sikt måste räkna in motorbyte för att få hyfsade driftskostnader. Allra mest kommer självklart de båtar som köpts nya med bensin V8 or etc de senaste åren att sjunka. Typ köpt en Nimbus 250 nova med V8 ist för en D4..

Ang. nya båtar så är det nog bara nu i höst det finns möjlighet till stora rabatter. Till nästa års modeller anpassar handlarna självklart lagren efter förändringen i efterfrågan.

Min syn på det hela.. oj vad långt det blev:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte större båt för några veckor sedan och på Blocket finns ytterligare ett dussin av samma modell. Mitt intryck är att det går lätt att pruta. Nästan alla båtar av min modell som fanns på Blocket för två månader sedan ligger kvar. Två som försvunnit är inte sålda, istället säger ägarna att de tänker vänta till i vår...

Köpte av en firma och fråga lite om försäljningen och prisutvecklingen. Killen påstod att för dyrare båtar är det börsutvecklingen som främst avgör priserna. Han tog den båt jag köpte som exempel -- i vintras var den till salu för 1150' och säljaren tackade då nej till ett bud på 1100'. Sedan föll Stockholmsbörsen ytterligare under våren och i juli sänkte säljare till 1000' jämt. Och nu i september köpte jag båten för 875'...

Men för mindre båtar är det kanske högre räntor som spelar större roll. Även hur varm förra sommaren var och mängden sol påverkar. Sommaren 2007 var väldigt blåsig och i Stockholm var det i år 2008 knappt någon sol alls från 1 augusti till mitten på september...

Senast ändrad av Jonas478 | 10 oktober 2008 | 09:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtförsäljningen har i år sjunkit med 20%. Priserna på både nya och begagnade båtar rasar. Ett litet exempel: Silver Condor med Verado 300 HK på mässan våren 2008, pris: 699.000 kr. Idag annonseras den för 565.000 kr ny. Det går säkert att pruta ner den ytterligare.

Bostäder, kapitalvaror kommer att dyka i pris i takt med att varslen ökar och eländet fortsätter, för det kommer det att göra var så säkra. Den här härdsmältan är troligen det värsta världsekonomin varit med om hittills. Den som är likvid och vill köpa båt eller vad som helst i kapitalvaruväg har ett kanonläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Ja sälj nu och köp om ett par månader, kanske om gudarna får som dom vill. Vänta tills i vår.

(Gudarna är = de rikaste)  De som har möjlighet att stjälpa ett helt lands ekonomi. Varför ska en person äga tusentals miljarder? Varför köper man inte Island eller Danmark, det är på rea nu. Sedan de som beter sig som dito och som skriker högst just nu Skrattande f-n vad jag mår bra Skrattande  Skål Flört Mvh/Ovan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I tidningen Bästa Båtaffären hösten -08 - Allt du behöver veta när du ska köpa eller sälja båt - finns mycket bra läsning.

En specialtidning i samarbete mella Praktiskt Båtägande & Båtbörsen.

Finns bla en Prislista Begagnat - Hur mycket är båten värd?

Den artikeln ger en bra fingervisning på olika båtar med årsmodell, maxpris, minipris och snittpris. Verkliga båtaffärer!

Nu står båten (Yamarin 6420 -05) vinterkonserverad i det sköna varma vinterförrådet i väntan på försäljning - hustru har bestämt att nu ska det va husbil några år. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att värdet på sin båt kommer att stå sig relativt väl. Båttypen har erkänt gott andrahandvärde och nästan lite för bra ibland. Har också sett att många säljare av bättre beg båtar (styrpulpet/ht) ibland t.o.m. begär MER än vad båtarna kostar nya och då har det nog gått lite långt. Alla begköpare kanske inte kollar upp vad nypriset ligger på, utan bara antar att det är mer? I annat fall förstår inte jag vem som är så dum. Fast bra för säljaren i alla fall. Skulle du vilja sälja din nyinköpta båt, lär du inte förlora särskilt mycket på affären.

De båtar som tappar mest både i pengar och procent torde även fortsättningsvis vara större och dyrare båtar. Här tror jag också att börsutvecklingen har stor betydelse. Börsen har på ett år tappat cirka 50%. Eftersom många köpare av större båtar har eller har haft sitt kapital på börsen så sätter det onekligen sina spår. Detsamma gäller även bilar och lyxprylar i största allmänhet. Egentligen är det nog snarare börsen som styr konjunkturen, snarare än att det är konjunkturen som styr börsen. Har ni tänkt på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter kanon men problemet är att om du kör på etanol så går det åt 25-40% mer bränsle, så det lär knappast bli billigare, men det var väl miljön du tänkte påOskyldig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

heh, om man ändå ska drömma kan man väl göra det ordentligt. Givetvis kommer uppfinningen att innebära att motorn drar MINDRE etanol och ändå ger mer effekt...

:>)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst skall man drömma, men en sak är i alla fall ganska säker, om lågkonjunkturen fortsätter så kommer även bränslepriserna att gå ner, vilket inte är bra för miljön, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nice theory. :)

Visst sjunker bränslepriserna en aning men det mesta är ju ändå skatt och några skattesänkningar ska vi nog inte vänta oss.

/P-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har du förstås helt rätt i, men momsen i ören sjunker trots allt när grundpriset går ner, men sen skall ju Mona regera med både MP och Vänstern vilket knappast lär ge lägre skatter, fast å andra sidan så har ju inte borgarna sänkt några drivmedelskatter heller....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...