Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
ejope

Mitt drev flagnar

Rekommendera Poster

Jag köpte en ny  RYDS 23DC 2006, har nu tagit upp båten för denna säsong, upptäckte då till min fasa att drevets svarta färg flagnar överallt , blev ju lack (hehe) och kontaktade micke på drevman och kollade om detta är normalt, efter det han tittat på det så san han: detta är inte normalt på ett 2 år gammalt drev, tyvärr har garantin gått ut, är det fler som har haft samma problem med drev från 2006 från mercruiser, och i så fall vad gjorde ni.

Jompa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag fattar inte riktigt. är det du som lackat/målat? har du använt bottenfärg på drevet? i så fall är det kört, då kan drevet korrodera när färgen reagerar med aluminiumet i drevet och färgen flagnar. men om det är färg från återförsäljaren så har du enligt konsumentköplagen tre år på dig att reklamera en felaktig vara. om du är osäker ta kontakt med din konsumentvägledare i kommunen.

det där med två års garanti är nåt som många företag kör hårt med i hopp om att konsumenterna inte har koll. fan ta dom...

smuggler28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enl min uppfattning är det som sig bör. Det ärgar, och i synnerhet om man är en snål jävel. Mät upp de galvaniska strömmarna! Mycket av färgen blåses bort vid högtryckstvätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Har du en stålpropeller?

Anledningen till min fråga: Jag köpte ett nytt Alpha-drev från USA i somras efter en grundstötning (jag skyller på landhöjningen...Cool) och pratade med marinan utanför New York i telefon flera gånger. Innan vi gjorde upp affären så var jag helt inställt på att köpa en Mirage stålpropeller för drygt 400 $ i och med att vi har haft stålpropeller i flera år och jag har varit nöjd. Döm om min förvåning när säljaren gjorde allt för att övertyga mig om att istället köpa en Mercruiser aluminiumpropeller för 120 $!!

Anledningen var enligt honom att dom ser väldigt mycket korrosionsskador på nya drev med  stålpropellrar. Den typen av skador ser dom aldrig på drev med aluminiumpropellrar. Min motfråga var att det i så fall borde vara ett mindre problem i sötvatten (som vi huvudsakligen kör i), men det stämde inte heller i o m att deras marina låg uppströms i en flod och dom såg samma skador på drev som aldrig hade varit ute i Atlanten.

Enligt den säljaren så är det enbart på performance boats with speeds exceeding 55-60 mph som prestandafördelarna av stålpropellrar uppväger nackdelarna med korrosionsskador.

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...