ejope 0 Postad 6 Oktober , 2008 Jag köpte en ny RYDS 23DC 2006, har nu tagit upp båten för denna säsong, upptäckte då till min fasa att drevets svarta färg flagnar överallt , blev ju lack (hehe) och kontaktade micke på drevman och kollade om detta är normalt, efter det han tittat på det så san han: detta är inte normalt på ett 2 år gammalt drev, tyvärr har garantin gått ut, är det fler som har haft samma problem med drev från 2006 från mercruiser, och i så fall vad gjorde ni. Jompa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 7 Oktober , 2008 jag fattar inte riktigt. är det du som lackat/målat? har du använt bottenfärg på drevet? i så fall är det kört, då kan drevet korrodera när färgen reagerar med aluminiumet i drevet och färgen flagnar. men om det är färg från återförsäljaren så har du enligt konsumentköplagen tre år på dig att reklamera en felaktig vara. om du är osäker ta kontakt med din konsumentvägledare i kommunen. det där med två års garanti är nåt som många företag kör hårt med i hopp om att konsumenterna inte har koll. fan ta dom... smuggler28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krickus 0 Postad 9 Oktober , 2008 Enl min uppfattning är det som sig bör. Det ärgar, och i synnerhet om man är en snål jävel. Mät upp de galvaniska strömmarna! Mycket av färgen blåses bort vid högtryckstvätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 10 Oktober , 2008 Hej! Har du en stålpropeller? Anledningen till min fråga: Jag köpte ett nytt Alpha-drev från USA i somras efter en grundstötning (jag skyller på landhöjningen...) och pratade med marinan utanför New York i telefon flera gånger. Innan vi gjorde upp affären så var jag helt inställt på att köpa en Mirage stålpropeller för drygt 400 $ i och med att vi har haft stålpropeller i flera år och jag har varit nöjd. Döm om min förvåning när säljaren gjorde allt för att övertyga mig om att istället köpa en Mercruiser aluminiumpropeller för 120 $!! Anledningen var enligt honom att dom ser väldigt mycket korrosionsskador på nya drev med stålpropellrar. Den typen av skador ser dom aldrig på drev med aluminiumpropellrar. Min motfråga var att det i så fall borde vara ett mindre problem i sötvatten (som vi huvudsakligen kör i), men det stämde inte heller i o m att deras marina låg uppströms i en flod och dom såg samma skador på drev som aldrig hade varit ute i Atlanten. Enligt den säljaren så är det enbart på performance boats with speeds exceeding 55-60 mph som prestandafördelarna av stålpropellrar uppväger nackdelarna med korrosionsskador. Hälsningar Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser