Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Eken

Vinterkonservera toa

Rekommendera Poster

Hej! har läst lite på forumet om att hälla glykol i toan men en del tycks ha fått problem med packningarna medans andra säger att det funkar bra.... Vad tror ni om att hälla i spolarvätska istället?   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här svarar Bosse båtdoktorn Cederlund i ett annat forum:

Tillverkaren av våra toaletter Jabsco säger att glykolen skadar packningarna. Efter att i 25 år ha konserverat toaletter med glykol kan jag konstatera att det är mycket mindre problem med dessa, än med toaletter som varit tömda, packningarna tycks snarare må bra av glykol än ta skada. Och varför skulle inte toaletterna klara av glykol, när packningarna i våra motorer som ständigt står i glykol och dessutom utsätts för både värme och tryck mår bra. Ur miljösynpunkt är det däremot förkastligt att spola ut glykolen i sjön, samla därför upp glykolen i en hink innan sjösättning och lämna den till återvinning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolarvätska är VÄLDIGT brandfarligt! och borde ha samma negativa egenskaper på packningarna.

Vi har endast fått problem med de packningar som INTE utsatts för glykol!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När min båt kom från Amerikat var det en röd vätska i tanken. Det såg ut som röd glykol. Vad kan det ha varit tro?

cn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har debatterat denna fråga tidigare och jag undrar fortfarande hur du gör för att vara säker på att du fått ut allt vatten och enbart har olja i systemet. Hur mycket matolja pumpar du in för att få ut allt vatten ??

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med matolja.
Lossar inkommande slangen, pumpar i två liter, spolar sedan ut den.
Den lilla vattenmängd som eventuellt blir kvar kommer inte att spränga muggen.

Köpte två liter för 36 kr på Citygross - billigt, smörjer packningarna, hindrar frysning, miljövänligt.

Tillägg - hur vet man att man fått ut allt? Det vet man lika lite som man vet att glykolen trängt sig in överallt i muggen, motorn osv - men det verkar funka!



Senast ändrad av Peter_K | 08 oktober 2008 | 00:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan oljan och glykolen är ju att glykolen blandar sig med vatten vilket medför att man kan vara ganska säker på att det finns i alla skrymslen efter att man pumpat igenom detta.

Men framför allt så tror jag mer på leverantören Jabsco. Det är ju bara att läsa i deras instruktionsbok och om ni inte har den så ladda ner ett ex på nätet (se länk).

Citerar direkt ur deras medföjande instruktionsbok:

CAUTION: The use of anti-freeze is NOT

RECOMMENDED, as it is impossible to ensure that it

penetrates the complete toilet system. If, for any

reason, anti-freeze is used it MUST be glycol based.

 http://www.jabsco.com/files/29090_-_29120_-_3000_datasheet.pdf

 

Sen är jag ganska säker på att gummidelarna klarar glykol om dom klarar olja eftersom olja normalt har en större påverkan på gummi än glykol, lite beroende på vilken kvalitet man har använt i tätningar.

Per



Senast ändrad av oceanis | 08 oktober 2008 | 05:53



Senast ändrad av oceanis | 08 oktober 2008 | 05:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är bra att smörja packningarna med matolja har väl de flesta hört? Tål de fekalier tål de alla gånger matolja. Har testat nu ett par vintrar med matolja som frysskydd, så jag vet att inget fryser sönder och att packningarna mår bra. Vill man kan man ju roa sig med att plocka isär muggen och syna delarna efter kvarvarande vatten, men den lilla mängden som blir kvar har ingen sprängverkan på grejorna.

Rådet med matolja som vinterkonservering fick jag f ö av en säljare av bl a båttoaletter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för toaletter ni tycks ha som är livrädda för att vatten skall stanna kvar i skrymslen och vrår? Vilka skrymslen? Jag kan inte se att det är några som helst problem - pumpa torr och så i med en halv liter matolja och dra ett tag eller två. Punkt slut. Har gjort så i 10 år på olika båtar och har aldrig haft problem - trots ibland -20 grader. Har alltid haft Jabsco.

Carl_axel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du din septictank i nivå under toaletten eller hur lyckas du pumpa torrt. Om du har som de flesta en tank som ligger över toalett stolen lär du inte kunna pumpa torrt. Du får tillfälligtvis ut det vatten som står längst ner i toalettstolen men efter jokerventilen står det definitivt vatten kvar som med stor sannolikhet läcker tillbaka efter en tid. Detta vatten kan du inte få ut utan att lossa slanganslutningen invid jokerventilen. Vattnet ställer sig under oljan så resterande vatten lär väl ändå stå närmast toaletten.

Var och en får leva i sin lyckliga tro, men jag tror inte på din ide om att du kan pumpa torrt utifall du har en tank över toalettstolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - det är rätt. Jag har tanken under toaletten - men det har jag inte haft i alla mina båtar. -20 grader har vi visst haft några gånger under de senaste 10 åren. Håna inte skåningar! Vi har både kyla, fungerande/icke fungerande skithus och båtar som (i mitt fall) är på tok för dyra.

Carl_axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du troligtvis klarat dig pga att du kunnat tömma toaletten ifrån vatten, oljan har antagligen mer fungerat som smörjmedel.

Jag tror att flertalet toaletter har en tank som sitter högre än utloppet på toalettstolen och då fungerar inte din metod vilket man kanske bör klarlägga. Speciellt för nya oerfarna båtägare som har massor av andra funderingar inför vintern.

Hävdar bestämt att om man inte helt säkert kan tömma systemet från vatten så är det bättre att pumpa in glykol. Vilket också Jabsco rekomenderar.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser man Jabsco's instruktioner så säger dom:

Användandet av fryssydd rekomenderas inte...
Om man av någon anledning ändå vill göra det så måste frysskyddet vara glykol-baserat.

Den rekomenderade metoden är ju att:

  1. lossa dräneringspluggen #8  (tömmer skålen)
  2. lossa utloppet #32 (2 skruvar, jokerventilen sitter där innanför) då blir slangen tömd på vatten.
  3. Lossa slanganslutningarna från bottenventilerna (tömmer slangarna på vatten)
  4. Pumpa torr pumpen.

 Moment 3 behöver inte göras om båten står på land med öppna ventiler (vattnet rann ur redan vid upptagningen).

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 09 oktober 2008 | 07:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avseende punkt 3.

Allt är riktigt men se upp hur inloppsslangen till pumpen är monterad. På min båt är den dragen med en svanhals vilket gör att det blir vatten kvar i pumpen. Jag måste lossa vid pumpen för att tömma det sista vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som jag, skruva lös toan och ta hem den. Passar även på att kolla å smörja pump impellern (eltoa) med armaturfett. Resultat-lysande!!

Jag använder förövrigt en våtdammsugare till att få bort allt vatten innan jag skruvar lös muggen...

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad än Jabsco skriver i sin manual så kan jag vittna om att mina toapackningar hade svällt upp rejält i våras. Så pass att de inte fungerade längre. Det betydde att det va bara å lägga ut 500 spänn, smutsa ned händerna och byta. Jag misstänker att detta beror på glykolen som hällts i toan.

Jag ser att en del drar paraleller till att vi har glykol i motorn och att dess packningar inte tar skada. Motorns packningar är inte av gummi, vilket toalettens är. Motorns slangar är förvisso av gummi. Jag tror dock att det är helt olika kvaliteter på dessa två.

Kan det vara så att Jabsco tjänar ganska bra på dessa packningssatser och att problemet med båttoaleterna anses vara nästintill olösligt?

Jag provar med att pumpa så tort det går och sen häller jag i matolja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en våtdammsugare i går, bland mycket annat (tömma kölsvin, tömma VVB, städa under motorn) för att suga vatten ur toan. Men det fungerar ju uppenbart INTE att få ut allt vatten genom att suga nere i toaskålen.

Mycket vatten i slangen mellan toapump och septitank var kvar (det hördes när jag testade toapumpen). Så jag fick först skruva loss pumpen (6 skruvar, lång skruvmejsel, se bild) och ta bort envägspackningen innan jag kunde suga ur allt vatten.

Men sedan undrar jag --- VARFÖR ta hem pumpen? Nu är den ju tom på vatten? Jag skruvade tillbaka den istället, så slipper jag lukt i båten.

post-15068-1394235672,3796_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt iaktaget (med den installation du har).

Det sitter väl till-och-med 2 backventiler (joker) mellan toaskålen och utloppet till tanken, och båda stoppar baksug från skålen.

#1 i botten på pumpen som öppnar när du drar handtaget uppåt så att skålinnehållet sugs in i pumpröret och stänger sen när pumphandtaget trycks neråt.

#2 (på sidan av pumpen) är stängd när du suger in skålinnhållet i pumpröret.

När du trycker ner handtaget öppnar #2  och samtidigt stängs #1 (hindrar att det som sögs in från skålen åker tillbaks).

Suger man då från skålen har man 2 ventiler i serie som båda är stängda.

Har man dessutom tanken ovanför pumpens utlopp blir det självklart massor av vatten (fekalieblandat Rynkar om man inte pumpat jättemycket) stående i utlopps-slangen mellan pump och tank.
Enda sättet att få bort det vattnet är att öppna utloppsventilen precis som jabsco rekommenderar i sin instruktion.

Har man tanken under utloppet blir det enklare:

1. Tryck ner handtaget (minimal volym vatten finns nu i pumpröret).

2. Sug ur i skålen (nu finns ingen skadlig mängd vatten kvar som kan skada mellan skål och pump).

3. Dra sen upp handtaget helt (nu finns det ett jättestort utrymme i röret där det lilla vatten som eventuellt fanns i pumprörets botten kan expandera fritt).

3. Vattnet i utloppet har runnit ner i tanken...det lilla som eventuellt finns kvar kan inte heller åsamka sprängning.

 

I min båt ( eltoa, inga jokerventiler ) sitter tanken under toan med självfall från toan:s utlopp, så där behöver man bara suga ur det lilla vatten som finns i skålens botten så försvinner frysrisken helt på utlopps-sida.
På inlopps-sidan öppnar man bara ventilen (siphonbackventilen) på högst belägna punkten så rinner vattnet ut i skålen för bortsugning..

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 03 november 2008 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara som så att de flesta som lyckas med sin toakonservering är noga med att tömma den och septin inklusive pumpar, till att börja med. Sedan använder man glykol, spolarvätska, olja osv... Är väl då troligt att de flesta sätt fungerar, bara man är lite noga med att göra rent och torrt.  Har själv använt spolarvätska i ca 30 år utan att jag haft några packnings eller frostproblem. Försökte även av ren nyfikenhet tända eld på spolarvätska som var utspädd till att klara -20. Jag lyckades inte. Men det fungerar kanske med någon annan för mig okänd metod.




Senast ändrad av Reine | 05 november 2008 | 04:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gunnar,

Tack för bra och detaljerade förklaringar. Vill bara kommentera en mening du skrev:

 

Enda sättet att få bort det vattnet är att öppna utloppsventilen precis som jabsco rekommenderar i sin instruktion.

Det går faktiskt bra även att göra som jag gjorde, att skruva bort pumpen både från toa och från septitankslangen (6 skruvar) och suga bort vattnet nertill med våtdammsugare.

Jag har läst Jabsco-instruktionen för Winterisation men jag tycker att denna metod verkar mycket krångligare. Där står att man ska skruva bort ALLA slangklämmor på ALLA slangar som är kopplade till toalett och pump.

Jag avskyr slangklämmor, för mig blir det nästan alltid strul med dessa, särskilt risken att plasten går sönder om man drar åt för hårt. Så om de sitter fast så vill jag helst lämna dem orörda... Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att du redan citerat Jabsco på svenska, min instruktion är på engelska och verkar sämre:

-- Open any secondary valves [gissar att detta är kulventilerna vid inlopp och utlopp i skrovet]

-- Remove the base drain plug (key 8) [samma som du skriver, men våtdammsugaren fungerar som sagt bättre, tycker jag]

-- Loosen hose clips and disconnect all the hose ends from the seacock hos tails, the toilet hose tails, ans any secondary valves. Pump the handle (key 17) to drain the toilet pump, and ensure that all water is drained from the toilet system. [gissar att hose clips = slangklämmor, som enligt Jabsco på engelska behöver tas bort allihop...

Men jag har insett att det nog hade räckt om jag hade skruvat bort 2 skruvar = de 2 bakre som håller fast jokerventilen och fästet till den grova slangen till septitanken. Pumpen borde ju bli tom om jag pumpar på ett tag...

Möjlig risk med min metod --- att plasten inte tål upprepat skruvande i och ur 25 år i sträck...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är bilden (rättvänd) där de två bakre skruvarna skymtar fram bakom pumpens rör:

post-15068-1394235673,1974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

själv har jag fått tipset att använda T-Röd för konservering av toalettsystemet. Det ska inte torka ut packningarna och funkar fint som frostskydd. Har använt mig av detta de senaste 3 vintrarna utan problem. Man får se till att inte någon går in på toaletten och smygröker under vintersäsongen bara...

Kanske var det detta som var i toan på Gibson55:s importerade båt från USA?

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det utan problem så låter det som ett alternativ. Men något skäl borde ju finnas till att Jabsco tydligt skriver att det ska vara glykol...

T-Röd är väl alkohol -- alkohol dunstar lättare än vatten (lägre ångtemp) --- så risken är att all alkohol hinner försvinna och att vattnet som är kvar trots allt fryser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

personligen har jag använt T-Röd med god framgång de 3 senaste vintrarna. Jag brukar köpa en 5-litersdunk inför varje vinter. Först tömmer jag septiktanken på vanligt sätt. Sedan tar jag loss slangen till vattenintaget från sin bordsgenomföring och pumpar in ca halva dunken. Sedan tömmer jag tanken igen. Då är tömningspumpen konserverad. Därefter pumpar jag igenom resterande mängd så att det står några liter T-röd i tanken. Eftersom jag spolar in genom toastolens pump blir hela stolen och slangarna också konserverade.

Möjligen kan det dunsta lite T-röd från skålen, men det kan inte göra någon större skada. Där finns ju inget vatten kvar som kan frysa i alla fall.  

-Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En septitank har ventilation (annars skulle den inte fungera) så T-röd kan dunsta även den vägen. Fast några liter borde ju räcka ett tag...

Å andra sidan -- varför vill du ha T-röd i tanken?

Där finns ju inget vatten kvar som kan frysa i alla fall --- Om du kan få bort allt vatten ändå ur pumparna, så verkar det onödigt att lägga pengar på 5 liter T-röd.

Eftersom du har tömningspump så har du en septitank som ligger lägre än toan -- eller? Och enligt tidigare inlägg i tråden (se ovan) så är det då betydligt enklare att få pumparna torra genom att helt enkelt pumpa tills de är torra - eller?

Fast kanske hellre både svångrem och hängslen... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så här:

Skruva av toan och ta med den hem. Ställ in den i bastun och ställ bastutermostaten på 55 grader. Vill du vara på den säkra sidan så klär du på toan en yllekofta och halsduk. Ta sedan inte ut toan förrns framåt valborg, men se upp så den inte får en köldchock. Låt den vänja sig vid den ohäsosamma vårkylan stegvis genom att flytta in den i bastun igen på nätterna. Framemot pingst så bör den klara att flytta tillbaks till sin arbetsplats och skulle det sedan visa sig att toaskrället lik förb-t frusit itu, så skaffa dig en hink............

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...