Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
jolov

Sea ray 268 - tömma sötvattentanken ?

Rekommendera Poster

Räcker det att bara öppna kranarna och låta sötvattnet rinna tills tanken är tom, jag hittar ingen avtappningsventil på själva tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog rätt vanlig metod.

Se upp för ev. vatten som kan vara kvar i kranar, pumpar m.fl. hålrum där vatten kan ligga kvar och spränga när det blir kallt. Lite vatten kvar i en tank spränger inte.

Jag lossar på slangarna till vattenpumpen och låter den gå nägra sekunder som sista därefter. Det är risk annars att vatten rinner tillbaka genom en lång slang och fyller pumphuset när man tror man pumpat torrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar svampa ur det sista som ligger i tanken, alltid blir det lite kvar. Men inte för att det skulle skada om det fryser utan för att det alltid bildas lite avlagringar och smuts i en tank som jag gärna tar bort och som är lätt att få bort när man svampar ur det sista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag hade en liknande båt så tömde jag så gott det gick och fyllde sedan på med ett par liter utspädd 50 - 50 etanol som jag pumpade igenom.  På våren är det bra att pumpa igenom med vatten så att man inte får en ofrivillig grogg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..har för mig att just alkohol i plasttank inte blir så bra , för plastens skull !..eller?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkade finfint Jocke.  Tänk hur man förvarar brännvin i Norrland, i plastdunkar så klart Flört  Pratar inte 96 procent utan blandat till hälften. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...