Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Beetle

vattenläckage mercruiser 4,3 MPI Alpha One

Rekommendera Poster

Hej,

Jag får in vatten i motorrummet när jag kör båten ( inte när den ligger still ). Jag kan inte se någon trasig slang eller något annat  synligt fel. Vad kan det vara? Någon liter vatten får jag svampa ur efter en dag på sjön. Har någon en idé om detta? Nu är båten på land och jag tänkte ta i tu med detta.

Jag har läst på forumet att man ska limma avgasbälg när man byter sådan. Varför då?

 

Mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

Jag har precis haft samma erfarenhet under försommaren. Intressant i sig... Jag kör en Askeladden med samma bestyckning som du har och hade fram till semestern problem med vatten som togs in under gång. Det hör ihop med avgasbälgen du nämner senare.

Genom att varva upp motorn utan växel men i vattnet, kunde jag se var vattnet togs in. Vid högre varvtal ökar trycket i sjövattensystemet och det räcker med en slangklämma som inte dragits för säsongen och små smala strålar av vatten kommer in. Dock enkelt åtgärdat med en skruvmejsel (första gången). Jag kommer sannolikt att behöva limma bälgarna till nästa säsong.

Om du skall testa med båten på land får du säkerställa att du har tillräckligt med vattenflöde i kylningen. Enklast är nog annars att vänta med detta till båten är i vatten igen.

Lycka till!

/Anders Alve

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Alve,

Hoppas att det är det felet på min också. Det låter enkelt avhjälpt.Tack för tipset.Jag bytte avgasbälg inför denna säsong och limmade inte då, är det nödvändigt? Blir det tätare med limmet eller varför ska man limma?Limmar man båda sidor i så fall?

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bälgarna ska limmas, men anledningen är i första hand för att dom inte ska kunna vibrera loss!!

Det ligger i sakens natur att det är svårare att hitta vattenläckage på land, men här kommer några saker som du kan kolla till våren:

Kolla styrtappens genomföring - testa att göra max styrutslag och med spegel och lampa försök att se om det läcker vatten under/bakom motorn.

Kolla även så att inte motorns vattenpump läcker, vilket inte är helt ovanligt. Det brukar synas genom att remmen blir blöt eller skvätter vatten.

På vår båt läckte dyvikan - det hjälpte att täta med gängtejp.

 

Lycka till!
/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, jag ska kolla detta.

 

Mvh matssmiley-laughing.gif

 

Hej,

 

Undrar om du fick veta vad som ursakade läckaget? fick du bot på problemet?

 

Jag har en 5.0 MPI från 2004 som läcker på något sätt. Efter en dags åkning fick jag ur 4 liter vatten (undrar hur mycket som pumpen har spottat ur som jag har missat i min beräkning).

 

Några tips på hur jag enklast kollar efter läckage?

Jag har gjort stor service på drevet (Bravo III) med utbytta bälgar, växelvajer och lite annat som skall göras i samband med servicen. Kanske något att hålla extra koll på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du kan göra är att placera ut något som suger vatten tex torkypapper där det kan tänkas komma ifrån knyt runt bockhorn lågt placerat, runt slangar, under vattenpump, alla ställen du kan tänka att det kan komma ifrån pluss några till. Åk en sväng och kolla vilken som blir blöt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Bernte-AQ. Ska prova det också.

 

Var och torkade kölsvinet helt från vatten. väntade en liten stund och såg inget som läckte in, verken från dyvikan eller någon annan slang. Startade motorn, varavde och kollade efter läckage. Ingen vatten. Vred ratten åt något håll (fullvridning) och varvade, då såga jag att det hade kommit in vatten (ca 2-3 deciliter på rättkort tid).

 

Det där med bälgarna borde ju uteslutas då det inte läckte ur förrän jag vred ratten fullt. Stämmer det?

 

Någon som vet vad som kan ha orsaka detta. Båten är ganska ny. och är väldigt bra skött tidigare (köpte den i höstas)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Bernte-AQ. Ska prova det också.

 

Var och torkade kölsvinet helt från vatten. väntade en liten stund och såg inget som läckte in, verken från dyvikan eller någon annan slang. Startade motorn, varavde och kollade efter läckage. Ingen vatten. Vred ratten åt något håll (fullvridning) och varvade, då såga jag att det hade kommit in vatten (ca 2-3 deciliter på rättkort tid).

 

Det där med bälgarna borde ju uteslutas då det inte läckte ur förrän jag vred ratten fullt. Stämmer det?

 

Någon som vet vad som kan ha orsaka detta. Båten är ganska ny. och är väldigt bra skött tidigare (köpte den i höstas)

På min var det slangklämmor som hade lättat lite, de ovan bak på vardera sidan motor. Sitter ju en kort gummislang tjock som tusan, som sedan leder ned vatten/avgaser till drevgenomföring.

Jag skruvade bara åt........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipsen Bernte-AQ. Ska prova det också.

 

Var och torkade kölsvinet helt från vatten. väntade en liten stund och såg inget som läckte in, verken från dyvikan eller någon annan slang. Startade motorn, varavde och kollade efter läckage. Ingen vatten. Vred ratten åt något håll (fullvridning) och varvade, då såga jag att det hade kommit in vatten (ca 2-3 deciliter på rättkort tid).

 

Det där med bälgarna borde ju uteslutas då det inte läckte ur förrän jag vred ratten fullt. Stämmer det?

 

Någon som vet vad som kan ha orsaka detta. Båten är ganska ny. och är väldigt bra skött tidigare (köpte den i höstas)

På min var det slangklämmor som hade lättat lite, de ovan bak på vardera sidan motor. Sitter ju en kort gummislang tjock som tusan, som sedan leder ned vatten/avgaser till drevgenomföring.

Jag skruvade bara åt........

 

 

hej,

 

Är det möjligen slangen som sitter vid "knäna" du menar?

Jag har dragit åt dem och det verkar vara tät. provade och drog åt så många slangklämmor jag bara hittade.

 

Något läcker från akterspegel (rätt mycket då jag vrider ratten) eller någonstans mellan motorn och drevet då det gick inte att se var det kommer in vatten. Eftersom jag var ensam igår då jag gjorde testet vågade jag inte krypa i det trånga motorrummet utan någon översyn om det hände något.

 

Ska till båten idag igen. Torka ordentligt och göra samma sak så kanske ser jag vad det kan vara. tänkte köra uteslutningsmetoden, nämligen varav motorn utan att röra ratten och se om det läcker. därefter vrida och varva det borde ge en bättre indikation vad det kan vara.

 

Hoppas det inte är något jätteallvarligt som kräver att man lyfter ur motorn och sånt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack för tipsen Bernte-AQ. Ska prova det också.

 

Var och torkade kölsvinet helt från vatten. väntade en liten stund och såg inget som läckte in, verken från dyvikan eller någon annan slang. Startade motorn, varavde och kollade efter läckage. Ingen vatten. Vred ratten åt något håll (fullvridning) och varvade, då såga jag att det hade kommit in vatten (ca 2-3 deciliter på rättkort tid).

 

Det där med bälgarna borde ju uteslutas då det inte läckte ur förrän jag vred ratten fullt. Stämmer det?

 

Någon som vet vad som kan ha orsaka detta. Båten är ganska ny. och är väldigt bra skött tidigare (köpte den i höstas)

På min var det slangklämmor som hade lättat lite, de ovan bak på vardera sidan motor. Sitter ju en kort gummislang tjock som tusan, som sedan leder ned vatten/avgaser till drevgenomföring.

Jag skruvade bara åt........

 

 

hej,

 

Är det möjligen slangen som sitter vid "knäna" du menar?

Jag har dragit åt dem och det verkar vara tät. provade och drog åt så många slangklämmor jag bara hittade.

 

Något läcker från akterspegel (rätt mycket då jag vrider ratten) eller någonstans mellan motorn och drevet då det gick inte att se var det kommer in vatten. Eftersom jag var ensam igår då jag gjorde testet vågade jag inte krypa i det trånga motorrummet utan någon översyn om det hände något.

 

Ska till båten idag igen. Torka ordentligt och göra samma sak så kanske ser jag vad det kan vara. tänkte köra uteslutningsmetoden, nämligen varav motorn utan att röra ratten och se om det läcker. därefter vrida och varva det borde ge en bättre indikation vad det kan vara.

 

Hoppas det inte är något jätteallvarligt som kräver att man lyfter ur motorn och sånt....

 

Japp vid knäna. så det drar in vatten när du svänger? Har läst om det på nätet tidigare, men kommer inte ihåg varför. Har du sökt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Sökt lite här och var men inte exakt efter läckage som du skrev. Kollar runt och återkommer. det lär vara fler som förr eller senare stöter på samma problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga svar men lite uppdatering kring mitt problem:

Enligt det som jag har hittat på olika forum så är det någon av följande som kan vara fel på:

1) Avgasbälg

2) bälg till växelvajer

3) styrtappen

4) Styrgaffel

Fick tag på mekanikern som utförde jobbet (han jobbar på Åland under sommartid) så kan det inte vara 1-2 då dessa är bytta av honom i samband med vårens service och dessa skall vara 100% korrekt monterade. det som återstår är styrgaffel.

 

En sak som slog mig är att varje gång  (3 ggr nu) jag har använt båten och ska tömma motorrummet så ligger klumpar med skit i vattnet. Ibland stora ark-liknande slem som r mycket lättupplösta och sugs direkt upp och löses upp om man rör om vattnen.

 

Frågan är. Om det är läckage hur kommer dessa stora klumpar in i motorrummet utan att de smulas sönder (om det inte bindssamman efteråt)? kan vatten komma in på annat sätt eller legat kvar (föga troligt då vatten finns i motorrummet enbart efter varje båttur).

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tätningen vid styrtappen/styrgaffeln är dålig så läcker det endast när båten ligger still

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

 

Mysteriet är nu löst men inte problemet :-)

Efter en noggrann och mycket strukturerad läckage sökningen så råkade jag se var vattenet kom ifrån. Det visade sig att varmvattenbredaren är kapoot. Den läcker. Gav mig på en halvhjärtat renoverings försök då varmvatteninloppet har rostat riktigt illa (ses bara när man har kopplat ur slangen) så att slangklämman inte fäster ordentligt.

 

Snabb sökning på Mr Google och hittade bredaren på Sea Ray Service center för 6000kr. men beställde exakt samma produkt från eBay för 2600kr inkl. frakt. dock kommer pakten om 2 veckor (senast).

 

En fråga som jag funderat på är att om man kan plugga igen slangarna (varmvatten in, kallvatten ur) under tiden jag väntar på leverans från staterna? skadas inte vatten-pumpen eller motorn?

 

Snart är det helg och man vill ju inte ligga och bryggsegla hela helgen.

 

En fråg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...