Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Maku

Wallas värmare i Albin 25

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska köpa en Albin 25 -77, som första båt. Det sitter en Wallas värmare i den, som är ur funktion. Kan det vara stora fel i en sådan, om man måste byta ut den?

Kylskåp saknas och jag tänkte köpa en. Vilken typ är bäst? Kompressor eller gasol och var finns det bra utrymme att installera en sådan?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade med en Wallas fotogenvärmare i våras och i den var det bränslepumpens membran som var sprucket, ett nytt sånt sen funkade den fint....

Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.'

Jag har en 25á -71 den har ett gasolkylskåp,det sitter på vänster sida.

Hur vida du ska ha gasol eller kompressor beror väl på hur du har det med ström.

En skaplig solcell är väl att föredra,ca 50W skulle nog räcka för att driva kylen,och du skulle nog behöva en batteribank på ca 150 Aha.

Har du gasol till köket så kan det väl vara bra med en gasolkyl,men det är svårt med utrymme för gasolflaskan,själv har jag en 2 kg flaska den räcker ca 10 dygn.

Jag överväger att köpa en kompressorkyl när det är dags att byta.

Kolla den här länken http://www.albin25.co.uk/ Där finns det massor med bilder på 25or.

MVH L-Å

Senast ändrad av albin25_anna | 05 oktober 2008 | 15:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värmaren så får du tala om modell samt uppförande på värmaren.

Kompressorskåp och lite större batteribank som är för sig själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wallasvärmarna av den traditionella typen är egentligen i grunden en enkel konstruktion. Men att få dem att fungera riktigt bra kräver en hel del kunskaper och små elfel kan driva en till vansinnets gräns.

Kräver duktig verkstad eller ett jämnt sinnelag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken storlek av kylskåp får man plats med på vänstersidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan  inte uttala mig om måtten vad Du får plats med på vänstersidan - minns inte. Till min förrförra båt - Albin 25 - köpte jag ett perfekt kylskåp på Biltema. Tror det heter induktionsskåp och anses dra mer i ström, men jag hade inga problem och heller ingen som helst imponerande batteriutrustning. Vill minnas jag hade ett startbatteri och två vanliga seriekopplade bilbatterier för kyl/belysning och värmare. Körde med det hela säsongen innan båten såldes vidare. Kylskåpet kostade 2.500 kr - alltså bra mycket mindre än de vanliga 6-8.000

Till saken hör dock att jag knappast är ute mer än 8 timmar i sträck - ligger därefter i hamn med ström påkopplad. (Så är det att ha båt i Öresund - å andra sidan har vi ljuvliga Danmark med trevliga hamnar och en god bajer)

Carl_axel

Senast ändrad av Carl_Axel | 06 oktober 2008 | 21:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lät totalrenovera min Wallas-värmare i våras hos Värmardoktorn i Spånga. Kostade ca 2.500, då bytte han i princip allt. Kan rekommendera honom, enda killen jag stött på som entusiastiskt fortsätter att supporta (för att använda en datornörd term) dessa värmare, som gått ur produktion för många år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag totalrenoverade min Wallas 1800.
Plockade bort allt och blästrade, målade, drog nya kablar (teflon), renoverade pumpen, nya filter, nya kablar och ny manöverpanel.
Kostade mig runt 800-1000 kronor. Och då kostade manöverpanelen (egen design) ca 500:-

Jag är mer än nöjd. Många säger att dessa värmare är kalasbra pga av de knappt har någon elektronik i sig.

Kolla min sida på mina få renioveringsbilder.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja en egen kontroll av värmaren är guld värd. Så mycket fel som elektroniken orsakar blir värmaren betydligt säkrare. Har också byggt egen styrning på en tidigare modell men försöker få den nuvarande att fungera. Just nu funkar den, (en Thermo 2000).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...