Ludden 1 Postad 4 Oktober , 2008 Har ett litet irriterande fenomen på min Yanmar motor som annars går perfekt och är lättstartad. Problemet är att den tacktar på tomgång när den är varm. Jag har 900 varv som tomgångsvarv ökar jag till 1000 varv så försvinner det för att återkomma på 1100 varv. Går jag ner på lägre tomgångsvarvtal så orkar inte motorn vända mellan fram och back om axeln fortfarande snurrar. Har hört av andra yanmar ägare att vissa modeller är svaga på tomgång. Vad kan felet vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 8 Oktober , 2008 Vad gör en motor när den tacktar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Oktober , 2008 Är det att den hoppar över en takt? Kan det vara varvtalsregulatorn som är för mycket på bettet och vill minska varvet genom att spruta in för lite. Jag har åkt lite longtailbåt i Tailand och tycker jag känner igen ljudet från den encylindriga Yanmarnn som de flesta små båtarna har. Töff,töff,töff,--,töff, töff, töff-- eller nåt i den stilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 22 November , 2008 Tack för ditt svar! Skall försöka kolla upp regulatorn till våren. Nu är motorn konserverad och klar för vintervilan. Problemet är att det verkar vara svårt att få tag i någon som kan Yanmar här nere i söder. Alla kör volvo av gamal hävd ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser