mablo 0 Postad 4 Oktober , 2008 Funderar på att byta motor i min snipa. Är mycket angelägen att få en motor som bullrar så lite som möjligt. Förstår att det skiljer lite mellan motorer med 3- och 4-cylindrar då flera cylindrar kan balansera krafterna bättre. Jag undrar dock om det finns erfarenheter och kunskaper ute i vida världen som kan vägleda och hjälpa mig att välja den tystaste motorn, (en diesel förutsätts). Vilka egenskaper hos motorn bör jag vara uppmärksam på? Är det t.ex. någon skillnad mellan indirekt och direkt insprutning vad gäller ljudnivå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Oktober , 2008 varför inte ljudisolera den. effektivt material finns ju. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mablo 0 Postad 8 Oktober , 2008 Ljudisolerat har jag gjort med det bästa material som finns (från Karnag). Inser att ljud måste bekämpas från källan om man ska kunna få ner nivån ytterligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 8 Oktober , 2008 Vad är det som du har isolerat är det själva motorrummet eller har du även isolerat övriga ytor i båten? /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tastrup 0 Postad 9 Oktober , 2008 Jeg tror inte at bullerskilnaden på olika moderne jämnförbare båtdiesler er så stor. Det er korrekt at man ur et bullersynspunkt bør foretrække motorer med 3 eller flere cylindre. Derimod afhænger bullernivån en del af varvtallet, så om du kan hitta en motor der kan køre din båt ved et relativt lågt varvtal har du en bra start. Med hensyn til bullerdæmpning. Det er vigtigt at skelne mellem to slags buller: Luftljud og stomljud. Alle diesler har ret højt luftlydniveau på grund af det høje forbrændingstryk. Luftlyden er relativt højfrekvent og kan normalt dæmpes tilstrækkeligt effektivt med en passende indkapsling. Indkapslingen skal være tæt og så tung som muligt, og SKAL være beklædt med lydabsorberende materiale (min. 25 mm tykt) på indersiden. Stomljuden kan dæmpes med tilpas mjuke vibrationsisolatorer under motoren. Det er vigtigt at fundamentet direkte under isolatorerne er så dynamisk styvt som muligt. Styvheten kan forbedres med tunge materialer tx. stål eller beton. Stomljud kan også transmitteres via gear og kobling til propellerakslen og derfra til skroget. Derfor kan en mjuk gummikobling mellem gear og aksel være en bra ide. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser