Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
BengtC

Stålkvalitet i muttrarna till skjöldbultar på vp 280?

Rekommendera Poster

Ska montera tillbaka skölden till ett 280 drev efter att ha renoverat akterspegeln pga fukt.
Vilken stålkvalitet ska det vara på muttrarna till skjöldbultarna?

När jag demonterade var flera muttrar nästan bortrostade/ärgiga. Vad var felet?

Bultarna som håller skölden är ju inte rostfria och man hade bytt brickor, kanske pga att brickorna hade börjat krypa in i plasten. Men varför var mutterna kraftigt påverkade av en kombination av rost och ärg? Kan det ha blivit ett galvaniskt element pga fel stålkvalitet?  Borde inte offeranoden hantera det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om offeranoden klarar av att hantera allt. Jag har själv haft problem med galvaniska strömmar, trots att all el var avstängd när båten låg still. Nu har jag förvissom bytt till en D3 men även kompletterat med ett elektriskt antikorrsystem från QL Volvo (sök på Aktivt elektroniskt korrosionsskydd) Jag skulle köpa nya muttrar från en Volvohandlare, småpengar och original..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag visste inte att det fanns elektriska rostskydd till båtar.

Till bilar finns det även om jag aldrig sett det i Sverige. I australien annonseras det friskt om dem i 4WD magasinen ex. www.eprs.com.au. En annan fråga jag funderat på är om de fungerar? Någon som vet?
Man kan även fundera på priset på Drevias sats. Jag har för mej att ERPS sats kostade 400-500 SEK och K-Mart har en billig kopia för ca 200 SEK.

Mitt drev har av tidigare ägare varit målat i svart färg. När jag köpt båten hade man använt fysikalisk fälg men kanske fins det ett äldre lager med koppare färg under??

Är helt OK att sätta rostfria brickor blandat med galvat?

Om muttrarna har mindre mängd ytrost. Vad är bäst för att behandla dem när jag skruvar i dem?

Rättat stavfel

Senast ändrad av BengtC | 12 oktober 2008 | 21:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blanda inte rostfritt med galvat då det är olika metaller och orsakar galvanisk korrossion, det galvade äts upp. Kör med bara med antingen det ena eller andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte rostfritt och syrafast samma sak?

ch om inte, får man inte galvaniska strömmar av syrafast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...