Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
maaaackan

ska vatten kranarna vara öppna på vintern?

Rekommendera Poster

Hej

Skall alla vatten kranar vara öppna efter jag har tömt båten på vatten för vintern?

 

Mackan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du undrar över kulventiler vid skrovgenomföringar så ska de vara halvöppna.
/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör dem fram och tillbaka några gånger så att du får bort eventuella kalkavlagringar, sedan ska de stå öppna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar dessutom blåsa igenom allt med tryckluft,, tríst om det fryser.

 

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kulventiler vid skrovgenomföringar ska inte vara öppna, de ska vara halvöppna.
I de felsta fall händer ingenting om de står helt öppna, men har man otur så fryser ventilhuset sönder. Om de står halvt öppna riskeras inte att vatten blir stående inne i huset, mellan kulan och godset så att säga.

/Sven

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja!? Det där faller väl på sin orimlighet.  Vatten mellan kulan och godset? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kulan tätar bara med en tätring mot godset. När kulan vrids tränger vattnet in bakom tätringen och blir stående mellan kulan och godset!

Skaffa en kulventil studera och begrunda!! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... om man då gör jobbet att stänga och öppna ett par gånger så borde dom sista dropparna kanske rinna ut ..??????  eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde göra det! kompissen testade, den kranen kostade 289.- och så blev det en extra upptagning/sjösättning på köpet!

 

PRoblemet är att krananrna bara går att öppna åt ett håll, dvs. detfins rrisk at det blir vatten kvar på ena sidan.
Lossar man handtaget och drenerar åt båda hållen så minimerar man risken.
(men det verkar smidigare att lämna kranen halvöppen!)



Senast ändrad av Jimsan | 06 oktober 2008 | 18:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som Jimsan skriver, ventilerna ska stå halvöppna. På vårt båtområde inklusive bryggor har vi ett antal kulventiler till vattenslangarna. De har vi öppna till hälften och de gånger någon duktignisse har öppnat helt, har ventilerna frusit sönder. Så nu öppnar vi till hälften och skruvar bort handtagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare nämts så bör kulventilerna vara halvöppna, men resten av kranarna låter du vara helt öppna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera har jag kulventilerna stängda, efter att ha haft öppna och halvöppna.

Anledningen är att jag fick frostsprickor på det halvöppna kylvattenintaget förförra vintern. Det hade alltid fungerat tidigare vintrar och jag levde i tron att det var bra. Men när jag berättade vad som hänt för några rävar i hamnen så var de inte förvånade och förklarade följande:

Är ventlien öppen sker luftväxling. När temperaturen vandrar kring nollan bildas kondensfukt (sötvatten) på slangens insida. Kondensfukt som rinner ner till kulventilen och kan tränga in och lägga sig mellan kulan och husväggen. I synnerhet om den står halvöppen (fast rimligen borde det också kunna åka ut lika snabbt då, men tydligen inte).

Numera öppnar/stänger jag ventilen snabbt med glykolblandning i slangen, och lämnar den sedan stängd. Det som då ligger kvar i ventilen är glykolblandat och kommer så att förbli under hela vintern.

Om det är rätt eller fel vet jag inte. Men att det kan frysa sönder med öppen eller halvöppen kulventil vet jag (numera).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att även en halvöppen kulventil kunde frysa sönder var en nyhet för mig, det måste ju i så fall bero på kondensen så som du skriver. Att ha i glykol och sedan stänga borde ju vara idiotsäkert.
/Sven

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss som är nya båtägare tror jag att denna diskusson om kulventiler är lite svårbegriplig (eller också är det bara jag som är väldigt okunnig...).

Kulventil på septitank --- Jo, så långt tror jag att jag är med, det finns ju uppenbart en ventil som man släpper ut eländet nedåt med.

Kulventil på kylvattenintag --- Har alla båtar med inombordare det? Jag har en Volvopenta diesel (KAD 44) från 2003 med drev (Aquamatic, duoprop) och sötvattenkylning. Har inte sett någonstans alls i instruktionsboken att det finns kulventiler för kylvattnet. (sötvattnet i motorn är alltid 50% glykol). Fattar inte ens varför det skulle finnas en ventil att stänga för saltvattnet... (vet att man ska skölja igenom sjövattensystemet med glykolblandning)

Andra kulventiler --- Avloppet från diskho i köket och handfatet i toan tror jag alltid rinner rätt ut. Har inte sett några ventiler på avloppet... Borde jag leta?

Snälla ni som vet, förklara för oss okunniga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas, kulventiler sitter (eller borde sitta ) på alla genomföringar under vattenlinjen, kylvattenintaget på din motor sker genom drevet, om det sitter någon kulventil på slangen till impellerpumpen där så är den nog ditsatt i efterhand - kan vara praktiskt om pumpen ligger under vattenlinjen för att undvika att vattnet strömmat in om du ska byta impellern när båten ligger i sjön.

 

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 10 oktober 2008 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis !

Något som faktiskt är bra med CE-kraven är just kravet att alla genomföringar under vattenlinjen skall vara försedda med avstängningsventil av något slag (t.ex. kulventil) så det snabbt går att stoppa vatteninträngningen i händelse av slangbrott.  Oavsett CE (obs - ingen debatt om det nu !) så är det  ju lätt att eftermontera och absolut att rekommendera. Har även sett det nämnas i något försäkringsbolagskrav, kommer dock inte ihåg vilket bolag.

Kulventil är det populära namnet på en avstängning med kula, alltså den med en spak som man kan föra ett kvarts varv mellan stängt och öppet.

Kran eller kanske rättare - skjutventil - är varianten där man vrider en massa varv på en ratt istället. Blir mer och mer ovanlig som avstängning på skrovgenomföringar.



Senast ändrad av IngemarE | 10 oktober 2008 | 12:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger, Tack för bra förklaring!

Sjövattenpumpen sitter i överkanten fram på en KAD44. Får mäta nästa gång jag öppnar luckan... Skulle det läcka in lite vatten så finns det en elektrisk länspump i botten av motorrummet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute med båten i helgen och hittade några kulventiler till. En för insuget av sjövatten till toan.

Ett par stycken för färskvattnet från vattentanken och VVB (tolkar ovanstående så att dessa inte behöver stå halvöppna...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...