Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Propipe

Starta på land med motorn på bock..?

Rekommendera Poster

Hej på Er!  (igen)

Som jag befarade är akterspegeln genomdränkt och på gränsen till rutten. Det blir till att byta ut hela akterspegeln. Sagt och gjort. Byggde bock och hängde av snurran (en Evinrude 70hk från -80), började riva akterspegeln innifrån och har kommit en bit på vägen.

Nu kommer problemet. För att kunna få hjälp av grannen med att lyfta av åbäket till motor (ca 110kg) lyfte vi av snurran förra helgen. Problemet är nu att jag måste vinterkoncervera motorn.

Kan man starta motorn på en bock utan ström och alla kontakter som går mellan motor, batteri och tändningslåset?  Har startat motorn med dragsnöre när batterierna va slut i somras men då hade jag tändningen på.

Kan någon hjälpa mig att reda ut om det går att starta samt hur man eventuellt måste koppla för att motorna ska bli en vanlig aktersnurra som man kan starta med snöre?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

visst kan du starta den ett batteri o startkablar o spolmuff,fast då får du stänga av motorn med choken o glömm inte att ha batteriet anslutet hela tiden på solenoiden för annars kan du pajja likriktaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska jag koppla batteriet med startkablar på anslutningspunkterna på motorn som plus och minus satt i från båten? Ska jag sen dra med snöre eller brygga en kabel till startmpotorn för själva starten?

Likriktaren var sitter den? Har den med laddningen att göra?

Anledningen till att batteriet drogs ur i sommras var pga motorn inte laddar. När jag mätte på batteriet i sommras före och efter start (även under högre varv) sågs ingen skillnad.

Vad kan det vara som är paj då det inte laddar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja helt rätt som du skriver kopplla på detta vis brygga kan du också göra,trasig likriktare då har du ingen laddning,likriktaren sitter ungefär vid cd boxen o kopplingsplinten höger sida bak ifrån sett, liten rund sak utav metall  en röd kabel en gul o en gul/gråkabel sitter fast men 2st skruvar,nu måste du hitta den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

varför inte bara veva runt den för hand med lite smörja i stifthålen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

smörja i stifthålen ? det gjorde man med kulmotorerna man ska köra motorn o spraya in konserveringsolja i förgasarna,de är de känsliga nållagren på vevaxeln som är känsligast,de kommer man ej åt genom att spray i tändstiftshålen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade med batteriet men det har nog för lite kräm så jag får ladda det först.

Provade även med snöret och brum så startade motorn. Problemet va nu att få stopp på eländet. När jag chokade ville motorn bara varva ännu mer.  Jag tog panik utvägen och satte händer och underarmar över förgasarna och kvävde motorn. Finns det någon kabel ev det man kopplat som dödar motorn.

Annars tror jag nog det ska funka. Läste att man ska apruta konserveringsmedel i förgasarna tills motor dör, så i värsta fall får det bli den utvägen i morgon också...

En annan fråga, kan man mäta upp likriktaren och annat för att kontrollera laddningen? I sommras började motorn gå pissigt och när jag stannade vid en brygga och lyfte på kåpan såg jag att lite av plasten på kopplingsraden såg bränd ut. Jag kopplade då ihop kontakterna som möts på just den platsen i bryggan och kunde köra hela vägen hem utan problem. Även 5 veckor senare när jag skulle ta upp båten fungerade den problemfritt.

Tänkte att jag skulle kolla alla kontakter och sladdar under vintern. Laddningen blir det viktigaste (förutom ny akterspegel) Flört så om någon har nått tips på hur man kan kontrollera/mäta upp berörda delar och kan berätta hur blir jag glad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...