Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
sverlinger

Motorn går ej runt

Rekommendera Poster

Min motor Ford 3.6 liters diesel har nu stått still i nästan två år. Nu när jag försöker starta den så går den ej runt. Har bytt startmotor men samma fel uppträder. När jag försöker bräcka runt svänghjulet med en kofot så är det som fastlåst. Någon som har något bra tips om vad som kan ha hänt. (Har sprutat in rostlösningsmedel i spridarhålen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tias

Du verkar ha ett stort problem:( din motor sitter fast... det beror antagligen på rost i cylindrarna. gick den felfritt innan du stannade den sist? Annars kan det vara topplockspackningen som gett upp..och släppt in vatten. men fortsätt med rostlösningsmedel.. släpper den så är det bra.. men du bör nog ändå riva ner toppen och kolla läget..

post-0-1394234278,4037_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. jag har faktiskt också en 3,6 liters fordson. som faktiskt också satt fast. jag hällde lite diesel och lösningsmedel precis i navet på svänghjulet och satte en saftig skiftnyckel på svänghjulsmuttern. det första som hände var det att jag drog åt muttern lite mer och sedan när jag hävde mig ännu mer så fick jag loss den. det mest troliga är att foderna har rostat. vad jag har förstått så går det att byta. foderna är alltså det röret som kolvarna går upp och ner i. sen är frågan har du värme växlare eller har du ett slutet system med kölslingor? har du värmeväxlare och båten gått i saltvatten är det säkerligen fodren som gått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar. Jag har sötvattenskylning i motorn så jag har iaf. sluppit få in saltvatten i blocket. Båten stod på land förra sommaren, men när jag tog upp den så fungerade motorn bra. Däremot så brast slangen för utgående kylvatten (saltvatten) under semestern och jag tog in vatten i motorrummet. Det var dock bara oljetråget, startmotor och svänghjulet som gick ner i vatten. Det kan vara som du säger att det är navet vid svänghjulet, då den fått sig en saltvattendusch. /Torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen. ja men ta och skvätt på lite diesel på svänghjulsnavet och sätt en stor skiftnyckel på svänghjulsmuttern och tryck till försiktigt men ändå bestämmt. hör gärna av dig om du fått loss motorn :-) jag fick loss min på så vis iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst torbjörn

Bultade fast en järnstång på nästan 3 meter i svänghjulet med resultatet av att en M8 bult gick av. Jag har nu bestämt mig för att lämna in maskinen på ett båtvarv. Jag hör av mig och meddelar vad som var orsaken till det hela. Mvh /Torbjörn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Albin

Häll i lite mjölk eller coca-cola i cylinderloppet och låt det stå ett tag...Det brukar fungera har jag hört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...