Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Dawa

Egna bågar till kapell

Rekommendera Poster

Jag tänkte göra en ny bakre båge till kapellet. Har sett att det finns alu-rör att köpa på båttillbehörsbutikerna men undrar hur man ska få till böjarna. Allt annat kan man visst köpa klart men inte bågar eller verktyg för att göra dem.

Nån som gjort det själv? Tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag hällde sand i mina och böjde mot en lyktstolpe för några år sedan. Dom går lätt sönder om du inte har något i dom=(. Mvh Xander 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag sågade ut en cirkel med 8 diameter, vilket är bayliners hörn mått. skruvade fast den runda plattan på en tex. plyfa skiva. montera en kloss på ena sidan så att röret hålls kvar när du böjer det för hand..  kostar typ ingenting, går fort att göra o böjarna blir perfekta.

//T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bor i närheten av GBG så kan du låna ett bockverktyg av mig, så får du det perfekt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo asså, jag har åxå rörbockverktyg i drivor (röris) men problemet är just diametern. verktygen har mycket mindre hörndiameter MaO så blir böjarna för kantiga och ser inge bra ut. smt att dom lär väl påfresta kapellet onödigt mycket i böjarna..   men om nån vet v art man kan hitta 8 bock för 25mm rör så vill jag gärna veta..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det rostfria rör du ska böja så går det INTE att göra der själv, men Aluminiumrör klarar du fint med en tjock träskiva som du sågar lite mindre än önskade radien, beroende av fjädringen. Jag har för rostfria rör 25 mm 1.5 mm gods som ger radie 4gg rördiametern, dvs r100.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...