Kenneth_S 136 Postad 3 Oktober , 2008 Jag har haft en plan att epoxibehandla båten min till nästa säsong i förebyggande osmos-syfte. Jag har frågat förre ägaren om den har fått denna behandling tidigare varpå han svarade att när han i sin tur köpte båten, så sa dåvarande ägare att båten blivit epoxibehandlad. Nu till min fråga: Om båten blivit epoxibehandlad en gång tidigare, behövs det göras ytterligare en gång då, eller räcker det med den tidigare behandlingen? Ni som känner till och kan så´ nt här samt känner er manade att svara: Tar gärna emot återkoppling från er... tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 3 Oktober , 2008 Kan du lita på den förra ägare, kan han lita på den han köpte båten av, kan Du lita på De 2.... hehe, jag tycker om du skall ha båten en lång tid framöver GÖR det, epoxibehandla båten för din ägen skull och må bra känsla.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 3 Oktober , 2008 Hej köpte för ett par år sedan en segelbåt i slitet bruksskick, men priset var rätt. När jag hämtade båten så nämnde förre ägaren att han målat den i botten med ett icke oansenligt lager med VCtar(riktig tjärepoxi)toppen tänkte jag. Dock talade han inte om att han använt en grundfärg innan det..... Denna grundfärg trivdes inte med sin uppgift så den lämnade helt sonika skrovet på stora ytor, fick bort mycket med högtryckstvätt och slipade sedan bort resten. Det tråkiga i det hela var att jag på skrovet inte kunna finna några spår efter blåsor, däremot massor av vatten i laminatet runt kölen. Detta pga dåliga reparationer av densamma(måste finnas massor av sten i sthlms skärgård?) Så det blev till att reparera köl samt rulla åtta lager med Hempels epoxi så nu skall förhoppnings vis min botten vara bärgad(detta för andra gången och troligtvis helt i onödan) Så nog går det att misslyckas med epoxi... men om din botten ser ok ut så skull jag nog föreslå att du låter det hela bero. Detta med böldpest är nog ganska uppblåst, men bla engelska PBO har haft en del bra artiklar om ämnet, även svenska Praktiskt båtägande har översatt ett par artiklar(o kanske ett par egna) så det finns en del att läsa. Men om allt ser ok ut så kommer båten inte att haverara innan nästa säsong även om du missat ett par blåsor, även en mycket angripen båt går att rädda. Värsta jag sett var på en båt som seglats till Karibien ett par resor, tydligen går processen mycket fortare när det är varmare i vattnet, detta kan ju vara en tröst under våra kalla och blöta sommrar! Ha´ t pent Smoegen Senast ändrad av smoegen | 03 oktober 2008 | 12:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Oktober , 2008 Har du inget annat för dig så är det definitivt ett tidsfördriv och hårt jobb. Själv skulle jag låta tiden gå och varje år kolla små bubblor under vattenlinjen. Det är ingen katastof om båten får lite bölder. Hållfastheten påverkas inte alls av knappt synliga blåsor och när du upptäckt några som luktar ättika är det dags att jobba med en behandling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 3 Oktober , 2008 En får tacka för era svar! Ja, jag litar på förre ägaren... men om den han i sin tur köpte den från, är att lita på kan jag tyvärr inte svara på. Jag har inte upptäckt något bubbelliknande under båten, inte heller något som luktar illa -förutom den sedvanliga doften från havstulpaner och annat skit... så förutom det så verkar det bra. Jag tolkar era svar som att jag egentligen inte behöver oroa mig, bara jaghar koll på hur det ser ut och hur det luktar... är dessa bubblor något man snabbt märker, eller upptäcks de först vid skrapning av bottenfärgen så att plasten kommer fram förresten...? Ni får gärna svara på den senaste frågan också om ni känner att ni vet det... tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Oktober , 2008 Bubblorna uppkommer av trycket från insidan. Det får gelkoten att bukta ut och det kan bli större eller mindre blåsor beroende på tryck, tid och gelkoteskiktet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser