Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
MSX150

Hamnat i döläge (montera tillbaka SX-drevet)BILD

Rekommendera Poster

Jag håller på att bli tokig på drevet.

Varför fasnar det -

Jag försöker jucka in det men det tar stopp.

Provade gummiklubba utan resultat.

Finns det något trix jag har missat??

post-10005620-1394235639,4112_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får fixera motorn, axeln från drevet måste måste träffa exakt. Det finns ett verktyg för detta. Kan kanske lånas eller hyras av VP verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

men kan jag utesluta att jag kommer att träffa rätt eller ska man försöka tills man träffar rätt.

Men man ska ta det lungt tills man träffar rätt.

Det är väl i svänghjulet man måste träffa rätt ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du synkat axeln så att dess splines hittat rätt? Om inte så bör du kunna vrida på propelleraxeln samtidigt som du passar in drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är ingen ide att försöka, du måste justera motorn så hålet i motorn liner exakt med det stora lagret iskölden. Det ska gå lätt i om man samtidigt snurrar lite på propell. det här viktigt annars kan splinsen ätas upp & stödlagret paja.

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så är det bara drevet som varit bortplockat, kan motorn ändå flyttas ur linje så att säga? Den är väl fast monterad och (förhoppningsvis) stadigt fastskruvad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. tänkte göra ett försök i helgen.

om man har en som är på insidan som kan styra det rätt.

problemet är väl platsen mellan svänghjul och skrovet.

Ok vad jag förstått så ska man inte bruka våld utan det ska gå relativt lätt när det är rätt.

specialverktyget som linjerar skulle nog vara det bästa, men brist på resurser så blir det ett försök med fler folk som hjälper till.

Det blir lite för tungt själv märkte jag( i längden)att montera plocka bort var lättare . vikt ca 40kg

I helgen gäller det haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft bort motorn eller är det bara drevet du tagit bort?

Jag ska ta bort mitt drev i helgen (också SX) då man tydligen ska smörja knutkors, splines och stödlager med drevet bortplockat, varje år. Därav min nyfikenhet ifall man kan råka ut för att drevet och motorn inte linjerar även om motorn sitter kvar och bara drevet lyfts bort.

Tack för viktinfon förresten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte bälgar och stödlager.

har ej rört motorn

Kom ihåg att det är Tum bultar på drevet 6 st och koppla bort växelvajern.

Packningen vid vatten pumpen ska nog bytas om du tar isär. drevet väger ca 40 kg.

ett tilll tips är att tilten axeln är genomgående räcker att ta bort den på drevet.

men kolla så inte kolvarna kilar fast i drevet (svårt att förklara).

jag har bilder hur man gör men har ej hunnit lagt ut dom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt stödlager så har du förklaringen där.. Lagret är vridbart och måste justeras för att ligga i linje med motorkopplingen. Chansen att lagret står rätt ifrån början är i stort sett noll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Packningen vid vattenpumpen? Min vattenpump sitter på motorn och drivs av drivrem... Är det någon annan vattenpump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O-ringen fast inte helt rund från (impellern) där vatten trycket går upp i motorn från drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...