Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Businessman

Transport av Stingray 240 CS Landskrona-Västervik?

Rekommendera Poster

Hej

Har en båt på G. Den ligger i Landskrona och skall vid affär transporteras hem till mig i Västervik.

Jag får med en US-trailer (30 km) i köpet, men tycker det verkar ganska våghalsigt att köra 40 mil med en så pass stor båt på en sådan trailer. Dessutom har jag inte körkort som tillåter detta.

Är det någon som har tips på någon åkare som kör denna sträcka för en vettig peng?

Har av säljaren blivit erbjuden förmedling av åkare som vill ha 10.000:- för detta.

Spontant känns det dyrt.

Har ni någon kontakt eller annat bra förslag så vänligen hör av er.

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hi, kanske en korkad fråga, men kan du inte ta båten sjövägen, 40 mil låter som 220 dM, det tar men väl på en helg vid gott väder. Eller är vädret alltför opålitligt i dessa trakter nu på hösten ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv skulle jag satsat på vinterkläder, stor regnrock,  MC integralhjälm, full tank, reservdunkar och vackert väder. Kan ju inte ta lång tid i 20-30 knop.

Liten reservmotor rekomenderas.

Seglade själv hem en båt från Lysekil till Malmö på uppdrag och det blev en trevlig tur trots att det var i oktober.Flera dagar med sol och 15-20 grader. Tog 3 dygn i sakta mak. Med 20 knop gör du sträckan på drygt en dag med lite stopp för tankning, mat mm.

Det mesta handlar om väderprognos.

Dessvärre fortfarande en prisfråga. Vad kostar det med bränsle?  Det blir lite längre än biltransport då man måste ner och runda genom Falsterbokanalen.

Låna kärra (och fulköra på natten ) eller lastbil kan bli det billigaste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har även funderat på alternativet att köra hem sjövägen. Dock är det två aspekter som gör att jag nog väljer bort det alternativet. Dels så blir det dyrare och det känns alltför osäkert med vädret i slutet av oktober, när båten i såfall ska hem.

Har ju en 30 km trailer till båten, men det känns inte värt risken när man inte har kortet som krävs samt att köra så långt med den typ av trailer.

Tar gärna emot tips på transport med lastbil. Har som sagt fått pris av säljaren på 10.000:- vilket känns lite dyrt??

Vad kan vara rimligt att betala en åkare i ett litet kuvert utan text? 5-7000:-

Tacksam för tips!

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak att tänka på om du ska betala någon i ett litet kuvert utan text... Har åkaren en försäkring som täcker om något skulle hända med båten under transporten?

Med tanke på hur rädda försäkringsbolagen är om sina pengar så tvivlar jag på att du skulle få ut något från din egen båtförsäkring om du anlitat en åkare utan kvitto.

Kanske är värt att kolla upp innan du bestämmer dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amerikanarna har en hel del olika typer av kulor(kolla vad som står på hansken) men är det en2 50,7 då kan du dra den med vanlig bil 50mm. köp 2st röda led lysen till cykel och sätt på trailern.

Trailarna går mycket bra på vägen Egen erfarenhet.

Annars kolla om någon har en dodge ram (eller annan amerikanare)som är importerad ned gamla draganordningen kvar.

Tyvärr har jag en Ford v10 bensin med drag som ej är klar i sverige. men dragkulor har jag .

Kör själv ta en heldag med LGF skylt(i bakluckan).

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall man köra en längre sträcka med 30 vagn så är det bra att kolla 2 saker:

1. Däcken, klarar de en så lång sträcka, det brukar vara si och så med skick på dessa som normalt körs någon kilomenter per säsong, mellan rampen och uppställningsplatsen

2. Hjullagren, klarar de så lång sträcka ?

Vet ej hur US trailer ser ut, men på svenska vägar får inte 30 kärror vara fjädradet/stötdämpade (vilket också har en visst betydelse för hjullagrens livslängd, se en annan link där jag berättar om mitt hjullagerbyte).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Amerikanarna kör med fettnipplar direkt på lagret med en fjäder bakom som trycker fettet mot lagret( typ redeye kan det heta )

Smart för det är bara att köra ner hela trailern i vattnet och sen dra upp och fram med fett sprutan Skitsmart. Eller helt enkelt självklart om man ska ner med en trailer i vattnet

Fjädringen är av typ bladfjädring troligt vis .Dom kör mellan 100 120 kmh på sina vägar så hastigheter klarar det (70Miles)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej alla!

Tack för alla bra svar och info.

Tror att jag tar alternativet att köra den själv hem på US-trailern. Har tänkt använda en BMW X5 4,8 som dragbil. Den får dra 2700 kg.

Och självklart anlitar jag en nära vän med rätt körkortsbehörighet. Skall även kolla noggrannt på trailern så den klarar resan.

Tar gärna emot fler kloka råd på vägen...

Mvh Christoffer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde själv hem en båt i 30 :-) dryga 30 mil ifjol. (ok det gick kanske 40 vid några tilfällen i nån utförsbacke :-) )

Tänk på att välja väg - inte motorväg med LGF-skylt.   Polisen kan ge bra råd på lämpliga omvägar runt motorvägar. Inte belysning - inte mörkerkörning!

En bra ljudbok och många stopp utefter vägen rekommenderas. Vi körde ner en dag - gjorde klart affären i lugn och ro och började hemfärde - övernattade på mysigt värdshus - och körde resten hem dagen därpå.

Lycka till! Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört att det är dåligt läge för båttransportörerna - pga bankkriser mm

GÅR NOG ATT PRUTA NER TRANSPORTKOSTNADER...

SÄRSKILT OM DE KAN ORDNA TILLBAKATRANSPORT..

DET ÄR SÅ DOM GÖR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...