Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Tobbed

HUR får jag hem båten med kärran?!

Rekommendera Poster

Jag är sugen på att köpa en båt (Flipper Flash) som ligger upptagen i Göteborg på en 30-kärra. Själv bor jag i Sthlm och undrar. Hur får jag hem den med den nya kärran som följer med på köpet? Kan man köra upp hela rasket på en biltrailer och surra ordentligt med båten kvar på trailern? Låta fraktfirma köra, kostnad? Några förslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltrailern är i mitt tycke en riktigt god ide, gjorde själv så när jag hjälpte en kamrat få hem båt och 30kärra ifjol.

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju alltid se i tidigare tråd från 9 september 2008 ang Transport av båt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skrattande var i samma dilemma för 4 veckor sedan.

Har dock en polare med trailerlastbil, han tar ca 7-8000, en väg.

Såg till om du vill ha hans nummer, han kör båtar över hela Sverige. För går man genom ett Sthlms företag blir det dubbla priset minst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigaste är att åka två personer med två bilar.

Större 30-kärra går nämligen ej upp på bilsläpet, då den är för bred.

En av bilarna drar ett lämpligt hyrt båtsläp bromsat för båtens vikt. Den andra tar ett normalt bilsläp som ni lägger båtvagnen på efter att ha monterat bort däcken på vagnen.

Blir billigaste lösningen.

Gjordes så när jag sålde min båt för ett par veckor sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt bara bilsläp eller bilsläp trailer hänger på båtvagnens storlek.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt det finns många gamla trådar som berör transporter, sök i rutan bara.

I övrigt är det är absolut inga problem att dra hem den på en 30-kärra. Jag drog hem min Yammi-59 från Växjö till Uppsala, fungerade helt perfekt. Tänk på att du inte får köra på motorväg eller motortrafikled och kör lugnt där det kan vara lite sämre väg annars är det bara att blåsa på, min tripp på ca 55 mil tog ca 8 timmar...med två raster...trailern/båten tål mer än du tror, surra ordentligt med riktiga spännband. /Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det får ju var och en bedöma själv! Vad jag syftar på är att man behöver inte göra det krångligare än vad det är...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Passos förslag är faktiskt d enklaste och överlägset billigaste lösningen på problemet. Och fullt lagligt så länge du kör i 30 knyck. Tar tid ja d gör d men att krångla fram 2st bilar hyra släp och vela tar oxå tid och kostar pengar..  Sedan så är d ju som så att man kan komma dit o provköra och ser att båten är rena vraket. Då är d inte så roligt att åka hem tomhänt och dessutom ha hyrt släp och tankat dubbla bilar i onödan.

. Ser man att d är en bra båt till rimliga pengar kan man enkelt haka på den och åka hem. Vad är problemet? Att d tar tid. ja d tar förmodligen dubbelt så lång tid som att dra hem grejerna med 80 släp. Men tid tar d oxå att ragga tag i massa släpkärror och folk som kan köra osv.

Bara trailern e bra och i fint skick så ser iaf inte jag problemet att släpa hem den i 30 knyck.. Och ja d är upp till var o en om man vill köra 30 hela vägen eller 50 eller 160.. D är isen i magen och samvetet som styr så är d med d mesta.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

hyr en envägs kärra gtb  lämna den i stockholm 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp min båt som ligger i Sthlm istället. Mycket enklareSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänk nu bara på att det är en 30-kärra. Det kallas den bara för att den inte är inreggad, tan går att framföra med fylld röd varningstriangel. Dessa kärror är egentligen sk upptagningsvagnar, inte transportkärror. Har den dessutom ngn slags fjädring, är den olaglig att framföra. Denna måste då inreggas. Är den inte inreggad, är den heller inte besiktigad, och skicket kan vara undermåligt, att rekomendera dig att dra den så lång väg, då vet vederbörande inte vad han snackar om.

Vilken båttransportföretag som helst lyfter kärra med båt på, inga problem. För att båten skall hem tryggt i hemma hamn, låt proffsen sköta jobbet. Att dra en släpkärra är en sak, att dra kärra o båt är en annan.

Återkom om du vill ha hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja självklart om nu kärran är ett gammalt hembygge eller liknande fungerar det ju inte men nya, även ca 10 år gamla, 30-kärror skiljer sig inte i konstruktionen annat än fjädradring och ev med bromsar. Sen är det ju så att man kanske vill spendera minst 10-15.000:- på en transport...jag vet att det kostar så mkt för jag kollade innan jag tog hem min. Som sagt det är upp till var o en.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag skriver här nedanför är vad jag själv erfarit och hur man skulle kunna göra, vilket inte är samma sak som att rekommendera andra att göra det. (Nu ska man väl slippa sura miner Flört)

Om skicket på kärran är undermåligt eller inte måste ju kunna avgöras med bilder osv innan köp, även säljaren måste ju kunna hjälpa till att peka på svagheter i kärran, sen kan man besluta sig för hur man vill göra.

Jag har svårt att se att det skulle gå att dra en 30-kärra 2 mil för sjösättning av båt och inte 40mil för sjösättning, så länge man håller sig till 30 km/h. Ta ett break efter ett par mil och kolla däck, lager osv så det inte går tok-varmt...sen kan du öka tiden mellan stoppen om det visar sig vara lugnt.

Om du inte har en själv så låna en gps med funktionen att välja bort motorväg, sen är det bara åka efter den. Om man sen ligger i 30 eller 80 är inte upp till mig att tycka till om, det har jag betalt andra som gör (polis, åklagare mfl) tänk bara på att det ska gå att få stopp på prylarna... oftast är inte problemet att färdas fort utan att stanna fort...

Att den skulle vara olaglig att framföra om den har fjädring...jo men det är den även om en lampa är trasig...bara ett konstaterande...ingen bedömning eller rekommendation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan variant är ju att du säljer din 30-kärra i Göteborg via en blocketannons eller likande.

Sen köper du en riktig kärra i Stockholm eller på väg till Göteborg.

Voila! Problemet löst och du har nu en bättre kärra för några få tusenlappar extra.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sälj kärran o ta götakanal hem:) Jobbar i transportbranchen, Den båten är inte större än att du får in den i vilket skåp som helst. Låt en stockholmsåkare ta den som hemlass på bilen så kan han utnyttja släpet till annat. På så vis får du hem både trailer och båt för ca 4 - 5000 spänn. Allt du behöver hitta är en lastbrygga, Finns överallt vanligt folk tänker bara inte på dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...