Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
coolbeyron

Skenande temp, varm motor - Värmeväxlare?

Rekommendera Poster

Hej, har fått problem men en av mina motorer, det är en US Marine 454 (GM 7,4l) V8 -89. Raka axlar.  Sötvattenskyld.

PROBLEMET ÄR att den blir alldeles för varm - går mot kok (har alltid stängt av den innan den kokat, men är säker på att den skulle gjort det annars).
Samtidigt FÖRSVINNER KYLVATTNET i sötvattensystemet.
I början på säsongen fungerade den utmärkt, men helt plötsligt så blev det såhär.

Trodde först att det var vid axeltätningen som det läckte (då den är vattenkyld), och att det var för att kylvattnet försvann som motorn sedan blev varm,  men nu när jag har båten på land och kört den lite så ser jag att det inte är så. Den blir varm ändå.

Jag ser inga läckage under motorn alls.

Termostaten har jag tagit bort och det hjälpte inte, den blir fortfarande varm.

Jag har kollat att impellern (vattenpumpen för havsvattnet på väg till värmeväxlaren) funkar, vilket den gör (den suger bra med vatten och sprutar ut rätt mängd i avgaserna).

Finns det en pump till som transporterar runt sötvattnet i systemet?

Vart tar sötvattnet vägen?

Vattnet tycks bara försvinna när man kör motorn, låter man den ligga så försvinner inget (TROR JAG).

Var ska jag börja leta? Blockpackningar, toppar, värmeväxlare? Kan man kontrollera funktionen på en värmeväxlare eller byter man den bara - eller kan man renovera dem?

Tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tror att problemet med ditt kylvatten är att din värmeväxlare läcker.

Jag hade den turen att en duktig kompis delade den ,och fyllde den cellen som var kass med bly.Hade problem innan att tempen gick upp,vilket berodde på att kylvattnet i värmeväxlaren rann ut med sjövattnet.

Läckaget uppstod nog tack vare att zinkanoden i värmeväxlaren ej hade blivet bytt av tidigare ägare.

För att kolla din växlare för ev läckage tar lättast du bort den från motorn och häller vatten i tex det slutna systemet.-Och kommer det vatten på NÅGOT ANNAT än det slutna systemets andra ända har du ett läckage ,som i bästa fall går att täta .

-För ett nytt går på mellan 6-14 000 kr.

Lycka till

 Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också ett läckande sötvatten kylsystem i min Perkins. En värmeväxlare till den går på runt 50K.

I bilaffärer finns det något som heter kylarcement. Man häller i det i kylsystemet och det hittar och tätar läckor. Jag hällde i och det fungerade faktiskt bra och tätade läckan. Jag var lite skeptisk eftersom på en bil är det luft utanför kylsystemet medans på en båt med värmeväxlare är det sjövatten, men det fungerade på min motor.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...