Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
PCP-Roger

Dieselspis-bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Har funderat på att skaffa en dieselspis i stället för gasolen,bl.a. med tanke på säkerheten, men har hört bl.a från försäljare av nya Nimbusbåtar -som har dieselspisar som standard- att de flesta byter ut sina spisar mot gasol p.g.a ex.vis att dom är väldigt längsamma att få varma, ryker m.m .

Vore intressant att få lite synpunkter från er som har dieselspisar, dom är ju inte spec. billiga så det vore fint om man slipper köpta grisen i säcken så att säga.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Är nöjd med min Wallas 30 DU. Såg att den fanns en gammal tråd om dieselspis.

Länk

Klart att öppen låga alltid är snabbare. Jämför med gasspis hemma. Men tid är väl det enda man har gott om på sjön Flört .Å andra sidan har man säkerheten, bekvämligheten att bara behöva ett bränsle om man nu har dieselmotor och dieselvärmare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en dieselhäll som är toppen. Vi använder ytan som avlastningsyta, lagar maten på den och kan i nödfall bruka den som värmekälla. Ok, den är inte lika snabb som gasol. Men fördelarna väger flera gånger om den eventuella nackdelen. Som ytterligare plus är givetvis det faktum att soppan inte i första taget tar slut. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som det inte är några större problem med dieselspisar- undrar varför en säljare av båtar med dessa som std.utr. påstår att dom inte är något att ha Förvånad.

Vore ju konstigt om ex. vis Nimbus skulle montera i utrustning som inte häller måttet.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 01 oktober 2008 | 13:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som kan vara problemet med en spis med låg effekt är vid stekning. Där krävs bra med kräm för att inte köttbiten ska bli kokt i sin västska. Den blir grå och torr då köttets porer täpps till av en het yta.

De som har bytt från vanlig spis till glashäll upptäcker detta fenomen.

Det går att komma runt problemet genom att vänta tills stekpannan blir riktigt het och lägga i bara en del av det som ska stekas. Lyfta ut det ur pannan, lägga det på en tallrik och ta nästa sats. Har väl köttet blivit snabbt brynts så kan man lägga i samtliga bitar på slutet och värma allt.

Jag har jämfört glashäll med elektrisk vattenkokare och det är enorm skillnad. Medan 1 liter vatten kokar upp i vattenkokaren klarar glashällen c:a 2 dl! Kan tänka mig att dieselspisen är ännu slöare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en dieselspis i båten nu och det är underbart visst det tar lite långtid men det får man planera och starta spisen i godtid.

Man behöver ju inte vakta lågan att den brinner eller sätta upp kapeller om det blåser lite.

Ryker då är det väl något fel på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört från flera norska båtproducenter att glashällen spricker oftare än motsvarande spis som drivs med fotogen. Är det någon som upplevt detta som ett problem. Vidare har jag också hört att bränslepumpen inte orkar suga/dra dieseln någon längre sträcka, max ett par meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade problem i början med min. Man var tvungen att göra två uppstarter (ca 2min)på spisen innan den startade. Problemet var att dieseln inte hann upp från tanken innan spisen hängde sig pga misslyckat startförsök. En backventil på bränsleslangen löste det problemet. Fungerade hela sommaren på första startförsöket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...