Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
zolp

Slipa bottenfärg med maskin?

Rekommendera Poster

Hej,

Tar upp båten till helgen och tänkte avlägsna all gammal bottenfärg för att sedan låta båten stå över vintern. Skall sedan lägga på Gelshield 200 (epoxy) till våren. Har en 21 fots plastbåt från -77

Hade tänkt använda maskin och min fråga är om detta är att rekommendera på en platsbåt? Ni som använder maskin är det en bandslip ni utnyttjar?

Mvh

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på www.sailguide.biz och rubriken Ta bort bottenfärg med högtryckstvätt. Så får du några tips.

Vad jag har förstått, det är oftast maken som tar hand om botten, så geggar slip-pappren bara igen och är av den anledningen ingen bra teknik.

Senast ändrad av LadyAnnila | 01 oktober 2008 | 09:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En kompis till mig hyrde in en kille som blästrade botten innan han epoxybehandlade. Blev tydligen jäkligt bra.........kostade ett par tre tusenlappar, men han har en större båt (30 fot)

Kanske kan vara ett alternativ?

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du står där i dammet själv, tänk på att det kan vara giftigt damm som yr omkring. Använd riktig bra andningsmask. Samla upp så mycket färgdamm som möjligt genom att lägga ut t.ex byggplast under båten och häll det i en påse som lämnas bland färgrester? på återvinningen. Anlitar man en blästergubbe åker väl bottenfärgen all världens väg så då skulle det vara bra att skrapa bort så mycket som möjligt först.

Om du ska göra allt själv, vilket nog ger bästa resultatet, så är nog bortskrapning av bottenfärgen och slipning med en effektiv bandslip att föredra. Ger slätaste ytan jämfört med blästring som gärna sliter hårt på laminatet där gelkoten blästrats igenom. Det blir inga såna gropar med slipning som snarare jämnar till ytan ännu bättre än innan.

Men det är jobbigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

jag provade först vanliga luftslipen ocillerande, tog sen vanlig elskak gick löjligt lätt att få väck all gamal bottenfärg tror jag körde med 80 papper. jag hade min på trailern och trailern på plallbockar så ligghöjden blev lagom, bottenfärgsdammet kliar en del och smakar skit så dammskydd och huva rekomenderas.

sen blev det  rullad etsgrund i botten och blåst på sidorna och när ändå båten var på land så mattades resten av och blåstes om , etsgrunden i botten har klarat sig bra blank och fin utan blåsor däremot så var internationalfärgen en besvikelse blåste den ner på sidorna och om lott under, och i den blå färgen under vattenlinjen finns mängder med blåsor.

Senast ändrad av nikitalord | 03 oktober 2008 | 12:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !!

Tänk på båtgrannen när du slipar, råkade ut för en som slipade torrt så det yrde om det på min och andras båt men efter att vi snackat lite så blev det våtslip som inte störde och alla var glada Glad 

Bara ett tips Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Torrslipa aldrig bottenfärg. Slipdammet är giftigt. Våtslipningen elliminerar ju dammet även om det är segare att slipa så... Skulle aldrig torrslipa, utan kanske hellre skrapa först och våtslipa efteråt.

//U

Senast ändrad av ulfa | 04 oktober 2008 | 22:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör du på bandslip, Matolja på pappret,rikligt , rensa med stålborste när det år igensatt. PS.jag bjuder på denna till bästa tips för nivåmätaren som jag inte behöver!Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ser inte att någon tipsat om kaustiksoda å tapetklister här ?,  det funkade kanon för mig iaf.

man blandar jaustiksodan själv, (paket inte flaska) men blanda dubbelt så starkt som det står i anvisningen på paketet, å sedan i med tapetklisterpulver tills konsistenen blir lagon för att det ska fästa och sitta kvar på botten. låt verka 20-30 minuter å blås sedan av med högtryckstvätt.

Det funkade för mig iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...