Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
cadn

bygga upp en ny skädda...

Rekommendera Poster

Hej. Skäddan på båtmotorn jag köpt är helt borta nästan. Det är bara ca 1,5-3 cm kvar av den. Tänkte bygga upp den enligt följande: Slipa det som är kvar helt plant. Borra och gänga ett antal hål (5-6 st M6) underifrån i växelhuset lagom djupt. Bocka till en aluminiumplåt (2 -3 mm tjock) till ett u i rätt form som orginalskäddan såg ut. Klippa till några aluminiumbitar som får plats exakt i u:et som fylle. Borra hål i aluminium-u:et så det passar passar exakt med dom gängade hålen i växelhuset. Slipa alla ytor med grogt sandpapper och rengöra allt med bromsrengöring. Skruva fast u:et i växelhuset med kemisk metall emellan. Ta kemisk metall i u:et och trycka in aluminiumbitarna med kemisk metall emellan bitarna och även spackla upp lite utvändigt så det blir snyggt. Låta detta härda och slipa, grunda och sedan måla med orginalfärg. Går det att skruva fast mitt u med vanliga skruv i växelhuset? Det kommer ju vara inbakat med kemisk metall så det borde inte bli bgalvaniska strömmar att det sitter en zinkbit på trimplanet. Komentarer och åsikter tack! Mvh cadn

post-10005822-1394235638,0463_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite taskigt, ja, det kommer säkert att se bra ut men det är med största sannorlikhet bättre att lämna in underdelen och få den svetsad. Du slipper lägga ner en massa tid och kraft för att ändå bli besviken. För det är varken dyrt eller besvärligt att lägga/svetsa dit en bit. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Nitro för ett snabbt svar. Varför skulle jag bli besviken? Och vet någon om det blir galvaniska strömmar med vanliga järnskruvar med min metod? Eller funkar rostfritt/galvat bättre? Det kommer garanterat hålla om jag inte kör in i en sten i full fart som någon av dom föregående ägare troligen har gjort, eller om han/hon nu har släpat den i asfalten efter trailern vilket jag tror är det som har hänt. Det ser nästan ut så... Men med den behandlingen håller inte ett svetsat växelhus heller. För mig är detta den enklaste metoden att laga då jag har tillgång till tunn aluminiumplåt och kemisk metall och även lite tid över, och jag behöver inte plocka isär växelhuset. Klart jag kan köpa några elektroder för aluminium och svetsa dit en bit, men då får troligen allt plockas isär för värmens skull. Aluminium skall ju om jag inte minns fel förvärmas till 2-300 grader innan svetsning  att det blir varmt när man svetsar så tätningarna mår nog inte så bra. Har bara varit båtägare en mycket kort tid så jag undrar också vilken skillnad jag märker med, eller som jag har det nu, utan skädda? Tycker att den går bra nu (vad jag tror...), och motorn i sig är inte så mycket värd att det är lönt att renovera till orginaskick, men det är lite skämmigt när man lägger i och tar upp båten, för folk ser ju att man är en riktig landkrabba när skäddan saknas Oskyldig

Mvh cadn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att svetsa utan demontering. om du skall låta det vara kan du ju ha en påse över så slipper du skämmas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar sativa! Det löste alla problem. Jag tror jag tar en påse över så slipper jag känna mig som en landkrabbaSkrattande. Men jag får får nog söka vidare angående galvaniska strömmar ifall jag nu inte svetsar... Något seriöst tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna in o svetsa, det jag tror du tänker på med att värma upp 200 gr låter som du menar typ tekno weld vilket jag inte rekommenderar i detta fall, tillverka du en skedda o lämna in till svets. Detta är seriöst från min sida.Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

detta växelhus tigsvetsar man o ej demontering behövs ,lösa skeddor finns att svetsa dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill protestera mot TIG-svetsning, det blir för varmt, Migsvetsning är det som gäller! Jag har reparerat många skäddor så jag har stor erfarenet.  Skaffa en AL-plåtbit som är 8-10 mm tjock och slipa rejäla svetsfogar för X-fog för perfet genombränning. Materialbetecningen ska heta ALMG5, den är saltvattenbeständig oc passar ihop med övriga materialet.  Svetstråden ska ha samma beteckning och skyddsgasen vara ren Argon. Med MIGsvetsning kan man svesa korta bitar, -ca 40 - 50 mm å gången o sen låta det svalna, med TIGsvetsning måste man värma mycket innan man får smälta och kan svetsa vidare.

Lycka till.



Senast ändrad av HenrikGbg | 02 oktober 2008 | 13:50



Senast ändrad av HenrikGbg | 02 oktober 2008 | 13:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagat växelhus i ca 35år så det har blivit ett antal ,man får ju använda skallen man ser ju om de blir förvarmnt, mera på drag på svetsen o svetsa korta bitar,har bättre kontroll på svetsningen med tig,fast är det för tjockt gods så får man ta till miggen,materialet i de lösa skäddor som finns att köpa är rätt material själv klart saltvatten beständig almg5.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfri skädda då vill de till att de finns bra anoder på motorn ,den galvaniskakorrisionen ökar med allt rostfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...