Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
lovenvik

Lyfta ut motor.

Rekommendera Poster

Tjena. Nu är det så att min motor har stått under vatten så lär lyfta ut den och renovera. Jag undrar hur man får ut en b20 motorn ur en ockelbo t17 delux. Vart sitter den fast? verkar ju inte som att den sitter i orginal motorfästena iaf. Tack för snabba svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Antingen sitter det motortassar under främre delen av motorn eller också sitter den bara fast i skölden på akterspegeln. Om Du väljer att skruva isär motor o sprängkåpa så kan Du sedan lyfta motorn men annars måste drevet demonteras klämringen med bultar tas bort och sedan lyfta motorn samtidigt som motorn dras något framåt. Problem kan uppstå med att få loss klämringen, den har ärgat fast om den suttit många år. Jag fick hugga sönder min med huggmejsel och sedan skaffa ny,finnes att köpa. Hoppas denna info hjälper dig en bit på vägen. Det kommer nog mer info under hand. Hälsn. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej . Ja jag har försökt att känns med handen under motorn men verkar inte som att den sitter fast i nånting där. Den där ringen du menar som du fick hugga sönder. Är det den som sitter bakom drevet där axeln ska gå in ? ca 15cm i diameter. sitter med 6 eller 8 bultar om jag inte mins fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer bra. Försök få ringen att röra sig efter att ha lossat bultarna, om inte får Du välja att hugga sönder den eller skruva isär sprängkåpa o motor. Trångt. Lycka till med vad Du väljer. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, motorn sitter fast i kåpan med 6 eller 8 bultar, varav två håller fast startmotorn.

Lossa dessa och lyft motorn lite grann med en spaklyft eller motorlyft, ta en liten kofot som du pressar in i springan mellan motor och kåpa och lirka fram motorn någta centimeter innan du lyfter den rakt upp. Tar cirka 15 minuter. Du behöver inte ta loss kåpan eller spräcka klämringen med en huggmejsel.

//Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du väljer att släppa motorn från svänghjulskåpan så måste du också skruva bort skyddsplåten som sitter i nederkanten av motorn. Om du glömmer detta kommer svänghjulet ta i plåten när du försöker dra isär grejorna.

post-16310-1394235639,4876_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...