Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
gost

Fasadtvätt på båt??? Samma resultat som Rustas Gelcoat Cleaner

Rekommendera Poster

Hej, hoppas nån kemist kan klargöra detta för mig?

För nån vecka sen tog jag upp min båt, en Baliner 175 BR (wakeboardbåt) som ligger i Mälaren varvid jag ej har bottenmålat. Botten på båten såg ut som jag förväntade mig, en grön slemmig massa (eftersom den brukats för lite under sensommaren) viket det mesta lossnade fint med högtryckstvätt.

Jag hade köpt ett medel på Rusta (så jag väntade mig inte för mkt) - Gelcoat Cleaner, man skulle spraya på en blöt båt sen vänta 10  minuter och använda svamp ellet motsvarande. Efter 5 minuter kunde jag inte hålla mig utan provade och jag blev mäkta förvånad, allt grön slem lossnade lätt samt även dessa jobbiga svarta ränder som man brukar få vaxa bort. Måste bara rekommendera detta medel.

Men då detta bara va 1 liter tog den fort slut och jag gick in i garaget för att se vad man kunde använda istället, Aceton, T-röd, lacknafta, Fasadtvätt - hm blev ett lätt val och när jag provade fasadtvätten (bara under vattenlinjen eftersom jag inte visste resultaten) och detta medel gav samma braiga resultat som Gelcoat Cleaner.

Verkar som om båda innehåller Jontensider men Fasadtvätten kostar typ en tiondel av alla andra produker - nån som kan förklara om detta för mig??

Skall tillägga att botten vaxades i våras.

länk till innehåll http://www.rusta.se/pdf/product/kemtekniska_produkter.pdf

Senast ändrad av gost | 30 september 2008 | 16:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nån mer än jag provat Fasadtvätt för hus på båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag nyttjar biltemas Fasad&Mögeltvätt, den funkar bra.

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar stå på fasadtvättsflaskan att man inte skall få medlet på fönster för det har en etsande verkan så fönstrena kan bli matta,samma effekt på båten?Jag vågar inte prova.

Senast ändrad av Propellerlelle | 02 oktober 2008 | 20:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat en massa MIRAKELMEDEL enligt säljarna men blivit besviken varje gång, sedan hittade jag ett tips på detta eminenta forum Skrattande detta tips var om OXALSYRA, till färghandlarn, inköpte 1 kg oxalsyra för 80 Svenska riksdaler blandade en 10% lösning som blandades i en smet gjord på potatismjöl och vatten, vips så hade jag ett MIRAKELMEDEL som funkade (För en spotstyver), jag smetade på lät det verka i ca 15min (Se till att det inte torkar ha en blomspruta att fukta med) spolade av och troOskyldig det eller ej men gelcoten blev som ny.

På med vax och klart

post-549-1394235639,6195_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg ett TV-program, tror det var Plus, där nån yrkesman använde Yes istället för fasadtvätt. Yes var billigare än fasadtvätt och lika effektivt.

Kan vara värt att prova.

Lyckos ni som har grönt slem under båtarna. I havet på västkusten blir det värre grejer. Jag köpte en gång en båt i Åmål som var målad med rätta färgen för Vänern. Efter en sommar i saltvatten hade den ett par cm lager med havstulpaner. Alla verktyg slets ner på nolltid. Körde till slut med änden på en fil som jag slipade med vinkelslip oupphörligt.

Det var flera dagars jobb att få botten ren.

Vi på västkusten skulle önska oss ett mirakeltvättmedel som funkar på havstulpanerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra fungerar men är giftigt och reagerar starkt med aluminiumlegeringar och galvade ytor som finns på båtvagnar och trailrar.

Oxalsyra och dess salter är giftiga och frätande och kan vid intag ge njurskador. Trygghetsvakten.se.
Vissa metaller kan angripas av, även måttliga koncentrationer, oxalsyra. Exempel på sådana metaller är olika aluminiumlegeringar. Wikipedia.se

Se annan länk angående mirakelmedel http://www.maringuiden.se/forum/;thread=10750&highlight=oxalsyra där oxalsyrans för och nackdelar diskuteras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Matsarna !!

Absolut korrekta påståenden, Skrattande

M.H.V

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Matsarna !!

Nu förstår jag varför du svarade på mitt inlägg, ja oxalsyra är giftigt, jag konserverar även motorn med glykol det är oxå GIFTIGT , maskindiskmedlet jag har hemma är OXÅ giftigt och frätande såg ditt Rönngvist medel på Jula för 200 kr jag kan blanda mycket oxalsyra för 200 :-, nu är det så att DU själv måste ta reda på hur en produkt fungerar innan du använder den (frätande på Aluminium) , jag använder inte heller s.k torrbollar använder hink, durkslag ocgh vägsalt FUNKARKANON jag köpte inte orginal oljefilter för 150:- utan ett motsvarande från tillverkaren  FRAM för 55:- och motorn har varken exploderat elle skurit för det, nä bara för att det inte är svindyrt och för båt så är det Jaa !!?? 

Sen är det ju inte bara jag som med framgång använt detta medel Tungan

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste också den andra tråden och det är väl i det närmaste pinsamt hur lågt du sjunker för att göra reklam för er produkt...

Jag handlar också oxalsyra hos färghandlarn. Mindre än 1/10 av priset per tvätt jämfört med dyra specialmedel som finns på marknaden.

Jag föreslår att du raderar dina inlägg i den andra tråden för i mitt fall fick de motsatt effekt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt att du alltid dyker upp och klagar på allt annat. Allt för att göra reklam för en produkt du själv säljer.

Jag brukar inte direkt klaga här på forumet eftersom jag tycker att alla har rätt att säga sin åsikt men du tar priset. Ren reklam från en firma !!! Otroligt !!

Betala en annonsplats på maringuiden istället så kan dom som vill läsa om dina produkter göra det där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som använder ett forum för reklam får vara lite mer påhittig och verkligen smyga med sin produkts fördelar.

Några tips vad man inte ska:

öppna en tråd med den egna produktens eminenta egenskaper.

förringa andra produkters nackdelar för öppet

länka in hemsidor med reklam

Vad som kan fungera är att skapa förtroende genom långvarigt deltagande på fora och visa sitt oberoende till tillverkare. Dessvärre raseras snabbt ett förtroende genom att plötsligt någon produkt framförs framför andra.

Tyvärr kan det vara svårt för läsare att värdera en skribents oberoende om man inte är flitig besökare.

Omvänt är det lätt för en flitig besökare att observera ett partiskt inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsyra finns i rabarber, ju senare på säsongen desto mer. Be mormor eller farmor koka ett fint rabarbermos och vips har man gjort två flugor på smällen, bra rengringsmedel och tömt trädgårdslandet inför vintern. Funkar faktiskt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen kemist, men man kan ju berätta lite erfarenheter:

När jag fått en massa svarta prickar på plasten inuti båten provade jag fasadtvätt. Funkade utmärkt, fast jag blev lite dimmig själv (klor). Man ska nog ha väldigt bra ventilation.

När vi hade fabriksny motorbåt på 70-talet och ännu inte hajat att man behövde bottenmåla, såg botten ut som heltäckningsmatta vid upptagningen. Ett ogräsjärn eller vad det heter som man hyvlar bort gräs från grusgångar med tog bort det mesta så man kunde ta det sista med slipmaskin.

När jag ändå är i farten ska jag svära lite i kyrkan: Lade en sträng våtrumssilikon på kölskarven som inte ville hålla tätt! Det höll tätt, men gick inte att måla bottenfärg ovanpå. Men det gjorde inget för tulpanerna ville inte sätta sig där heller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jah har provat hans produkt och även oxalsyra, det är ju helt befängt att köpa skiten som han gör reklam för till 20 gånger priset......när oxalsyra funkar minst lika bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oxalsysra finns naturligt förekommande i naturen. Det finns därför system för att bryta ned denna. Använder man konstgjorda medel som INTE förekommer i naturen så saknas ofta system för att bryta ned detta ämne.

Precis som vissa skriver om att använda fasadtvätt så har jag provat detta med mycket lyckat resultat. Ett tipps jag fick från forne medlemmen Wille.

Fungerar kanonbra och är billigt.

Det medel som felaktigt förekommer som reklam här på forumet är ett medel som innehåller Natriumsilikat som verksam beståndsdel (4%) Natrumsilikat är lika frätande som Natrumhydroxid (Kaustiksoda) och är troligen inte så skadligt för miljön i mindre mängder. Natrumsilikat kallas även Vattenglas och används till mängder av olika tillämpningar.

Klipp från http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/natriumsilikater.htm

Natriumsilikat har många användbara egenskaper men de är inte alltid så lätta att definiera. I tvättmedel används de för att lösa upp smuts och hålla jordpartiklar i lösning. Genom att det är så alkaliskt förtvålar det fetter, sönderdelar och gör dem vattenlösliga. Silikater skyddar tvättmaskinen mot korrosion genom att bilda ett skyddande skikt på metallytor. De utgör också ett processhjälpmedel vid framställning av pulver genom att göra pulvret hårdare så det inte klibbar.

Det står i användningsbeskrivningen att medlet ej får torka fast och då slås man av tanken att är det vattenglas så har man permanentat skiten på båten. 

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...