Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
ThomAh

Att använda båten vid minusgrader - Tråd att samla erfarenheter i

Rekommendera Poster

Förrutom att ha varma kläder på sig och en stor termos med te - vad kan man behöva tänka på nu när man ska ut på äventyr och det börjar bli kal?. Igår när jag kom hem efter en tur på Mälaren var det bara 5 grader ute, och snart kryper det ner på minusgrader. Vad kan tex hända med motorn då? Hur håller man sig själv samt sin utrustning i bästa form?

Jag skulle vilja samla alla era erfarenheter i en tråd så att vi nybörjare inte råkar ut för några tråkigheter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med kläder har du nog koll på.

Det jag tänker på när jag  lämnar båten är att ha utombordaren nertiltad. Och linor brukar bli som pinnar, så ett par extra förtöjningstammpar kan vara bra och ha.

Skippa allt vad knopar heter, använd kabinhake eller linda repet runt en knap eller pollare. Det är ett helvete och få upp en knop som har frusit fast.

 

Sen ska man tänka på nedisning. En granne höll på att inte komma ur sin båt för några år sen. Båda dörrarna, som var monterade på BB respektiva SB sida hade blivet nedisade så dom gick inte upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nertiltad motor beroende på var man befinner sig. Ett bra tips på Käringholmen t.ex.

Sämre i Arvidsjaur.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger jag varken på Kärringholmnen eller i Arvidsjaur... Vart är det bra och vart är det dåligt att tilta upp den, och varför då?

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motor tiltar man ner för att det kan finnas vatten kvar i växelhuset när motorn är uppfälld. Då  kan växelhuset frysa sönder. Är motorn nertiltad i vattnet, som är flytande, så kommer växelhuset aldrig att frysa sönder.

 

Gäller både på kärringholmen och i arvidsjaur(stavning?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danne skrev:
Gäller både på kärringholmen och i arvidsjaur(stavning?).

Tja, än så länge.. dröjer väl inte så länge förrens det är 2 meter is där uppe. Men å andra sidan går det ju inte att ha i båten ändå då. Förvånad (Skulle ju i och för sig kunna byta ut båtmotorn mot en motorsåg och sätta på medar under skrovet.. någon som prövat det?)

För övrigt håller jag med.. ner med riggen så inte växelhuset och kylkanaler fryser sönder.
Personligen skulle jag kolla båten oftare.. T.ex. om det snöat och sedan blivit plusgrader och sedan frusit på igen så kan du ju tänka dig hur lätt det är att pumpa ur isen med länspumpen om du skulle ha en öppen båt.. Var med om en kompis plasteka som det var 2 decimeter is i botten.. var bara att börja hacka bort småbitar och fisketuren blev betydligt kortare än vad som var tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det lämpligt att ha något anti-frysmedel i bensinen på vintern? Tänker testa att ha i min båt hela vintern. Den är ju i aluminium och bör klara det. Och här i mellansverige bör man kunna åka utan de få veckor då isen ligger (förhoppningsvis).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bensinen i sig behöver inte nån antifrysmedel, fryspunkten ligger en bra bit under den temratur som kan bli här.

Men om du inte använder båten på ett tag så kan det fällas ut vatten i tanken. Vattnet lägger sig som en kaka under bensinen och fryser där. Häll i K-sprit om det finns risk för sånt. Men det är bara ett problem sålänge som tanken inte är helt fylld och att du inte använder båten på vintern. Och så är det ju inte ditt fall...



Senast ändrad av -Danne- | 01 oktober 2008 | 09:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min plastbåt en äldre öppen ryds brukar jag bara dra upp på isen efter jag använt den, är ju så isfria vintrar nu för tiden uppe i bottenhavet, och aldrig haft några problem med motor, man får bara se till att efter jag har styrt ned han i vattnet så får motorn vara nere en stund så impellern tinat, sen är det bara att köra, var för övrigt ut sista gången i fjol 3:e februari, så det är ingen fara med kyla, men giv akt på att om det finns vatten i dubbelskrovet så kan det bli frost sprängning där, men det går ju att kolla då o då, bensin är det ju ingen större fara med heller, snöskotern går ju på vintern också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trolling fiskar även vintertid och brukar hålla koll på kylvattenstrålen när motorn startas upp, det brukar bli isproppar i kylkanalerna.

 

// Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytoverall eller liknande är ju bra att ha.
Inte kul att ramla i vatten som håller 4 grader...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framgick inte om du hade/har följande utrustning

Vhf
Vattentät påse för mobilen
Om du inte har, så räddnings/badstege är bra att ha.
Nödraketer (om du har något bra ställa att förvara dom på)
Absolut ett medlemskap i SSRS eller Sjöassistance
Extra uppsättning torra kläder/Skor.
Kraftig strålkastare
Tändstickor el liknande.
mm.

//Iggy

Cool 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en till grej som iggy nämnde.

Det blir galet mörkt där ute på kvällen, speciellt då det är molnit. Så se till så att lanterna fungerar och är ordentligt avskärmade så dom inte bländar. Och glöm inte den extra ficklampan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med min albin 25 som har sjövattenkylning, lite svårt att hålla frostfritt i båten utan el vid bryggan. Ska jag konservera den med glykol varje gång jag använt den?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag för min del brukar varje vinter: isolera bottenventil, (har ett t-rör med kulventil efter botten kran) den kopplar jag in på en 10 liters dunk med glykolbl. returen som går överbord drar jag till dunken också sen är det bara att rundköra en stund så har du glykol i hela motorn. sen när du ska ut igen är det bara att öppna botten vent. starta o låta glykolen gå till dunk till rent vatten kommer. det går ju också att sätta ett t-rör på överbordsledninen också för enklare handhavande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...