Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Treudd

Långsammare på hösten?

Rekommendera Poster

Hur mycket får man räkna med att båten tappar i fart på hösten pga slembildning, skrovet suger åt sig vatten mm. Har tappat 3-4 knop vid marschvartal (2800 rpm). Från ca 21-22 till 17-18 knop. Är det rimligt eller kan det bero på något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det låter mycket, själv tappar jag max någon knop, från 26 till lite drygt över 25 vid maxgas. Min båt i Stockholms Skärgård är bottenmålad med gammaldags bottenfärg (nu håller förrådet dessvärre på att ta slut).

Hos mig misstänker jag det kommer in vattnet mellan skroven som gör att båten blir tyngre. Skall kolla vid upptagningen hur mycket vatten det är....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer bra med min erfarenhet. Jag tappade från 28 till 24 knop när jag hade slem under båten. Efter Högtrycksspolning så ökade det med 4 knop.
Har båten i Mälaren, ingen bottenfärg. Örnvik 630PH
//Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag tappar c:a 3 knop mellan vår och höst. Tydligen inget ovanligt

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också båten i mälaren. Kanske ska döpa det till mälarsyndromet...Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Hej!

Jag tappade 4 knop bara från den 1 juli till den 1 augusti! Drog upp båten och det var lite slem och en mindre mängd sjötulpaner. Borstade rent skrovet och farten gick upp till det normala. Har båten vid Barnens Ö och ej bottenmålat! Körde nästan hela augusti och sen gick det igen 4 veckor och det var samma igen! AMT 170BR med 50 Hk Suzuki.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

För mig var det tvärt om. min gick 38 knop när jag sjösatte och 39 knop när jag tog upp den. Jag tror att motorerna går bättre med den kalla höstluften. Jag vill oxå tillägga att jag hade varken slem eller tulpaner på båtten när jag tog upp den.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tappade också 3 knop. Tappade dessa under sista veckan i juli och andra veckan i augusti. Det är tydligen då som man bör vara regelbundet i spat och tvätta skrov, roder och propeller.

Enligt min erfarenhet sänker havstulpaner på propellern farten mer än litet slem på skrovsidorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...