Jonas478 27 Postad 5 Oktober , 2008 Jag hade med den gamla stenålders glödlampan och hittade en som hade samma bajonettfattning (två kontakter under, två pinnar på sidorna). Hos 'Kjell' verkar motsvarande heta BA-15s 12x (utan reflektor). Men jag har inte testat i mörker ännu. Denna LED-lampa lyser nog mest uppåt, där det sitter en blank reflektorplåt i lanternan. Om ljuset inte blir bra får jag leta en bättre LED, har sett i någon båttidning att det kommit LED-lampor speciellt tänkta för lanternor där LED sitter runt om och strålar 360 grader. Ett litet tips till om topplanternan: Man ska vrida av hela lampglaset (bajonettfattning) men det var väldigt trög (mkt smuts efter 5 år) och jag gjorde misstaget att försöka bryta uppåt med en el-mejsel (bröt av en bit plast, som jag limmade tillbaka med 2-komponent). 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rsmg 1 Postad 5 Oktober , 2008 Tackar för info. Bra att veta hur topp-lanternan sitter så man slipper bryta sönder nåt Mvh 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 5 Oktober , 2008 Jag har typ lastbågar(från NOA) med fäste i rören på tak sidorna. Panelen ligger plan ovan taket. Fungerar kanon bra. 26HT har väl lite större avstånd mellan rören. Om du zoomar bilden kanske du ser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 Oktober , 2008 Hej Patrik, Tack för tips om solpaneler -- verkar smart att sätta dem i bakkant av taket. Svårt att se på din bild, kanske kan du ta en närbild vid tillfälle? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 Oktober , 2008 En fjärde fråga, som kanske gäller både Aquador 23 och 26, är att det är svårt att stänga motorluckorna ordentligt, åtminstone på min båt, även om jag först vrider moturs hela vägen och sedan tillbaka så fäster två av pinnarna dåligt under kanten kring stora luckan (gäller inte lilla luckan ovanför batteriet). Så här skriver Båtnytt 1-1998 om Aquador 26 när modellen hade premiär: På testbåten hade Flipper Marin i Viggbyholm monterat ett tredje lås till motorluckan [som numera är standard] Det behövdes. När motorluckan tightades till mot den tätande gummilisten försvann helt plötsligt det mesta av motorljudet. Det räckte att lätta lite grann på en av låsningarna för att ljudet skulle bli besvärande. Alla de tre båtar jag tittade närmare på innan jag köpte verkade ägarna strunta i att dra åt låsen -- kanske orkar folk inte dra åt dem? Eller är det någon som fixat detta -- kanske skaffat bättre lås till luckorna? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
datpsu 3 Postad 7 Oktober , 2008 Låset är värdelöst. Ibland är det svårt att låsa och ibland är det svårt att låsa upp Har slutat att låsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Oktober , 2008 Har nu skaffat en annan lampa till topplanternan, En på Watski (Kommendörsgatan i Stockholm) med 25 LED, speciellt gjord för lanternor, med 5 rader som lyser 360 grader. Fungerade bra när vi var ute i helgen. Ger ett spöklikt kallt vitt ljus som jag tycker är väldigt cool... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Oktober , 2008 Hej Jocke, Nu har jag testat att trycka ned trimplanen i 15 knop (i kraftig motvind på vägen hem i söndags). Du har rätt, det bromsar och farten minskar. RR har fel, åtminstone om min båt. Istället trimmade jag in drevet och gasade lite mer... Barnen tycker det är kul när det smäller lite! Hoppas att du kan förlåta mig att jag testade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Oktober , 2008 En femte fråga, som snarare gäller Volvopenta KAD44, men ungefär hälften av alla 26HT verkar ha denna motor: Varför slår kompressorn på KAD44 av strax under 3000 varv? Det är i och för sig skönt (tystare), men effekten hos motorn borde ju minska utan kompressor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 13 Oktober , 2008 Tanken med kompressorn är att ge ett bättre bottendrag på motorn, efter 3000 varv så går turbon in och jobbar hela vägen upp till toppvarvet i stället. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Oktober , 2008 Hej Roger, Tack för bra svar --- Turbon förstås, borde ha förstått det, vet ju hur det är med bilar (där turbon främst gör nytta på höga varv). Minns en James Bond-bok där han hade en extra kompressor i sin Aston Martin -- Sattes på med en röd knapp på instrumentpanelen... fick vara på högst en minut, om jag minns rätt... Räckte för att han skulle hinna ifrån bovarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Oktober , 2008 Om någon undrar så ser en Aquador 26 HT ut så här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 8 November , 2008 Har en ny fråga: Min badstege tar i trimplanen, så att man klämmer foten -- Märkte detta först nu när båten ligger på land, har inte använt stegen tidigare. Med skor på är det inget större problem, men i sommar när barnen vill snabbt upp efter ett bad... Är det någon som haft samma problem och hittat en lösning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 8 November , 2008 Funderar på om det går att sätta en extra list utanpå skyddslisten (den som går runt hela båten), så att badstegen pekar mer rakt ned när man kliver på den (se bild). Kanske i teak, kanske i rostfritt stål? Men går det att skruva fast något i skyddslisten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 8 November , 2008 Borde väl inte vara något problem som jag kan se det, belstningen på ett par skruvar i listen blir ju praktiskt taget 0 då stegen vid belastning bara trycks mot listen- kan säkert fungera även med ett bra lim typ Sika eller Simson som ger en elastisk och bärande fog Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 9 November , 2008 Tack Roger, Bra tips -- du har förstås rätt att lim borde räcka. Något som inte krymper när det torkar (underlaget inte plant), typ Sika eller vanligt silikon. Skulle listen lossna efter några år så... Då sätter jag väl bara dit en ny! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 9 November , 2008 INTE silicon- har inte på båtar att göra, använd Sika eller likvärdigt. Kom just på ett det kanske går att flytta fästet på stegen lite framåt genom att antingen borra ett nytt hål aldeles bakom det som sitter där nu alt. fila upp det gamla lite- men det kanske inte går att få det att sitta fast vid belastning av stegen- blir ett skapligt moment när stegen är nere och man stiger på nedersta steget. Roger Senast ändrad av PCP-Roger | 09 november 2008 | 17:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 9 November , 2008 Funderade också på att flytta stegens fäste inåt, men avskräcks av ungefär samma tankar som du --- att krafterna är stora när man trampar till på en stege och att nya hål i plast bara ungefär 5 mm bredvid de gamla verkar riskabelt. Bilden är kanske lite otydlig, men tror att det räcker med en 5 mm rostfri list för att stegen ska flyttas tillräckligt långt från trimplanet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 9 November , 2008 Förresten pratade jag en stund om KAD 44 med en av killarna på mitt Volvopenta varv förra veckan, när jag väntade på lastbilen för transport hem. Han sa ungefär så här: KAD 44 ska du köra så att du använder kompressorn så lite som möjligt. Antingen under 1500 varv, eller minst 3000 varv -- då har du både lägre ljud och bättre bränsleekonomi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Einarsson 0 Postad 10 November , 2008 Du kan klippa strömkabeln till kompressorns magnetkoppling och sätta en brytare där så kan du själv bestämma om du vill att kompressorn skall ladda om du kör på lägre varv, så slipper du det jävla vinandet rätt skön faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 November , 2008 Mycket intressant tips... Funderar på nackdelar med att köra utan kompressor... Gissar att det blir väldigt segt att komma upp i planing? Men behöver man någon gång ligga i t ex 12 knop så kunde det ju vara skönt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 11 November , 2008 Vet att en del arbetsbåtar har gjort det som då behöver kompressorn när båten är lastad och kan slå av den när båten går rätt tomt. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 November , 2008 I helgen när jag städade min Aquador 26 HT upptäckte jag lite vatten under luckan i golvet längst ned i förpiken (se bild). Då började jag fundera, har två små frågor: a) Den svarta slangen gissar jag går till den manuella länspumpen som sitter vid utgången bak -- eller vad är det? Det kan ju även ha samlats vatten under bränsletanken mitt i båten (mellan förpik och motorrummet), någon som har kommit på ett smart sätt att suga bort det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 November , 2008 Frågorna i föregående inlägg gjorde att jag tog en ny titt i den BÅTÄGARENS HANDBOK SVENSKA som jag fick med båten. Den gäller både Aquador 22HT, 23 HT/DC och 26 HT/DC... och är bara på 27 sidor varar de 11 sista är de olika båtarnas elschema... fotokopior i en gul DURABLE mapp... ... och där står inga detaljer om länspumpar eller vatten under bränsletanken. Är det någon som från Aquador/Bella har fått en bättre instruktionsbok? Finns det kanske en mer detaljerad till nya Aquador? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 11 November , 2008 Tror du inte att det är som på de flesta båtar att alla utrymmen i kölsvinet har förbindelse mellan sig så att vattnet rinner bak i motorrummet om bara båten ligger med fören högst? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 November , 2008 Joo... så trodde jag det var tidigare. Men eftersom vattnet under golvet i förpiken inte hade runnit bakåt, så började jag leta. Främre väggen i motorrummet är helt obruten blank vit plast... Vid kölen där sitter den elektriska länspumpen. Har inte lyckats hitta något hål framåt, men det skulle kunna vara ett rör som mynnar ut längre bak, under motorn där det inte syns... Jag skulle ju kunna testa och fylla på massor med vatten och se om det flyttar sig... Men det verkade enklare att fråga här på Bryggsnack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 16 November , 2008 Golvet i stickkojen under förarplatsen (den är förresten 127 cm bred, något som Jocke-SeaRay klagar på i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=177452 ) har två fastskruvade laminatskivor -- funderar på om det går att komma åt under bränsletanken om jag skruvar bort den innersta av dessa... Någon 26HT-ägare som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 16 November , 2008 Jag tyckte att 26ans stickkoj bara var för 2 små barn eller en vuxen ! -Inget man kallar midkabin precis ! Detta kom upp när det diskuterades kojplatser i 26an ! -Så va det med de! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 November , 2008 Har samlat på mig ganska många frågor om min 26HT, så i dag ringde jag till FlipperMarin och drog hela listan: Instruktionsbok: Nej ingen bättre. Det finns en nya variant till den nya båtarna, men det står väldigt lite i den, instruktionsbok finns bara för att den måste finnas... (övriga frågor och svar lägger jag nedan som separata inlägg, om någon vill kommentera) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 November , 2008 Elektriska länspumpen går bara om både förbrukningsbatteriet är inkopplat och knappen är påslagen på instrumentpanelen - ska det vara så? Svar från Flipper Marin: Nej, då är den felkopplad. Knappen på instrumentpanelen är för att du även ska kunna starta länspumpen manuellt, men nivåvakten på pumpen ska alltid kunna sätta på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser