Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

2019-07-24 vid 23:21 skrev Capitan:

 

Peke är sällan vackert så min röst går till den mindre 

Tre steg kommer bara vara i vägen på en såpass låg/liten båt

Två steg räcker gott och väl 

Det räcker gott med 55:an. En 26:a är ganska låg i stäven så 2 steg räcker. När du har peke finns ingen anledning att hoppa långt ifrån klippan utan du kan köra ända fram och låta hoppilandkallen kliv iland säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker gott med 55:an. En 26:a är ganska låg i stäven så 2 steg räcker. När du har peke finns ingen anledning att hoppa långt ifrån klippan utan du kan köra ända fram och låta hoppilandkallen kliv iland säkert.😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Master770:

Det räcker gott med 55:an. En 26:a är ganska låg i stäven så 2 steg räcker. När du har peke finns ingen anledning att hoppa långt ifrån klippan utan du kan köra ända fram och låta hoppilandkallen kliv iland säkert.

T.om. vår treåring klarar alla typer av tilläggningar utan stege eller peke! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Master770:

Det räcker gott med 55:an. En 26:a är ganska låg i stäven så 2 steg räcker. När du har peke finns ingen anledning att hoppa långt ifrån klippan utan du kan köra ända fram och låta hoppilandkallen kliv iland säkert.

T.om. vår treåring klarar alla typer av tilläggningar utan stege eller peke! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Master770:

Det räcker gott med 55:an. En 26:a är ganska låg i stäven så 2 steg räcker. När du har peke finns ingen anledning att hoppa långt ifrån klippan utan du kan köra ända fram och låta hoppilandkallen kliv iland säkert.😊

Jag har aldrig förstått poängen med ett peke med liten stege, för mig verkar det främst ge mer risk att något går sönder om man råkar stöta emot en kaj eller klippa... Båten har ju en gummikant runt och jag har dessutom monterat ett stävskydd i gummi, men ett peke som sitter stumt monterat, det tål väl knappast särskilt mycket av "impuls" utan att nått går sönder?

 

Hoppa ner behöver ändå ingen göra. Både min fru och dotter, som normalt kliver iland först, brukar sitta fram i stäven och dingla med fötterna. Då kan de hålla sig i pulpit med händerna på vardera sidan medan de väntar, vilket de tycker känns tryggt, och sedan glider de bara ner på klippan. Är inte det bättre/säkrare än att stå och balansera på en ranglig liten stege?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jonas478:

Jag har aldrig förstått poängen med ett peke med liten stege, för mig verkar det främst ge mer risk att något går sönder om man råkar stöta emot en kaj eller klippa... Båten har ju en gummikant runt och jag har dessutom monterat ett stävskydd i gummi, men ett peke som sitter stumt monterat, det tål väl knappast särskilt mycket av "impuls" utan att nått går sönder?

Vi monterade en MP75 med tre-stegs stege för att vi tycker det är bekvämt och ger oss fler möjligheter. Längden är bra, men två steg hade räckt. Vi gillar naturhamnar och ett peke ger oss tillgång till fler platser utan risk att botten eller stäven går emot. Stegen använder vi inte i samband med angöring, utan då sitter hoppiland kallen på peket eller håller i pulpiten och kliver via peket i land. Mycket enkelt och tryggt. Den längre räckvidd spelar roll, men besöker man bara hamnar och bryggor tillför peket naturligtvis inget.

Visst är ett peke stumt om man kör på något, men att förlita sig på avbärarlisten i gummi vid kontakt förutsätter ju att naturhamnen är en lodrätt klippa som varken är för låg eller för hög. Om oturen är framme byter jag hellre ett repat/bucklat peke än att böka med repor/jack i gelcoaten. I synnerlighet eftersom vårt skrov är blåmålat.

Några tycker ett peke är fint, andra att det är fult och det finns säkert duktiga 3-åringar och halvblinda, enbenta gubbar som utan problem hoppar i land utan peke, men vi tycker peket är en fördel. Att klä stäven i gummi (som en skärgårdsbåt😉) är ju också en fördel i vissa lägen. 

 

Redigerad av Anjens
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-20 vid 09:09 skrev Tobbe_gbg:

Håller på att installera ett Engbo Maxi 34 ankarspel och undrar om det finns färdiga boxar för att samla upp linan inne i båten?

verkar galet att dumpa rakt ner på kablar och slangar samt att det kommer in lera, grus, vatten, mm i motorrummet.

Vill ha en plastbalja med länspump och upphöjt golv med någon slags galler så tampen inte behöver ligga i det lilla vattnet som trotts allt blir kvar.

 

Någon som har en balja? Var har ni isåfall fått tag på den?

 

Någon som har en bild på hur det ser ut under däck när ankarlinan är inwinchad?

Testade med ett källsorteringskärl från Ikea så den har samma lutning som skrovet men linan bygger mycket på höjd, funkar ok, men kinkar ibland när jag testar på torra land och det är ju inte okej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har plockat av takluckorna från båten och skulle kunna dela med sig hur du i så fall gjorde. Fästena på ”vridlisten” går inte att lossa på plats. De utvändiga små glidpinnarna bak går inte att lossa. Återstår den påskruvade delen bak på luckan som glidpinnarna sitter i, men den verkar vara duktigt limmad. 
Någon som gjort det och vet??

Vill inte skruva av hela glidlisten på taket...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Daniel71:

Är det någon som har plockat av takluckorna från båten och skulle kunna dela med sig hur du i så fall gjorde. Fästena på ”vridlisten” går inte att lossa på plats. De utvändiga små glidpinnarna bak går inte att lossa. Återstår den påskruvade delen bak på luckan som glidpinnarna sitter i, men den verkar vara duktigt limmad. 
Någon som gjort det och vet??

Vill inte skruva av hela glidlisten på taket...
 

Jag har tagit bort luckorna för omtätning genom att just skruva bort ”vridatången” med skruvarna som är uppifrån rutan och också skruva bort glidpinnarna. Behövde hålla mot den lilla muttern på insidan med en liten mejsel för att den inte skulle snurra. Men luckorna kanske är annorlunda på senare båtar jämfört med min 98:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Master770:

Jag har tagit bort luckorna för omtätning genom att just skruva bort ”vridatången” med skruvarna som är uppifrån rutan och också skruva bort glidpinnarna. Behövde hålla mot den lilla muttern på insidan med en liten mejsel för att den inte skulle snurra. Men luckorna kanske är annorlunda på senare båtar jämfört med min 98:a

Är nog annorlunda på min -06. Utvändigt fäste för vridstången är ingen skruvskalle utan bara en bricka. Invändigt finns inget att skruva på heller.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-22 vid 19:44 skrev Daniel71:

Är det någon som har plockat av takluckorna från båten och skulle kunna dela med sig hur du i så fall gjorde. Fästena på ”vridlisten” går inte att lossa på plats. De utvändiga små glidpinnarna bak går inte att lossa. Återstår den påskruvade delen bak på luckan som glidpinnarna sitter i, men den verkar vara duktigt limmad. 
Någon som gjort det och vet??

Vill inte skruva av hela glidlisten på taket...
 

Jag har demonterat takluckorna på min -02:a. Testade att skruva bort dom små styr skruvarna till skenan ,men dom hade ärgat. Så det fick bli att ta bort skenorna. Och ja! Dom satt fast duktigt. Skruvade och limmade. Men nu har jag fräst ett spår i bakkant på skenan så man kan montera dom i förväg. Och även ta bort dom lätt i framtiden om så behövs. Ska försöka bifoga bild.

IMG_20191028_141121.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera infälld steg på babordsida och byta ventilgaller på 2005’er

Jag köpte ett babordssteg från Flipper Marin i Täby (ca 3500 kr, 1 veckas leverans till butik) och två nya ventilgaller från Seasea.
 

Demontering av befintligt steg: Efter att ha demonterat skruvarna pressade jag ett tunt knivblad in bakom steget och försökte skära igenom mängderna av Sikaflex som varvet använt. Det var inte lätt, så från spetsigaste hörnet använde jag även ett vasst stämjärn till att försiktigt, men bestämt, bända ut steget så att det blev lättare att komma åt med kniven. Efterhand som man skär igenom går det att bända lite mer, men det är segt pga den frikostiga användningen av sikaflex. Hade jag haft en gammal filékniv tillgänglig tror jag att den hade fungerat bra pga den är tunn, flexibel och lång. Speciellt på insidan där det är trångt tills silikonfogen börjar ge efter var det jobbigt. Se på bilden av det frilagda steg och ni ser att det är mycket som ska skäras igenom.

BE50D0BC-B055-45F5-99F8-DF8C8936FF50.jpeg.d3e2b37b4243365eb805e27729e6ab85.jpeg

 

Mall och byte av galler: Hålet efter steget tejpades över med silvertejp och en mall skapas genom att skära ut hålet. Klister upp silvertejps mallen på ett papper och klipp ut så är den lätt att handskas med. OBS: nya steget är lite smalare i toppen än mitt steg från 2005, så trimma in mallen en aning i ”aktern”. Mäta sidorna på mallen och steget så förstår du, och kom ihåg att ett hål kan alltid göras större i efterhand. 
Nu passade jag även på att byta det trasiga gallret under steget. Slangen på insidan är fäst på gallrets stuts med en slangklämma, så det är nu eller aldrig. Jag använde butylmassa (används vid tätning av t ex plåttak) till att täta under gallret och har på bilden inte tagit bort överskottet. Butyl är överlägset som tätning over vattenlinjen om man inte behöver någon limmande effekt. Förblir elastisk (och därmed tät) och kladdar inte under arbetet.   C074D335-25AE-4190-B046-05412B418133.jpeg.4ba653cf4389eded6bb2c3c886cb03b9.jpeg

 

Håltagning på babord sida: Med hjälp av mallen markerades hålet på rätt ställe med tejp. Kontrollmäta sedan en gång till. Och ytterligare en gång till! Jag använde en hålsåg i de fyra hörnen och en multisåg på sidorna. Sticksåg funkar säkert eftersom ev flisor i gelcoaten täcks av steget. Notera att det är mycket isolering på insidan som behöver skäras igenom med en kniv innan biten kommer fri.

 1A290510-AA75-4837-A522-8CFDF8DFA1A9.jpeg.401ae3d6eebf55d3347620398962f09d.jpeg80CAF83A-B966-41C0-8899-ED12391055A9.jpeg.fd53eddabf96d7997e2c7f36de22018c.jpeg
 

Montering av steg och gallerbyte: Byt nu galler även på babord sida för att matcha styrbord. Hål för skruv boras i stegets fyra hörn och inför sista provmonteringen även i skrovet (med mindre borrdiameter). Maskera nu med tejp på steg och skrov för att göra redo för sista utvändiga fogningen. Jag använde endast Sikaflex fyra rejäla portioner i hörnen och på den del av stegets kant som möter skrovet. Eftersom steget ska vila på hålets underkant är det inte all tyngd som ligger på skruv och lim (denna montering håller för mina dryga 100 kg 🙄 utan problem). Slutmontera och foga utvändigt. Ta bort målartejpen. 
 

Resultatet: Helt OK tycker jag för några timmars jobb. Det svåraste var att få loss det gamla steget utan för mycket repor i båten och skador i stegets kant. Nya steget sticker 6-7 mm längre ut än det gamla och gelcoaten är aningen mer vit. Jag tror inte man ligger märke till det om man inte vet det. I vilket fall är det mycket trevligt att lättare komma upp och ner på babord skarndäck från aktern. 
2F48A917-7008-4069-9856-B284A6EBF7B0.jpeg.f8932d1b93e39da29ed93b22860964ed.jpeg F50BB0D2-3F5E-4400-9FAE-88D65114BDA0.jpeg.1662df3ff98c4221d7229bfa673f10d2.jpeg 
 

Hoppas någon kan dra nytta av detta och lycka till!

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Anjens:

Montera infälld steg på babordsida och byta ventilgaller på 2005’er

Jag köpte ett babordssteg från Flipper Marin i Täby (ca 3500 kr, 1 veckas leverans till butik) och två nya ventilgaller från Seasea.
 

Demontering av befintligt steg: Efter att ha demonterat skruvarna pressade jag ett tunt knivblad in bakom steget och försökte skära

Snyggt, bra jobbat! 
Men varför behövde du demontera styrbords sida? Var det för att göra mallen eller bara för att byta gallret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Daniel71:

Men varför behövde du demontera styrbords sida? Var det för att göra mallen eller bara för att byta gallret?

Tack. För att byta gallret, mallen kom på köpet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker byta båda slangarna tilltoaletten men den lilla för inkommande vatten sitter som berg.

Även om man juckar lite fram och tillbaka så kan jag inte känna tillstymmelse till vibration i slangen på utsidan toaletten.

 

Någon som bytt denna och har tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-18 vid 19:43 skrev Tobbe_gbg:

Jaha, så hände det som inte får hända.. en fender fastnade i en lina och bockade främre delen av pulpit på barbordsidan.

hittar ingen i Göteborg som kan bocka, vet någon om det finns nya pulpits att köpa till en AQ26HT-08?

Har mejlat Flipper marin och Orust Marincenter men de är dåliga på att svara..

Flipper Marin är ju riktigt värdelösa.

Har mailat nu flera gånger men inget svar sedan September....

har lämnat in det gamla till en firma på Orust...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Någon här som har erfarenhet av att dra rör för gasol från ankarboxen till pentryt i en 26a? 
Borde ju gå att dra bakom ryggstöd i kojen barbord sida sen genom toalettskåpet? 
Hälsningar Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-10-20 vid 09:09 skrev Tobbe_gbg:

Håller på att installera ett Engbo Maxi 34 ankarspel och undrar om det finns färdiga boxar för att samla upp linan inne i båten?

verkar galet att dumpa rakt ner på kablar och slangar samt att det kommer in lera, grus, vatten, mm i motorrummet.

Vill ha en plastbalja med länspump och upphöjt golv med någon slags galler så tampen inte behöver ligga i det lilla vattnet som trotts allt blir kvar.

 

Någon som har en balja? Var har ni isåfall fått tag på den?

 

 

2019-10-20 vid 09:09 skrev Tobbe_gbg:

Håller på att installera ett Engbo Maxi 34 ankarspel och undrar om det finns färdiga boxar för att samla upp linan inne i båten?

verkar galet att dumpa rakt ner på kablar och slangar samt att det kommer in lera, grus, vatten, mm i motorrummet.

Vill ha en plastbalja med länspump och upphöjt golv med någon slags galler så tampen inte behöver ligga i det lilla vattnet som trotts allt blir kvar.

 

Någon som har en balja? Var har ni isåfall fått tag på den?

 

Efter mycket meckande har jag fått till det. I början kinkade sig med linan men efter att ha bytt från 16mm till 14mm och monterat box för linan som håller skrovlutningen  och monterat ett avloppsrör som tvingar linan snett frammåt istället för att delvis lägga sig på badbryggans platå inne i båten.

Har fungerat varje gång på land utan strul. Röret motar även vatten från att rinna in när det regnar då jag plastat fast det. Det finns även en 45˚ böj på insidan. Allt rymms innanför plastkåpan som skall monteras utanpå.

 

187D3324-197A-4D20-AEDD-06B06FE058E1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2008-10-07 vid 12:29 skrev datpsu:

Låset är värdelöst. Ibland är det svårt att låsa och ibland är det svårt att låsa uppFörvånad

Har slutat att låsa.

Problem även för mig. Men bara med vridlåset längst fram på luckan.

Var ute i verkstaden ikväll ovh bockade till järnet som svänger in under kanten.

den var helt enkelt för långt upp så den tog i kanten så det inte kunde svänga in under.

 

2BBCDEBD-B8DF-4606-BFF4-21A185E097E4.jpeg

ABE64B5F-6F6B-4688-A5DB-5D5F9185796A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Felpost.

Redigerad av MrPlow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej alla, 

 

Vi i min familj är sugna på en Aquador 26 ht/dc.

Jag undrar lite Om det finns några vanliga fel/brister som kan vara bra att kolla upp? Och är det någon som vet hur bred och lång stickkojen är?


Funkar den som semesterbåt 2 veckor, för en familj på 2 vuxna och 2 barn?

 

Vi kollar på årsmodell 2005-2008 ungefär.

 

Hur är utrymmet i motorrummet med en KAD300 kontra D4?

 

med vänliga hälsningar Rolle

Redigerad av RiRi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev RiRi:

Hej alla, 

 

Vi i min familj är sugna på en Aquador 26 ht/dc.

Jag undrar lite Om det finns några vanliga fel/brister som kan vara bra att kolla upp? Och är det någon som vet hur bred och lång stickkojen är?


Funkar den som semesterbåt 2 veckor, för en familj på 2 vuxna och 2 barn?

 

Vi kollar på årsmodell 2005-2008 ungefär.

 

Hur är utrymmet i motorrummet med en KAD300 kontra D4?

 

med vänliga hälsningar Rolle

Hej,

jag har haft en Aquador 26 DC 2006, VP D6 310Hk och tycker den var helt fantastisk! Jag är mer för en DC än HT men smaken är som baken... 

 

Vanliga brister är att träet kring kökslådorna längst ner bredvid kylen sväller och kan fasta då vissa ägare glömmer bort att frysfacket droppar vatten när elen stängs av... jag brukade stoppa in en hink som samlade upp all fryst kondens. 

 

Med en DC är det lite dålig belysning på kvällarna under kapell men då kan en mysig gasollampa lösa problemet. 

 

En svaghet som dessa båtar har är att det är en liten vattentank, så det behövs några extra dunkar. 

 

Du kan enkelt vara ut 2 veckor om du kan hitta ställen för att bunkra vatten. Vi har varit 2 vuxna och 3 barn som varit ute i mer än 2 veckor. Jag och min fru är fortfarande gifta :) dock så har vi sålt båten :)) men vi saknar den forfarande.

 

Stickkojen är lång och bredden är OK. Jag är 1,90m och sov där tillsammans med vår son. Minns inte hur bred men det funkade fint.

 

Jag minns att vi hade mest problem med att få igång spisen men det är mer ett Wallas-problem än Aquador, vi hade ett tvålågigt Origo-spritkök som reserv. 

 

Generella problemet med de AQ 26:or som jag har åkt är att det tar tid till planing. Men då får man jobba med trimplan och drev och lite tålamod så ordnar det sig.

 

Vad gäller bränsleförbrukning så tycker jag att 1,4 L/distans är helt ok! Det gäller bara att köra tillräckligt fort och inte ligga och puttra på 20-22 knop, den ska upp i 25-27 knop för att gå som bäst, men det hänger väl lite ihop med vilken motor man har till förfogande. 

 

Som summering säger jag bara: KÖP!!!

//G

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meningarna är delade om de tidigare årgångarna producerade i Irland, men de årgångar du är intresserad i är mig veterligen inte behäftade med några riktiga ”typfel”. Durken är en svag punkt pga tunn faner och lack, men i sammanhanget tycker jag det är kosmetika. Så du bör kolla att båten är väl underhållen med fokus på motorn, för det är det som kan bli dyrt att åtgärda/rätta till. Provkör och kontrollera att den varvar upp i rätt max varvtal för motorn och att motorn inte blir för varm om man håller cruising hastighet. Mao fokusera mer på motorns eventuella ”typfel” än på båtens. 
Det elektriska ska också vara rätt gjort och för att undvika konstigheter från roliga manicker tycker jag att ”less is more”. Allt detta vet du säkert. 
2 veckors semester? Det beror på syskonkärleken, men planlösningen är suverän och vill någon ”komma undan” går det att gömma sig både bak och fram (och i stickkojen) utan att egentligen vara i vägen. Stickkojen är 120cm x 200cm och en extra bäddmadrass gör underverk både där och i förpiken. Om barnen inte är allt för revirhävdande skulle jag säga att 2 veckor funkar. 
Vi är absolut nöjda med vår KAD300 och jag anser att det är lätt att göra vanlig service och byta remmar vid behov. Även sidan med generator, startmotor etc är åtkomlig, men då börjar det bli lite mer ansträngande (som för 99% av alla motorinstallationer). D4 tror jag har mer plats framför motorn, men den ytan är inte mycket värd egentligen. Jag står framför våran utan problem. 
Alla som varit ombord tycker det är en fin båt med många praktiska lösningar. Pentryt bredvid sittgruppen gör att den som fixar maten är med i umgänget och inte nere i ruffen. Vi är oerhörd nöjda med vår HT, den ger skydd mot ”sol, vind och vatten” när man behöver det! Lycka till med jakten!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev RiRi:

Hej alla, 

 

Vi i min familj är sugna på en Aquador 26 ht/dc.

Jag undrar lite Om det finns några vanliga fel/brister som kan vara bra att kolla upp? Och är det någon som vet hur bred och lång stickkojen är?


Funkar den som semesterbåt 2 veckor, för en familj på 2 vuxna och 2 barn?

 

Vi kollar på årsmodell 2005-2008 ungefär.

 

Hur är utrymmet i motorrummet med en KAD300 kontra D4?

 

med vänliga hälsningar Rolle

En väldigt bra båt! Kör på HT om ni tänkt semestra längre tid. Den går att öppna kapellet upp bra ändå. Vattentanken är lite liten för längre semestrar utan gästhamnsstopp. (Men smaken är ju som sagt som baken)

 

Problem? De blå båtarna kan ha lite problem med gelcoaten. Sitter det en Volvo penta så passa dig om inte bockhornet är bytt. Kolla även slangar till drevet. Skicket på durken kan variera. Svårt att åtgärda utan att byta. 
 

2005-2008 är ett bra spann. 

Så länge barnen inte är för stora så sover de bra i stickkojen. Skulle säga att stickkojen är ungefär 1,4 meter bred och 2 meter lång. 

 

Vi har en D6 och det är inte mycket plats kvar i motorrummet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket alla som svarat.

 

Nu minskade ju inte köpsuget direkt. Låter som en båt som passar oss bra, har en Ryds 23 som vi varit ute med 9 dagar i sträck. Så lite trångboddhet klarar nog syskonen.


Det gäller bara att det kommer ut någon tillsalu med, denna sommaren känns det kanske lite hopplöst men man får väl hoppas... 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev RiRi:

Det gäller bara att det kommer ut någon tillsalu med, denna sommaren känns det kanske lite hopplöst men man får väl hoppas... 

Några här, AQ26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Kane:

Och här, Blocket

👍 jag har koll på dom. Tyvärr bor vi på västkusten, och det känns lite långt och omständigt att åka till Stockholm för att kolla på båt.

 

Tack ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

26ht med KAD44 upplevs den som trött med den motorn?

När är sista årsmodellerna för Irlandsbåtar? Runt 99-00 har jag hört?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

26ht med KAD44 upplevs den som trött med den motorn?

När är sista årsmodellerna för Irlandsbåtar? Runt 99-00 har jag hört?

KAD44 - vi har den motorn, som ger toppfart 33 knop. Trimplanen behövs tryckas ned en bit för att komma upp i planing, särskilt i motvind, men så var det även med D6-310 jag provkört (diskuteras i början av denna tråd). Så vitt jag vet är alla båtar som väger 4 ton eller mer "tröga" att komma upp i planing, om du jämför med en mindre motorbåt som väger 1 ton.

Tips: Välj rätt propellrar - Genom att byta till lägre "stigning" (motsvarar lägre växel på en bil) så kan motorn jobba med högre varv när den kämpar sig över planingströskeln (diskuteras också högre upp i denna tråd). Nackdelen är möjligen att toppfarten vid maxvarv blir lägre, men det sliter hårt på motorn att köra på maxvarv, så bör ändå undvikas om motorn ska hålla många år till (jag har helt slutat köra maxvarv som är 3900 för KAD44, håller mig under 3500).

 

Irlandsbåtar - Om jag minns rätt finns de med årsmodell fram till 2001 (diskuteras i början av denna tråd, men jag orkar inte leta, sök på "Irland"), detta syns tydlig genom att skrovnumret inte börja med FI (som står för Finland). Be alltså om skrovnummer innan du åker och kollar på en äldre båt, om du vill undvika de tyngre/rejälare (slarvigare byggda?) båtar som tillverkades på Irland. 

 

Kan även vara värt att veta att 2004 ändrades steglisterna på skrovet så Aquador 26 går snabbare - vilket dock kräver större motor för att orka upp i planing (ingen slump att D6 började monteras samtidigt). Så en fördel med min 2003 är att det skrovet kräver lite färre HK...

Redigerad av Jonas478
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...