Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

 

 

 

Har en dc 26, 2010. Har ngn haft problem med att ankarspelet ej går igång? Fjärrkontrollen visar rött, innebär systemfel. Ngt som åtgärdat detta? Har nya batterier.

Vi har ingen lampa på fjärrkontrollen, bara tre knappar (grön, gul, röd).

 

Jag tror att Aquador kan ha flera olika ankarspel beroende på årsmodell och beroende på i vilket land båten såldes som ny. Vilket märke på ankarspel har du?[/

 

Engbo. Som verkar vara standard på vissa nya Aq. Datorlådan sönder men då engbo är uppköpt av norskt bolag, o detta gäller antar jag alla mef engbo, så måste du beställa ny databox samt ny fjärrkontroll från Norge, konfigurera dessa, o sen installera. En inte helt obetydlig kostnad.

 

Hade liknande problem med spelet på min 2008:a. Bytte remoten + installerade om , 2500pengar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är en nöjd ägare till en Aquador 26 HT 2011 med en VP D4. Fin familjebåt, helt klart!

Jag undrar om någon hav er har erfarenhet av defrostern/gångvärmen? När jag trycker på knappen för defrostern kommer det bara "kall" luft. Tips på hur man ska göra för varm luft?

 

Mvh / Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kranar/kulventiler på slangarna från motorn, har för mig att det sitter en på varje slang ut från motorn och två till ganska nära expansionskärlet.

Om någon av dom är stängda får du ingen cirkulation till defrostern.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Bernte!

Ska se efter, och testa nästa gång vi är ute och åker. Nu är det dock riktigt kasst båtväder :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har en 26 DC från 2005 och har en fundering kring gångvärmen. Har utblås i ruffen och i sittbrunnen men det finns tyvärr inga utblås till vindrutan så vid körning i fuktigt väder blir det immigt och svårt att se.

 

Hur är det på andra 26'or? Är det möjligt att eftermontera defroster för vindrutan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår 26 HT från 2006 har utblås vid förarens fötter, i ruffen ovanför stickkojen och en rad små defrosterblås i vindrutornas underkant. Det mesta av luften via defrostern kommer mot rutan vid förarplatsen.

 

Måste vara svårt att göra ett snyggt eftermontage eftersom det är så trångt mellan nederdelen av rutorna och instrumentpanelen.

 

Jag trodde att alla 26:or hade dessa defrosterhål under vindrutan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, härlig tråd för oss nya ägare av Aquador!

En fråga som jag sett i forumet men inte hittat något svar på är frågan om dålig lukt från toan. Jonas, du skrev att du skulle byta röret mellan septitank och toa, vad blev resultatet av det? Försvann lukten? Någon annan som lyckats råda bot på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte denna slang och slapp doften av mulltoa. Det finns en del skrivet om detta på MG. Vill minnas att slangarna börjar lukta efter ungefär fem år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bytte denna slang och slapp doften av mulltoa. Det finns en del skrivet om detta på MG. Vill minnas att slangarna börjar lukta efter ungefär fem år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, härlig tråd för oss nya ägare av Aquador!

En fråga som jag sett i forumet men inte hittat något svar på är frågan om dålig lukt från toan. Jonas, du skrev att du skulle byta röret mellan septitank och toa, vad blev resultatet av det? Försvann lukten? Någon annan som lyckats råda bot på detta?

Byt slangen mellan septiktanken och toan till en riktig septikslang så slipper du alla problem. Lite bökigt men det går på ca 2 timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick problem med toaletten igår. Gick inte att spola och skitvattnet åkte tillbaka och fyllde toastolen hela tiden.

 

Det visade sig att avluftningsventilen till septiktanken var igensatt och jag fick övertryck i tanken. Aquador har monterat en avluftningsventil till septiktanken med finmaskiga galler! Jag tog bort gallren med en syl och spolade rent med trädgårdsslang. Alltså, ta bort era finmaskiga galler för att slippa problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Nu har vi semestrat på riktigt för första gången, köpte båten sent förra året. Och jag måste ju säga att till det stora hela är nöjd med båten men det finns ett stort MEN. Färskvatten! För varför skall man ha dusch, varmvattenberedare och tvättställ osv med en vattentank på 60l, det är ju löjligt lite.

 

Min tanke för att lösa problemet är ganska enkel men kan nog bli bra. Jag tänkte helt enkelt sätta upp en kran till i köket och sedan koppla den nya kranen till befintligt vattentank (givetvis med pump osv). Sedan sätta ett filter och koppla sjövatten på hela det befintliga systemet.

 

Utfallet av detta blir ju:

- Vi kan använda duschen på badbryggan, funkar för mig att duscha i havsvatten.

- Tvätta händer å diska funkar också i havsvatten, idag använder vi aldrig varmvattenberedaren för det finns för lite vatten, utan vi värmer havsvatten på spisen för att diska.

- Handfatet på toan får ju med denna koppling havsvatten vilket kanske inte är så lyckat men det kan jag leva med. Får bli en PET-flaska till tandborstningen.

 

Är det någon här som har gjort något liknade? Och om, hur har ni löst inkommande havsvatten? Det finns idag inget inkommande havsvatten annat än till motorn och där kanske man inte skall koppla på sig?! Har ni borrat till en ny skrovgenomföring och i så fall var?

 

Tacksam för synpunkter på min ide.

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Nu har vi semestrat på riktigt för första gången, köpte båten sent förra året. Och jag måste ju säga att till det stora hela är nöjd med båten men det finns ett stort MEN. Färskvatten! För varför skall man ha dusch, varmvattenberedare och tvättställ osv med en vattentank på 60l, det är ju löjligt lite.

 

Min tanke för att lösa problemet är ganska enkel men kan nog bli bra. Jag tänkte helt enkelt sätta upp en kran till i köket och sedan koppla den nya kranen till befintligt vattentank (givetvis med pump osv). Sedan sätta ett filter och koppla sjövatten på hela det befintliga systemet.

 

Utfallet av detta blir ju:

- Vi kan använda duschen på badbryggan, funkar för mig att duscha i havsvatten.

- Tvätta händer å diska funkar också i havsvatten, idag använder vi aldrig varmvattenberedaren för det finns för lite vatten, utan vi värmer havsvatten på spisen för att diska.

- Handfatet på toan får ju med denna koppling havsvatten vilket kanske inte är så lyckat men det kan jag leva med. Får bli en PET-flaska till tandborstningen.

 

Är det någon här som har gjort något liknade? Och om, hur har ni löst inkommande havsvatten? Det finns idag inget inkommande havsvatten annat än till motorn och där kanske man inte skall koppla på sig?! Har ni borrat till en ny skrovgenomföring och i så fall var?

 

Tacksam för synpunkter på min ide.

 

Martin

Håller med dig, den är ynkligt liten. I förhållande till bränsletanken så ter det sig än värre......hur tänkte finnarna?

 

Jag skulle vara mycket försiktig med att ta in havsvatten i varmvattenberedaren. Korrosionsrisken är stor.

 

Alla ideér runt utökad färskvattentank mottages gärna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, poängen med färskvatten i duschen är enligt min fru och döttrar att kunna skölja ur deras långa hår efter sjövattenbad, så du kanske ska kolla med frugan innan du kör sjövatten i duschen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att koppla en T-koppling på samma sjövattenintag som toans, så slipper du borra nytt hål i skrovet. Och sen kan du ju använda valda kranars varmvatteningång till sjövatten så slipper du montera extra kranar. Tex tvätta händerna på "rött" och borsta tänderna med "blått".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under golvet i v-koven finns annars plats för en vattentank av säckmodell om man inte väljer att plasta dit ett lock så hela utrymmet blir tank som förra ägaren till min båt gjorde. Jag har ca 100 liter där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under golvet i v-koven finns annars plats för en vattentank av säckmodell om man inte väljer att plasta dit ett lock så hela utrymmet blir tank som förra ägaren till min båt gjorde. Jag har ca 100 liter där.

 

Har du inte bogpropellern där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den är längre fram under britsen i V-kojen. Jag syftade på golvet mellan britsarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den är längre fram under britsen i V-kojen. Jag syftade på golvet mellan britsarna.

 

OK, har du kopplat in den på det ordinarie systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nej den är längre fram under britsen i V-kojen. Jag syftade på golvet mellan britsarna.

 

OK, har du kopplat in den på det ordinarie systemet?

 

Ja, det är kopplat till ordinarie system men med egen påfyllnad på fördäck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Nej den är längre fram under britsen i V-kojen. Jag syftade på golvet mellan britsarna.

 

OK, har du kopplat in den på det ordinarie systemet?

 

Ja, det är kopplat till ordinarie system men med egen påfyllnad på fördäck.

 

 

Mycket intressant. Vet du hur/var det är påkopplat på ordinarie-systemet.

Tack/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Nej den är längre fram under britsen i V-kojen. Jag syftade på golvet mellan britsarna.

 

OK, har du kopplat in den på det ordinarie systemet?

 

Ja, det är kopplat till ordinarie system men med egen påfyllnad på fördäck.

 

 

Mycket intressant. Vet du hur/var det är påkopplat på ordinarie-systemet.

Tack/Martin

 

Nu faller det ju sig så att orginaltanken är borttagen till förmån för fler batterier och dyl (kanske inte vad jag själv skulle gjort) så jag har bara denna 100 liters. Om man ska koppla den ordinarie pumpen till 2 tankar så behöver du sätta dit en T-koppling med en ballofix (eller annan kulavstängning) för varje tank, så du kan växla tank,annars så suger pumpen luft ur den tomma tanken. Jag skulle också rekommendera en backventil mot den tank som är längst bort från pumpen så inte pumpen behöver suga luft onödigt länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Nej den är längre fram under britsen i V-kojen. Jag syftade på golvet mellan britsarna.

 

OK, har du kopplat in den på det ordinarie systemet?

 

Ja, det är kopplat till ordinarie system men med egen påfyllnad på fördäck.

 

 

Mycket intressant. Vet du hur/var det är påkopplat på ordinarie-systemet.

Tack/Martin

 

Nu faller det ju sig så att orginaltanken är borttagen till förmån för fler batterier och dyl (kanske inte vad jag själv skulle gjort) så jag har bara denna 100 liters. Om man ska koppla den ordinarie pumpen till 2 tankar så behöver du sätta dit en T-koppling med en ballofix (eller annan kulavstängning) för varje tank, så du kan växla tank,annars så suger pumpen luft ur den tomma tanken. Jag skulle också rekommendera en backventil mot den tank som är längst bort från pumpen så inte pumpen behöver suga luft onödigt länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Nej den är längre fram under britsen i V-kojen. Jag syftade på golvet mellan britsarna.

OK, har du kopplat in den på det ordinarie systemet?

Ja, det är kopplat till ordinarie system men med egen påfyllnad på fördäck.

Mycket intressant. Vet du hur/var det är påkopplat på ordinarie-systemet.

Tack/Martin

Nu faller det ju sig så att orginaltanken är borttagen till förmån för fler batterier och dyl (kanske inte vad jag själv skulle gjort) så jag har bara denna 100 liters. Om man ska koppla den ordinarie pumpen till 2 tankar så behöver du sätta dit en T-koppling med en ballofix (eller annan kulavstängning) för varje tank, så du kan växla tank,annars så suger pumpen luft ur den tomma tanken. Jag skulle också rekommendera en backventil mot den tank som är längst bort från pumpen så inte pumpen behöver suga luft onödigt länge.

Ok tack. Man kanske skulle kunna koppla en slang mellan en vattensäck och ordinarietanken. Kräver dock att de är i någorlunda samma höjdnivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under golvet i v-koven finns annars plats för en vattentank av säckmodell om man inte väljer att plasta dit ett lock så hela utrymmet blir tank som förra ägaren till min båt gjorde. Jag har ca 100 liter där.

 

Jag förstår inte riktigt din beskrivning. Under golvet i v-kojen finns ju ett v-format lågt utrymme. Menar du att säcken ligger där? Hur är i sådant fall slangen dragen från säcken till pump och annat i aktre delen av båten? Känns båten framtung i vågor med 100 kg extra så långt fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-96037-0-47089500-1441023507.jpg

Tack för hjälpen med med tankningsproblemet, det var så klart ventilationen som var igensatt. Nu sitter en ny ventilationsgenomföring där. Nästan så man är sugen på att få tanka båten igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt nog fick inte texten jag skrev plats i förra inlägget. Så här skall det stå (förutom bilden och det citerade inlägget):

 

Hej,

 

Bernte-AQ eller någon annan som bytt avluftningar - hur får man loss den modellen som sitter original (den högra på den lånade bilden som har skarp 90 graders böj)? Är huven med lufthålen på utsidan av skrovet gängad på utifrån för hand? Med den skarpa böjen kan man ju inte trä av kontramutter och bricka som sitter på insidan av skrovet. Ni som varit där vet ju hur svårt det är att komma åt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den är ju ganska skarp böjen på den orginalmonterade, har för mig att det gick att skruva loss rördelen.

Jag kom åt den via kylskåpets utrymme, la ett par mjuka filtar på först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Hoppas genomföringen är delbar då, annars begriper jag inte hur den kunnat monteras på varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...