Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Hej Aquafun,

 

Ledsen att behöva göra dig besviken, men peken har inte kommit på båten och kommer inte att hamna där på några veckor ännu då det nu är tjänsteresor och varvsbesök på gång (tyvärr måste hydraulikslangen till drevets powertrim bytas då det finns sprickor i den - kan bli en dyr historia, finns det någon annan som gjort detta med sitt Penta DPH drev på forumet?)

 

Jag tog dock en bild på peke när jag var nere och måttade, kanske inte ger en perfekt bild över resultatet, men kanske kan ge en fingervisning om proportionerna..

 

post-98083-0-37255500-1430693231_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...tyvärr måste hydraulikslangen till drevets powertrim bytas då det finns sprickor i den - kan bli en dyr historia, finns det någon annan som gjort detta med sitt Penta DPH drev på forumet

 

Hej,

MICAB bytte mina PT-slangar 2013. Kostade precis under 7000.-. Det är tydligen väldigt väldigt svårt att komma åt på insidan.

 

Både styrslangar och PT-slangar var av dålig kvalitet (livslängd) de första åren DPH-dreven tillverkades. När du byter skall du få de "uppgraderade" slangarna som förhoppningsvis håller längre. Jag har tidigare även åkt på att byta styrslangarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

...tyvärr måste hydraulikslangen till drevets powertrim bytas då det finns sprickor i den - kan bli en dyr historia, finns det någon annan som gjort detta med sitt Penta DPH drev på forumet

 

Hej,

MICAB bytte mina PT-slangar 2013. Kostade precis under 7000.-. Det är tydligen väldigt väldigt svårt att komma åt på insidan.

 

Både styrslangar och PT-slangar var av dålig kvalitet (livslängd) de första åren DPH-dreven tillverkades. När du byter skall du få de "uppgraderade" slangarna som förhoppningsvis håller längre. Jag har tidigare även åkt på att byta styrslangarna.

 

 

Vad ska den normala bytesintervallet vara på dessa slangar om slangarna var av rätt kvalite från början?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

...tyvärr måste hydraulikslangen till drevets powertrim bytas då det finns sprickor i den - kan bli en dyr historia, finns det någon annan som gjort detta med sitt Penta DPH drev på forumet

 

Hej,

MICAB bytte mina PT-slangar 2013. Kostade precis under 7000.-. Det är tydligen väldigt väldigt svårt att komma åt på insidan.

 

Både styrslangar och PT-slangar var av dålig kvalitet (livslängd) de första åren DPH-dreven tillverkades. När du byter skall du få de "uppgraderade" slangarna som förhoppningsvis håller längre. Jag har tidigare även åkt på att byta styrslangarna.

 

 

Vad ska den normala bytesintervallet vara på dessa slangar om slangarna var av rätt kvalite från början?

 

 

Med tanke på hur idiotiskt de konstruerat möjligheterna att byta slangarna kan det inte vara tänkt att de ska behöva bytas överhuvudtaget.

 

7000 lät ju inte så farligt, när jag pratade med Micab så ville de inte ens hosta upp en prisuppskattning. Har du en D4 eller D6 motor? De undrade om de skulle kunna komma åt utan att lyfta eller flytta motorn för att komma åt (D6).. Vi får hoppas det stannar kring 7000 kronorssträcket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

...tyvärr måste hydraulikslangen till drevets powertrim bytas då det finns sprickor i den - kan bli en dyr historia, finns det någon annan som gjort detta med sitt Penta DPH drev på forumet

 

Hej,

MICAB bytte mina PT-slangar 2013. Kostade precis under 7000.-. Det är tydligen väldigt väldigt svårt att komma åt på insidan.

 

Både styrslangar och PT-slangar var av dålig kvalitet (livslängd) de första åren DPH-dreven tillverkades. När du byter skall du få de "uppgraderade" slangarna som förhoppningsvis håller längre. Jag har tidigare även åkt på att byta styrslangarna.

 

 

Vad ska den normala bytesintervallet vara på dessa slangar om slangarna var av rätt kvalite från början?

 

 

Med tanke på hur idiotiskt de konstruerat möjligheterna att byta slangarna kan det inte vara tänkt att de ska behöva bytas överhuvudtaget.

 

7000 lät ju inte så farligt, när jag pratade med Micab så ville de inte ens hosta upp en prisuppskattning. Har du en D4 eller D6 motor? De undrade om de skulle kunna komma åt utan att lyfta eller flytta motorn för att komma åt (D6).. Vi får hoppas det stannar kring 7000 kronorssträcket..

 

 

Detta är lite off-topic även om just DPH drevet är ett vanligt drev på Aquador 26 så borde man starta en tråd på just det här med styrslangar och trimslangar vittrande raisers. Det hände något med min trimslang eller något kopplat till den i helgen. Blev oljeläckage och jag tappade trimm funktionen. Läste ett långt inlägg på norska www.batplassen.no igår kväll angående allt detta med hydralslangar och söndervittrande Risers.

Efter det vågar man ju knappt köra båten när man inte själv vet exakt vad som gjorts innan mig som ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

...tyvärr måste hydraulikslangen till drevets powertrim bytas då det finns sprickor i den - kan bli en dyr historia, finns det någon annan som gjort detta med sitt Penta DPH drev på forumet

 

Hej,

MICAB bytte mina PT-slangar 2013. Kostade precis under 7000.-. Det är tydligen väldigt väldigt svårt att komma åt på insidan.

 

Både styrslangar och PT-slangar var av dålig kvalitet (livslängd) de första åren DPH-dreven tillverkades. När du byter skall du få de "uppgraderade" slangarna som förhoppningsvis håller längre. Jag har tidigare även åkt på att byta styrslangarna.

 

 

Vad ska den normala bytesintervallet vara på dessa slangar om slangarna var av rätt kvalite från början?

 

 

Med tanke på hur idiotiskt de konstruerat möjligheterna att byta slangarna kan det inte vara tänkt att de ska behöva bytas överhuvudtaget.

 

7000 lät ju inte så farligt, när jag pratade med Micab så ville de inte ens hosta upp en prisuppskattning. Har du en D4 eller D6 motor? De undrade om de skulle kunna komma åt utan att lyfta eller flytta motorn för att komma åt (D6).. Vi får hoppas det stannar kring 7000 kronorssträcket..

 

 

De hotade med att behöva lyfta motorn för att komma åt i mitt fall också, men det tycks ha klarat sig med att montera bort åtminstone mottorrumslucka, soffa, akterskott, avgaskrök och stag till turbon. Men jag minns att de klagade på hur trångt det var. Jag har D6-310 precis som du.

 

Har väl ingen direkt uppfattning om exakt vilken livslängd man kan förvänta sig på slangarna som Gaskon frågar, beror säkert på användning m.m. De har dock varit av erkänt dålig kvalitet. Att som jag behöva byta styrslangar efter båten gått 5 säsonger/260 h och PT-slangar efter 6 säsonger/400 h känns kasst. Har för mig VP bytt dessa på kampanj/förlängd garanti om det skett inom 5 år, men det har hursomhelst varit stolpe ut för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

...tyvärr måste hydraulikslangen till drevets powertrim bytas då det finns sprickor i den - kan bli en dyr historia, finns det någon annan som gjort detta med sitt Penta DPH drev på forumet

 

Hej,

MICAB bytte mina PT-slangar 2013. Kostade precis under 7000.-. Det är tydligen väldigt väldigt svårt att komma åt på insidan.

 

Både styrslangar och PT-slangar var av dålig kvalitet (livslängd) de första åren DPH-dreven tillverkades. När du byter skall du få de "uppgraderade" slangarna som förhoppningsvis håller längre. Jag har tidigare även åkt på att byta styrslangarna.

 

 

Vad ska den normala bytesintervallet vara på dessa slangar om slangarna var av rätt kvalite från början?

 

 

Med tanke på hur idiotiskt de konstruerat möjligheterna att byta slangarna kan det inte vara tänkt att de ska behöva bytas överhuvudtaget.

 

7000 lät ju inte så farligt, när jag pratade med Micab så ville de inte ens hosta upp en prisuppskattning. Har du en D4 eller D6 motor? De undrade om de skulle kunna komma åt utan att lyfta eller flytta motorn för att komma åt (D6).. Vi får hoppas det stannar kring 7000 kronorssträcket..

 

 

Detta är lite off-topic även om just DPH drevet är ett vanligt drev på Aquador 26 så borde man starta en tråd på just det här med styrslangar och trimslangar vittrande raisers. Det hände något med min trimslang eller något kopplat till den i helgen. Blev oljeläckage och jag tappade trimm funktionen. Läste ett långt inlägg på norska www.batplassen.no igår kväll angående allt detta med hydralslangar och söndervittrande Risers.

Efter det vågar man ju knappt köra båten när man inte själv vet exakt vad som gjorts innan mig som ägare.

 

 

Det finns trådar som diskuterar detta sedan tidigare, och det kan vara idé att puffa dessa. Men frågan rör även lite specifikt AQ 26 med tanke på hur svåråtkomligt det blir i denna båt (avstånd mellan motor och akterspegel lär väl förvisso vara lika på alla båtar, men det är trångt att komma åt från sidorna tex).

 

Hoppas det ordnar sig med ditt problem, har du DPH med några år på nacken och inte bytt PT-slangar så är det ju väldigt troligt att slangen spruckit tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

...tyvärr måste hydraulikslangen till drevets powertrim bytas då det finns sprickor i den - kan bli en dyr historia, finns det någon annan som gjort detta med sitt Penta DPH drev på forumet

 

Hej,

MICAB bytte mina PT-slangar 2013. Kostade precis under 7000.-. Det är tydligen väldigt väldigt svårt att komma åt på insidan.

 

Både styrslangar och PT-slangar var av dålig kvalitet (livslängd) de första åren DPH-dreven tillverkades. När du byter skall du få de "uppgraderade" slangarna som förhoppningsvis håller längre. Jag har tidigare även åkt på att byta styrslangarna.

 

 

Vad ska den normala bytesintervallet vara på dessa slangar om slangarna var av rätt kvalite från början?

 

 

Med tanke på hur idiotiskt de konstruerat möjligheterna att byta slangarna kan det inte vara tänkt att de ska behöva bytas överhuvudtaget.

 

7000 lät ju inte så farligt, när jag pratade med Micab så ville de inte ens hosta upp en prisuppskattning. Har du en D4 eller D6 motor? De undrade om de skulle kunna komma åt utan att lyfta eller flytta motorn för att komma åt (D6).. Vi får hoppas det stannar kring 7000 kronorssträcket..

 

 

Detta är lite off-topic även om just DPH drevet är ett vanligt drev på Aquador 26 så borde man starta en tråd på just det här med styrslangar och trimslangar vittrande raisers. Det hände något med min trimslang eller något kopplat till den i helgen. Blev oljeläckage och jag tappade trimm funktionen. Läste ett långt inlägg på norska www.batplassen.no igår kväll angående allt detta med hydralslangar och söndervittrande Risers.

Efter det vågar man ju knappt köra båten när man inte själv vet exakt vad som gjorts innan mig som ägare.

 

 

Det finns trådar som diskuterar detta sedan tidigare, och det kan vara idé att puffa dessa. Men frågan rör även lite specifikt AQ 26 med tanke på hur svåråtkomligt det blir i denna båt (avstånd mellan motor och akterspegel lär väl förvisso vara lika på alla båtar, men det är trångt att komma åt från sidorna tex).

 

Hoppas det ordnar sig med ditt problem, har du DPH med några år på nacken och inte bytt PT-slangar så är det ju väldigt troligt att slangen spruckit tyvärr.

 

Tack, ja precis - det var av denna anledning jag valde detta forum, varvet klagar högljudligt över trängseln i Aq26 bredvid D6 motorn.. Tack i alla fall Arne att du tipsade om tråden med flera andra Aq ägare som även lyckats byta själva efter en del envist mekande..

 

Jag ska ta upp frågan om det finns någon möjlighet till "garantiåtgärd" men då båten är inne på nionde säsongen är det väl inte så troligt.. Trist med kvalitétsproblem i vilket fall... Jag får hoppas Micab kommer ihåg hur de gjorde för att komma åt ovanifrån, utan att flytta motor..

 

Bifogar en bild på PT slangen - bra att kolla vid upptagning då det är ett känt problem. Styrslangarna byttes när jag köpte båten (2012) eller något år innan och har inte uppvisat några problem sedan dess, ska vara av den bättre kvalitén..

post-98083-0-02538400-1430760131_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...tyvärr måste hydraulikslangen till drevets powertrim bytas då det finns sprickor i den - kan bli en dyr historia, finns det någon annan som gjort detta med sitt Penta DPH drev på forumet

Hej,

MICAB bytte mina PT-slangar 2013. Kostade precis under 7000.-. Det är tydligen väldigt väldigt svårt att komma åt på insidan.

 

Både styrslangar och PT-slangar var av dålig kvalitet (livslängd) de första åren DPH-dreven tillverkades. När du byter skall du få de "uppgraderade" slangarna som förhoppningsvis håller längre. Jag har tidigare även åkt på att byta styrslangarna.

Vad ska den normala bytesintervallet vara på dessa slangar om slangarna var av rätt kvalite från början?

 

Med tanke på hur idiotiskt de konstruerat möjligheterna att byta slangarna kan det inte vara tänkt att de ska behöva bytas överhuvudtaget.

 

7000 lät ju inte så farligt, när jag pratade med Micab så ville de inte ens hosta upp en prisuppskattning. Har du en D4 eller D6 motor? De undrade om de skulle kunna komma åt utan att lyfta eller flytta motorn för att komma åt (D6).. Vi får hoppas det stannar kring 7000 kronorssträcket..

Detta är lite off-topic även om just DPH drevet är ett vanligt drev på Aquador 26 så borde man starta en tråd på just det här med styrslangar och trimslangar vittrande raisers. Det hände något med min trimslang eller något kopplat till den i helgen. Blev oljeläckage och jag tappade trimm funktionen. Läste ett långt inlägg på norska www.batplassen.no igår kväll angående allt detta med hydralslangar och söndervittrande Risers.

Efter det vågar man ju knappt köra båten när man inte själv vet exakt vad som gjorts innan mig som ägare.

Det finns trådar som diskuterar detta sedan tidigare, och det kan vara idé att puffa dessa. Men frågan rör även lite specifikt AQ 26 med tanke på hur svåråtkomligt det blir i denna båt (avstånd mellan motor och akterspegel lär väl förvisso vara lika på alla båtar, men det är trångt att komma åt från sidorna tex).

 

Hoppas det ordnar sig med ditt problem, har du DPH med några år på nacken och inte bytt PT-slangar så är det ju väldigt troligt att slangen spruckit tyvärr.

Tack, ja precis - det var av denna anledning jag valde detta forum, varvet klagar högljudligt över trängseln i Aq26 bredvid D6 motorn.. Tack i alla fall Arne att du tipsade om tråden med flera andra Aq ägare som även lyckats byta själva efter en del envist mekande..

 

Jag ska ta upp frågan om det finns någon möjlighet till "garantiåtgärd" men då båten är inne på nionde säsongen är det väl inte så troligt.. Trist med kvalitétsproblem i vilket fall... Jag får hoppas Micab kommer ihåg hur de gjorde för att komma åt ovanifrån, utan att flytta motor..

 

Bifogar en bild på PT slangen - bra att kolla vid upptagning då det är ett känt problem. Styrslangarna byttes när jag köpte båten (2012) eller något år innan och har inte uppvisat några problem sedan dess, ska vara av den bättre kvalitén..

Oj slangen ser riktigt illa ut, på min såg slangen fortfarande ut som en slät slang. Var är det bruna på slangen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..........

Jag ska ta upp frågan om det finns någon möjlighet till "garantiåtgärd" men då båten är inne på nionde säsongen är det väl inte så troligt.. Trist med kvalitétsproblem i vilket fall... Jag får hoppas Micab kommer ihåg hur de gjorde för att komma åt ovanifrån, utan att flytta motor..

 

Bifogar en bild på PT slangen - bra att kolla vid upptagning då det är ett känt problem. Styrslangarna byttes när jag köpte båten (2012) eller något år innan och har inte uppvisat några problem sedan dess, ska vara av den bättre kvalitén..

Oj slangen ser riktigt illa ut, på min såg slangen fortfarande ut som en slät slang. Var är det bruna på slangen?

 

 

Det bruna som ses (som jag tror du syftar på) är helt enkelt rostig cordarmering (rostfri?) innanför den spruckna gummikapslingen (ytterslangen), vi snackar toppkvalité alltså.. Inget att satsa på en säsong till direkt..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

...tyvärr måste hydraulikslangen till drevets powertrim bytas då det finns sprickor i den - kan bli en dyr historia, finns det någon annan som gjort detta med sitt Penta DPH drev på forumet

 

Hej,

MICAB bytte mina PT-slangar 2013. Kostade precis under 7000.-. Det är tydligen väldigt väldigt svårt att komma åt på insidan.

 

Både styrslangar och PT-slangar var av dålig kvalitet (livslängd) de första åren DPH-dreven tillverkades. När du byter skall du få de "uppgraderade" slangarna som förhoppningsvis håller längre. Jag har tidigare även åkt på att byta styrslangarna.

 

Hej

 

Kan meddela att jag nu fått tillbaks båten från MICAB och att de bytt nämnda slangar. Nu kostar det dock lite mer, man få lägga till en etta framför! Det handlar således om att (för en Aquador) plocka ner stora delar av motorns delar i bakkant samt ta bort motorlucka och andra paneler för att komma åt. En dags arbete plus drevavtag, upptagning sjösättning m.m. 17 lax totalt.

 

Det måste vara härligt att vara tillverkare, först säljer man en undermålig produkt och när den senare ger upp så kan tillverkare och servicepartners ha ett ekonomiskt tillskott i kassan en andra gång för reservdelar och arbete.. Självklart gäller inte maskinskadeförsäkringen då det är en slitagedel, bara så ni inte tror det går att lösa den vägen.. Vi får hoppas de nya PT slangarna håller längre, i alla fall så länge vi äger båten och helst lite till..

Redigerad av Eborgelin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skulle vara intressant att veta varför dom tog av drevet. Finns ingen anledning.

Bytte själv ihop med en båtmek som jag är halvkompis med. Han har tidigare aldrig bytt på ett DPH drev men tidigare på äldre modeller av drev. Jag läste på väldigt mycket kring byten av dessa slangarna och förberedde med rätt verktyg. Vi bytte bägge slangarna och var helt klara efter 2,5 timmar. Enda som vi tog bort var luftfiltret. Nu är detta en stor båt och jag vet att det är trångt i Aquadoren. Tackar även Los_capitanos för lånet av nyckeln.

 

Redigerad av Gaskon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att veta varför dom tog av drevet. Finns ingen anledning.

Bytte själv ihop med en båtmek som jag är halvkompis med. Han har tidigare aldrig bytt på ett DPH drev men tidigare på äldre modeller av drev. Jag läste på väldigt mycket kring byten av dessa slangarna och förberedde med rätt verktyg. Vi bytte bägge slangarna och var helt klara efter 2,5 timmar. Enda som vi tog bort var luftfiltret. Nu är detta en stor båt och jag vet att det är trångt i Aquadoren. Tackar även Los_capitanos för lånet av nyckeln.

 

Ja, kan vara svårt för en lekman att bedöma varför de valde att ta av drevet, men slangen sitter ganska väl dold bakom, så för mig kändes det naturligt. De passade även på att byta drevbälgen, men de sa att det gör de standardmässigt vid avtagande av drevet, den var nog inte i dåligt skick. Som jag förstod det så beror nedmonteringen av avgaskrök m.m. på den svåra trängseln i motorutrymmet - alternativet är alltså att ta ur hela motorn. Det går således inte att jämföra arbetsinsatsen med byte på en annan båtmodell med bättre utrymme i motorutrymme. (Det kan alltså vara ganska enkelt i större båtar, om man kommer åt bättre) Det går alltså inte att krypa fram till drevskölden bedvid en D6a i Aquador 26, det sitter för mycket grejer i vägen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar nu att den kostnad jag åkte på för några år sedan blir missvisande vilket jag beklagar och borde ha tänkt på. Hade båten inne för service och vinterförvaring inklusive drevservice så båten var ju redan uppe och drevet sannolikt avmonterat. Fick dock separat tilläggsfaktura på bytet av PT-slangarna och det var den jag kollade på och refererade till i mitt tidigare inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar nu att den kostnad jag åkte på för några år sedan blir missvisande vilket jag beklagar och borde ha tänkt på. Hade båten inne för service och vinterförvaring inklusive drevservice så båten var ju redan uppe och drevet sannolikt avmonterat. Fick dock separat tilläggsfaktura på bytet av PT-slangarna och det var den jag kollade på och refererade till i mitt tidigare inlägg.

 

Hej ArneRadar,

 

Tack, jag det kan förklara en stor del av skillnaden (det lät ju märkligt billigt).. Mycket av kringkostnaderna hamnade ju på att få upp båten på varv och plocka av drev m.m. samt att tilläggsarbetet när de ändå höll på med service inte drog iväg så farligt. Hade jag upptäckt detta i samband med upptagningen så hade jag kanske kunnat komma undan billigare, men nu blev det ju så tokigt att båten blev sjösatt med detta fel, vilket gjorde att det drog iväg att få det ordnat på varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!.

Skulle nu i helgen byta några trasiga mätare i båten. och det var ju inte hur smidigt som helst. jag har en äldre båt, och där är panelen limmad över skruvarna, som dessutom gick runt. (skitsmart)  

Hur som helst så gick det inte att rädda panelen och den är nu trasig. Är det någon som vet något om dessa och om det går att få tag i nya ?.

 

post-104510-0-50609500-1433686259_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!.

Skulle nu i helgen byta några trasiga mätare i båten. och det var ju inte hur smidigt som helst. jag har en äldre båt, och där är panelen limmad över skruvarna, som dessutom gick runt. (skitsmart)  

Hur som helst så gick det inte att rädda panelen och den är nu trasig. Är det någon som vet något om dessa och om det går att få tag i nya ?.

 

Knepigt, gissar att det är svårt att få tag på original.

 

Mitt enda tips är att såga till en själv i något snyggt träslag (teak?), eller att kontakta en båtsnickare som gör jobbet åt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!.

 

Har ett par frågor till. Jag har en gammal rackare till 26:a ht  och på min finns inte några infällda fotsteg bak, och det blir jäkligt långt att kliva upp till scan däcket ifrån badbryggan.

och jag har dessutom ingen rundad lucka under vattenhon.  (där jag vill ha soporna)

Det jag undrar och vill få tag i är alltså infällda steg och en rundad lucka bla.

och för övrigt är det jäkligt mycket sämre stuvutrymme i de första modellerna som jag har än de nyare, men men compact living lär man sig mycket av.

Mvh.

 

Samma svar här: anlita en båtsnickare eller skapa något själv. Så skräddarsydda delar finns knappast serietillverkade och efter cirka 15 år finns knappast original kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående instrumentpanelen - jag vill minnas att jag sett en diskussion i FB-gruppen Aquador Boats att det är finska Navix som levererade dessa till Aquador www.navix.fi

 

Kanske ett långskott, men det går ju alltid att skicka iväg ett mail och se om de har några kvar. Detta är ju en äldre modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skoogen

 

Gällande stuvning har vi vänt lite på placeringarna. Vi har mat/diverse i den stora lådan tvärs kökskommodoren och porslin/bestick i smålådorna. Sopkorgen har hamnat under diskhon och kastruller samt mat som inte får plats är under sittdynan bakom förarplatsen. Givetvis innebär det att den dynan får plockas bort ett flertal gånger per dag, vi varje tillfälle mat skall tillagas, men med 4 även i vår familj är det ju omöjligt att rymma allt utan denna förvaring. Använder även stuvarna under kojerna för drycker och konserver mm, alla utrymmen behövs..

 

Vi är på gång att montera en peke, båtsystems MP55 - är det den eller den större MP75 du monterat på er båt?

Packning är knepigt när man är många i båten, vi brukar vara 5 och lagar hyfsat avancerad (god) mat.

 

Vår förbättring är främst stora packlådor som står där det är öppet under de 2 bänkarna i soffan bak. En riktigt stor rejäl låda i tjock plast (dyr också, typ 800 kronor) som passar precis under bänken ovanför motorluckan där vi har alla kastruller, tillbringare, skärbrädor, termos, salladsskålar... 2 långsmala plastlådor som står längst in, en med torrvaror som vi använder ofta (pasta, ris, nyponsoppa, mjöl, socker, bulgur, mm), en med färsk frukt och grönsaker som vi tömmer igen när vi lämnar båten.

 

I stora lådan under främre delen av U-soffan har vi tallrikar, vinglas och liknande närmast köket, torrvaror (kaxmixar, godis, chips) och reservproviant (konservburkar, lång hållbarhet mjölk, krossade tomater, koncentrerad juice, mm) som vi inte nyttjar så ofta. längst in. Visst blir det ofta vi måste flytta på de två dynorna och locket, men ... Man vänjer sig.

 

Vår erfarenhet är att vi vill ha allt som har med mat och kök "där upp" för det är mer irriterande när man lagar mat att försöka leta fram något inne i stickkojen eller under V-kojen fram (som brukar vara bäddad med extra bäddmadrass större delen av tiden vi är ute). Nere i förpiken har vi alla extra kläder, täcken, kuddar, övrig packning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en dc 26, 2010. Har ngn haft problem med att ankarspelet ej går igång? Fjärrkontrollen visar rött, innebär systemfel. Ngt som åtgärdat detta? Har nya batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en dc 26, 2010. Har ngn haft problem med att ankarspelet ej går igång? Fjärrkontrollen visar rött, innebär systemfel. Ngt som åtgärdat detta? Har nya batterier.

Vi har ingen lampa på fjärrkontrollen, bara tre knappar (grön, gul, röd).

 

Jag tror att Aquador kan ha flera olika ankarspel beroende på årsmodell och beroende på i vilket land båten såldes som ny. Vilket märke på ankarspel har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!.

Skulle nu i helgen byta några trasiga mätare i båten. och det var ju inte hur smidigt som helst. jag har en äldre båt, och där är panelen limmad över skruvarna, som dessutom gick runt. (skitsmart)  

Hur som helst så gick det inte att rädda panelen och den är nu trasig. Är det någon som vet något om dessa och om det går att få tag i nya ?.

 

Visst är det en korkad lösning.. Man skulle definitivt kunna önskat sig mer av konstruktionen. Visst, åldern gör sitt till men ändå. Jag har ett snarlikt problem även om inte panelen "ramlat isär" ännu. Med åren har panelen börjat "delaminera" och hela ytan är just nu väldigt "vågig". Har haft planer på att göra egen i aluminiumplåt med pressmuttrar för att kunna skruva fast distanser tör infästning av instrumenten frän baksidan. Lite inne på att i så fall täcka in "utsidan" men kolfibervinyl. Enda kruxet är att man då kanske borde göra om alla paneler så man får samma look. Hur löste du ditt problem? Kollade du med Navix? Om de kan hjälpa till är det ju snabbare och kanske billigare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en dc 26, 2010. Har ngn haft problem med att ankarspelet ej går igång? Fjärrkontrollen visar rött, innebär systemfel. Ngt som åtgärdat detta? Har nya batterier.

 

Hej, vad har du för ankarspel?

Har du kollat säkringar? Att det finns spänning fram till ankarspelet? Vad ger manualen för ledtrådar förutom "systemfel"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!.

Skulle nu i helgen byta några trasiga mätare i båten. och det var ju inte hur smidigt som helst. jag har en äldre båt, och där är panelen limmad över skruvarna, som dessutom gick runt. (skitsmart)  

Hur som helst så gick det inte att rädda panelen och den är nu trasig. Är det någon som vet något om dessa och om det går att få tag i nya ?.

 

Visst är det en korkad lösning.. Man skulle definitivt kunna önskat sig mer av konstruktionen. Visst, åldern gör sitt till men ändå. Jag har ett snarlikt problem även om inte panelen "ramlat isär" ännu. Med åren har panelen börjat "delaminera" och hela ytan är just nu väldigt "vågig". Har haft planer på att göra egen i aluminiumplåt med pressmuttrar för att kunna skruva fast distanser tör infästning av instrumenten frän baksidan. Lite inne på att i så fall täcka in "utsidan" men kolfibervinyl. Enda kruxet är att man då kanske borde göra om alla paneler så man får samma look. Hur löste du ditt problem? Kollade du med Navix? Om de kan hjälpa till är det ju snabbare och kanske billigare...

 

Hej!.

Kollade runt lite med Flipper Marin mfl och det är tydligen Navix som gjorde dem på de tidigare modellerna. Och att ens höra av sig vårtid var inte att tänka på. (sånt där får du försöka beställa på hösten så kanske vi hinner få fram grejer, men inte säkert).  Alltså lös problemet själv.  Likadant när jag frågade om fotstegen och luckan till slasken/soporna.  Och nu är det gjort, både fotsteg och den nya mätar panelen. Anlitade min lokale möbelsnickare för att malla av originalet och sen fick det bli ett besök hos den lokale folieraren.  Fotstegen blev i teak (halvmånar) höger & vänster, ingen design succe men bättre än inget iaf. 

Det som jag egentligen tycker är helt jävla åt helvete är att man har en båt som är värd typ 7-9 hundra tusen kronor, men det går fan inte inte att få tag i grejer till dem. och när man ringer de som säljer aquador mfl så får man jäkligt nonchalanta svar. Ok jag har en tidigare modell men det är ingen större skillnad på dem,  bad dem även skicka 14-15 års modell av fotseg och lucka, men det fanns givetvis ingen i hela världen som hade det heller. Och sen, ja va fan det där får du försöka beställa i höst vettu !!!...

Jaja......  Glad midsommar på er.

post-104510-0-90214700-1434642073_thumb.jpg

post-104510-0-04346900-1434642054_thumb.jpg

post-104510-0-54388400-1434642054_thumb.jpg

post-104510-0-49470800-1434642075_thumb.jpg

post-104510-0-57323700-1434642055_thumb.jpg

post-104510-0-53012100-1434642076_thumb.jpg

post-104510-0-00952900-1434642077_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Aquafun

Jag kan hålla med dig, det är ofta man önskat att aquador och andra tillverkade kunde ha någon sorts "reservdels" katalog

för eftertraktad. Men det verkar inte ligga i tillverkarnas intresse - synd.

 

Då är de bra med dessa forum

Är det någon som har erfarenhet av Aquador 33, vi sålde vår 26:a och funderar på modellen.

Redigerad av wesse7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju bättre ut än originalet!

 

 

 

Hej!.

Skulle nu i helgen byta några trasiga mätare i båten. och det var ju inte hur smidigt som helst. jag har en äldre båt, och där är panelen limmad över skruvarna, som dessutom gick runt. (skitsmart)

Hur som helst så gick det inte att rädda panelen och den är nu trasig. Är det någon som vet något om dessa och om det går att få tag i nya ?.

Visst är det en korkad lösning.. Man skulle definitivt kunna önskat sig mer av konstruktionen. Visst, åldern gör sitt till men ändå. Jag har ett snarlikt problem även om inte panelen "ramlat isär" ännu. Med åren har panelen börjat "delaminera" och hela ytan är just nu väldigt "vågig". Har haft planer på att göra egen i aluminiumplåt med pressmuttrar för att kunna skruva fast distanser tör infästning av instrumenten frän baksidan. Lite inne på att i så fall täcka in "utsidan" men kolfibervinyl. Enda kruxet är att man då kanske borde göra om alla paneler så man får samma look. Hur löste du ditt problem? Kollade du med Navix? Om de kan hjälpa till är det ju snabbare och kanske billigare...

Hej!.

Kollade runt lite med Flipper Marin mfl och det är tydligen Navix som gjorde dem på de tidigare modellerna. Och att ens höra av sig vårtid var inte att tänka på. (sånt där får du försöka beställa på hösten så kanske vi hinner få fram grejer, men inte säkert). Alltså lös problemet själv. Likadant när jag frågade om fotstegen och luckan till slasken/soporna. Och nu är det gjort, både fotsteg och den nya mätar panelen. Anlitade min lokale möbelsnickare för att malla av originalet och sen fick det bli ett besök hos den lokale folieraren. Fotstegen blev i teak (halvmånar) höger & vänster, ingen design succe men bättre än inget iaf.

Det som jag egentligen tycker är helt jävla åt helvete är att man har en båt som är värd typ 7-9 hundra tusen kronor, men det går fan inte inte att få tag i grejer till dem. och när man ringer de som säljer aquador mfl så får man jäkligt nonchalanta svar. Ok jag har en tidigare modell men det är ingen större skillnad på dem, bad dem även skicka 14-15 års modell av fotseg och lucka, men det fanns givetvis ingen i hela världen som hade det heller. Och sen, ja va fan det där får du försöka beställa i höst vettu !!!...

Jaja...... Glad midsommar på er.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har en dc 26, 2010. Har ngn haft problem med att ankarspelet ej går igång? Fjärrkontrollen visar rött, innebär systemfel. Ngt som åtgärdat detta? Har nya batterier.

Vi har ingen lampa på fjärrkontrollen, bara tre knappar (grön, gul, röd).

 

Jag tror att Aquador kan ha flera olika ankarspel beroende på årsmodell och beroende på i vilket land båten såldes som ny. Vilket märke på ankarspel har du?[/

 

Engbo. Som verkar vara standard på vissa nya Aq. Datorlådan sönder men då engbo är uppköpt av norskt bolag, o detta gäller antar jag alla mef engbo, så måste du beställa ny databox samt ny fjärrkontroll från Norge, konfigurera dessa, o sen installera. En inte helt obetydlig kostnad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...