Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har för några veckor sedan blivit ägare till en AQ 26 HT med en KAD 44 från 2004. I helgen som var blev det jungfrutur med familjen. I det stor hela är vi grymt nöjda med båten men jag har ett par grejer som jag skulle vilja fixa till och gärna tar emot lite tips på.

 

1. Vattentanken på 60l känns väldigt liten, är det någon här om har monterat in en extra och i så fall var och vilken modell.

2. Myggnätsinsatser till fönsterventilerna i ruffen, vet ni om det finns och i så fall var de går att köpa. Otroligt irriterande med mygg och man vill ju ha ventilerna öppna.

 

Tack på förhand

 

Martin

På min AQ26 fr 98, så hade förra ägaren gjort om styvfacket under golvet i v-kojen till vattentank. Jag tippar på att den rymmer 100 liter nu, så det är sällen vi blir utan vatten.

Dels finns det ju mjuka tankar att lägga i ett sådant utrymme men på min så har de bara gjort ett lock i rostfritt som förslutits väl med sikaflex. Påfyllnad är flyttad till fören vilket också är en fördel när man som vi har färskvatten på bryggan.

 

mvh Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och kollade lite på den nya HT 27 i helgen. Fick för mig att den var ganska ändamålsenlig. Satt en V-6 CMD i den. Nån som vet vad det är för väsentliga skillnader mellan 26:an och den nya 27:an?

 

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var och kollade lite på den nya HT 27 i helgen. Fick för mig att den var ganska ändamålsenlig. Satt en V-6 CMD i den. Nån som vet vad det är för väsentliga skillnader mellan 26:an och den nya 27:an?

 

/Moltas.

Den enda väsentliga skillnaden är att brunnen på fördäck och stegen ner i ruffen försvunnit. På detta sätt skapas större rymd, och man har fått plats med några mindre skåp längst föröver i ruffen. Å andra sidan är jag väldigt glad åt brunnen på min 26'a. Övriga förändringar är design, d.v.s nytt trä, annan färgsättning på tyg och skrov. Även 26'an var 27 fot, så det är ingen skillnad mig veterligen på skrovet. Jag är lite nyfiken på om den relativt lilla motorn räcker till i en semesterlastad båt. Har inte sett några tester ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Var och kollade lite på den nya HT 27 i helgen. Fick för mig att den var ganska ändamålsenlig. Satt en V-6 CMD i den. Nån som vet vad det är för väsentliga skillnader mellan 26:an och den nya 27:an?

 

/Moltas.

Den enda väsentliga skillnaden är att brunnen på fördäck och stegen ner i ruffen försvunnit. På detta sätt skapas större rymd, och man har fått plats med några mindre skåp längst föröver i ruffen. Å andra sidan är jag väldigt glad åt brunnen på min 26'a. Övriga förändringar är design, d.v.s nytt trä, annan färgsättning på tyg och skrov. Även 26'an var 27 fot, så det är ingen skillnad mig veterligen på skrovet. Jag är lite nyfiken på om den relativt lilla motorn räcker till i en semesterlastad båt. Har inte sett några tester ännu.

 

 

 

I min okunnighet så inbillade jag mig att det skulle vara en lagom motor för båten. Ska ju vara 260 hkr. i  den. Jämför lite med min Nimbus 28 DC där jag har Kad 43 med 230 hkr och den lufsar på ganska bra , ca 30 knop max med bra last i. Andra jämförbara alternativetför Aquadoren var VP:s D4 260. Kan den tänkas vara bättre alternativ rent prestandamässigt? Sen fanns ju D4 300 också! Kostade naturligtvis mer också!

 

/Moltas.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Aquadoren är väldigt bred för sin storlek (3,05) och ganska tung. Min motor (D6-310) är tung vilket iofs ökar på totalvikten, gissar att min båt lätt väger 4 ton semesterpackad. Båten har hyfsat vass V-botten, så den är inte extremt lättdriven. Jag tror man behöver rejält vrid. Skrev om det tidigare i tråden, tror den nya motorn ligger på drygt 500 nm. Har själv ca 750 nm om jag minns rätt. Finns även inlägg där folk vittnat om problem att komma upp i plan med tex KAD43.

 

Jag tror din båt är lite mer lättdriven, plattare akteröver, och därför kanske har ett bra gångläge redan vid ca 20 knop. Jag upplever det som att min 26'a (visserligen då baktung pga stor motor) åtminstone behöver 25 knop för att gå fint och ekonomiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde inte att Aquadoren var så tungdriven. Det är alldeles rätt att Nimbusen går ganska bra även i 20 knop, dock brukar jag hålla mig runt 23-25 knop i marsch.  

Hustrun föll en del för dispositionen på insidan och själv hade jag inte heller många negativa synpunkter. Ska se om båtfirman kan bjuda på en provtur med den.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en AQ26HT 2004 med KAD44EDC (260hk) motor med DP-E och de tunga C4 stål propellrarna.

 

Har inga som helst problem att plana ut enkelt med fullastad båt (semesterpackning 4 vuxna) och fulla tankar. Man skall lära sig att använda trimplanen och trimma båten rätt, det är de är tillför.

 

De enda gånger jag har kunnat uppleva att det vore något som helst trögt, är i stark motvind, men då pratar vi om en plannings skillnad på några extra sekunder.

 

I en AQ26 har jag alltid funderat på vad man ska ha de extra hästkrafterna över 260 till.

Jag marschar 24 och max ca 31. Men tycker man om att åka fort, då behöver man ha de extra hästkrafterna eller/och andra propellrar.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den nya TDI-motorn har mindre slagvolym än KAD44, och gissningsvis lägre vridmoment. Jag kan ha fel, men min gissning är att maskinen får jobba hårt i 27'an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har för några veckor sedan blivit ägare till en AQ 26 HT med en KAD 44 från 2004. I helgen som var blev det jungfrutur med familjen. I det stor hela är vi grymt nöjda med båten men jag har ett par grejer som jag skulle vilja fixa till och gärna tar emot lite tips på.

 

1. Vattentanken på 60l känns väldigt liten, är det någon här om har monterat in en extra och i så fall var och vilken modell.

2. Myggnätsinsatser till fönsterventilerna i ruffen, vet ni om det finns och i så fall var de går att köpa. Otroligt irriterande med mygg och man vill ju ha ventilerna öppna.

 

Tack på förhand

 

Martin

Har nyligen köpt en 26 HT 2006 och den har en 100 liters vatten tank, den räcker rätt långt och satt monterad i båten från fabrik (enligt spec på order) kostade 300 euro, men det var 2006.....

Mvh

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en AQ26HT 2004 med KAD44EDC (260hk) motor med DP-E och de tunga C4 stål propellrarna.

 

Har inga som helst problem att plana ut enkelt med fullastad båt (semesterpackning 4 vuxna) och fulla tankar. Man skall lära sig att använda trimplanen och trimma båten rätt, det är de är tillför.

 

De enda gånger jag har kunnat uppleva att det vore något som helst trögt, är i stark motvind, men då pratar vi om en plannings skillnad på några extra sekunder.

 

I en AQ26 har jag alltid funderat på vad man ska ha de extra hästkrafterna över 260 till.

Jag marschar 24 och max ca 31. Men tycker man om att åka fort, då behöver man ha de extra hästkrafterna eller/och andra propellrar.

 

/B

Hej Bjornx,

 

Hur gör du när du kompenserar för en svag motor med hjälp av trimplanen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bjornx,

 

Hur gör du när du kompenserar för en svag motor med hjälp av trimplanen?

 

 

"använda trimplanen..." = sänka båda max (tar 6-7 sekunder) innan du gasar upp i planing. När båten planar höj max och sänk sedan ena trimplanet igen om båten lutar. Aquador kopplar trimknapparna "i kors" men tidigare ägare kan ha ändrat till normal höger/vänster.

 

"... och trimma båten rätt" = sänka drevets trimning max, går ned till -4 grader på min båt. När båten planar höj drevet igen (lite mindre buller när drevet hänger fritt, mest bränslesnålt vid 0-läget).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priserna verkar fortsätta nedåt...

 

Dök upp en Aquador 26 HT för 545 tusen igår

http://www.blocket.se/stockholm/Aquador_26_HT_2001_56566937.htm?aw=1

Har inte sett någon tidigare under 600.

 

Redan när vi köpte vår hösten 2008 tog jag med värdeminskning i kalkylen, om jag minns rätt 30 tusen per år. Men nog verkar det som att efterfrågan faller brantare nedåt?

 

När jag förnyade vår försäkring häromveckan så sänkte jag marknadsvärdet ytterliggare 100 tusen (sänkte premien med drygt 600 kronor per år). Onödigt att betala försäkring för ett värde som man inte skulle få ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, intressant med priserna på denna båtmodell som ju annars är väldigt populär och en drömbåt för många. Säger en del om läget idag där vi är många som inte har råd att köpa båtar i 7-800 tkr klassen, vi har ju fått låna så mkt pengar på våra bostäder att vi ogärna vill låna mer till lyxkonsumtion.

 

Har dock, om jag minns rätt sett en AQ 26 ute för 545´ i somras men kommer inte ihåg om det var en HT eller DC.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, man är lite blocket-knarkare i perioder...Har också sett HT för under 600' några gånger. En på Albinhallen (1998/KAD44) som t.o.m sänktes till 489' eller något liknande. Även E-marin har sålt med diesel för under 600'. Bensinare (2000) för 439' (också E-marin).

 

Både nyare och äldre exemplar har ju pressats rejält i pris under ett antal år. Undrar om det överhuvudtaget säljs några fabriksnya båtar.

 

Skall också snart se över försäkringsvärdet igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquador 26 är ju en båt som ändå byter ägare ganska frekvent på blocket.

Finns nog dom som har det värre än att äga en Aq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God jul alla Aquador ägare och andra som kan tänka sig läsa i detta forum.

 

Det har ju som ni antyder inte gått att missa att värdeminskningen på våra båtar har varit en kraftigt lutande kurva nedåt de senaste åren. Även om det är tråkigt när priserna sjunker finns det ju fördelar i detta. Vi har av någon anledning bytt till en större båt varannat år, vilket inte alltid har varit planerat. Men då de större båtarna tappat mer i värde, (kronor/öre räknat) än de mindre, så är det enda som blir intressant, vad mellanskillnaden blir. När vi bytte från vår AQ23DC till AQ26HT så kikade vi enbart på hur mycket pengar vi skulle få stoppa mellan. Även om vår 23:à tappade över 15% på två år.

 

Men prisraset som pågår är ju bara intressant om man ska ska sälja och byta till något mindre eller sluta helt med båtlivet.

För man har ju inte förlorat en krona förrän man säljer. Troligtvis kommer aldrig de tiderna tillbaka då man kunde äga en båt i flera år

och sälja den för samma eller mer än man gav.

 

Så till våren funderar vi på en AQ33HT eller någon Windy 33 alt 37, vi får väl se vad mellanskillnaden blir :-)

Är de någon som någon erfarenhet av AQ33HT?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

 

Köpte förra året en 26 HT 2004 med en Mercruiser diesel. Båten lutar något åt styrbord. Alla hävdar att det beror på ankarspelet men det sitter ju på andra båtar som inte lutar. Jag har hört att det tidigare plastats in blyvikter för att få båtar att ligga plant? Jag har dubbla förbrukningsbatterier på babordssidan och startbatteriet i framkant maskinrum

Tacksam om någon har någon ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

 

Köpte förra året en 26 HT 2004 med en Mercruiser diesel. Båten lutar något åt styrbord. Alla hävdar att det beror på ankarspelet men det sitter ju på andra båtar som inte lutar. Jag har hört att det tidigare plastats in blyvikter för att få båtar att ligga plant? Jag har dubbla förbrukningsbatterier på babordssidan och startbatteriet i framkant maskinrum

Tacksam om någon har någon ide.

 

Frågan har varit uppe tidigare i tråden.

 

Bränsletanken har tyngdpunkten lite grann åt babord, medan vattentanken sitter långt åt styrbord. Vår 26 HT ligger plant när båda tankarna är fulla.

 

Men ofta är bränsletanken mindre än halvfull medan vattentanken är helt full och då lutar båten lite åt styrbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, någon DC-ägare som har en bra och snygg lösning på belysning i "salongen"? Man skulle ju gärna kunna läsa en bok när det skymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er Aquadorägare..

 

Ser att denna tråd stannat in lite då Jonas som startade den inte är aktiv längre, men jag chansar att det finns en samling Aquadorägare som följer den fortfarande.

 

Peke - jag funderar på att montera en Peke från båtsystem på min AQ26HT med inbyggd stege, och det står emellan modellerna MP55 och MP75.. Är det någon här som installerat en Peke och vilken modell valde ni? Jag var förbi Flipper Marin idag och de monterar idag MP75 i deras "All inclusive" paket, men jag tycker den spontant känns lite lång och det blir svårt att nå pulpit när man kommer upp för stegen, misstänker jag..

 

Om någon monterat en peke, och kanske till och med har en bild på resultatet, dela gärna..

 

Vänligen,

 

Emil Borgelin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er Aquadorägare..

 

Ser att denna tråd stannat in lite då Jonas som startade den inte är aktiv längre, men jag chansar att det finns en samling Aquadorägare som följer den fortfarande.

 

Peke - jag funderar på att montera en Peke från båtsystem på min AQ26HT med inbyggd stege, och det står emellan modellerna MP55 och MP75.. Är det någon här som installerat en Peke och vilken modell valde ni? Jag var förbi Flipper Marin idag och de monterar idag MP75 i deras "All inclusive" paket, men jag tycker den spontant känns lite lång och det blir svårt att nå pulpit när man kommer upp för stegen, misstänker jag..

 

Om någon monterat en peke, och kanske till och med har en bild på resultatet, dela gärna..

 

Vänligen,

 

Emil Borgelin

 

Gjorde nog en liten pudel där Jonas, ser att du visst är högst aktiv - tolkade "inaktiv" som att din profil är nerstängd, men det är nog bara ett mycket illa översatt "offline".

 

En annan fundering är att installera ankarspel som de flesta Aquador 26or redan har. Är lite inne på en bandvinch från Anchor inne i ankarboxen, men skulle gärna vilja ha inspel från andra Aquadorägare. Är det bättre med ett spel från Engbo, som verkar installeras mer standardmässigt? Det är ju riktigt svårt att komma åt ankarkättingboxen bakom D6an (jag kommer inte in där) är inte det en nackdel? 

 

mvh

 

Emil

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag får fortfarande mail när tråden uppdateras. Men jag har lessnat på att detta forum blivit så mycket sämre (sökning på sökord går inte, citat i gamla inlägg har försvunnit, med mera...)

 

Vilken lösning man väljer i fören beror på hur man brukar använda båten. Jag var i början rädd för märken och repor, men har blivit mer avslappnad och använder olika skydd för att kunna ligga riktigt nära land eller brygga. Under vattenlinjen målar vi ändå på ny färg varje år. Ovanför vattenlinjen använder vi fenders, stävfender och ett fast monterat stävskydd. När vi ska sova (och vill slippa gnidljud) släpper vi på förtöjningarna i fören.

 

Peke -- jag har funderat på det, men för oss överväger nackdelarna. Vi ligger ofta vid branta klippor och därför vill jag inte riskera att ett peke slås sönder/loss om det oväntat kommer svall bakifrån.

 

Stävskydd -- Båtens ordinarie stäv är mycket tåligare än ett peke, särskilt för oss som har monterat ett stävskydd (bifogar igen en bild jag lagt in tidigare, får se om det funkar).

 

Stävstege -- Ett alternativ till peke är en lös stege som fästs i pulpit vid behov, men går lätt att montera bort när den inte behövs.

 

Stävfender -- Ett annat alternativ som jag sett i en båttidning och funderat på att köpa, men inte hittat i butik, är en stor fender som är formad för och stark nog att kliva på (fäst på vardera sidan av stäven). Vi har bara en liten stävfender, formad som ett V, som fungerar bra som skydd när en klippa eller sten riskerar att slå i nedanför stävskyddet.

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en rejäl stegfendert till vår båt. Avsikten var att kliva på denna då man ligger mot en strand. Det har dock visat sig svårt att få det hela att funka. AQ 26:ans pulpiräcken är monterade långt bak och dessutom har båten en rätt vass för. Detta gör att stegfenderten glider in mot skrovet när man kliver på den och gör det svårt att komma ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jonas, ja det har blivit sämre - bara att man inte kan söka gör ju att frågorna upprepas konstant..

 

Har även funderat på stävstege, självfallet, men det är som alltid begränsat med utrymme i en Aquador 26 när den är fullt semesterladdad och den måste i så fall gå att fälla ihop till helt platt.. Har inte hittat någon självklar bra lösning. Stävskydd kan jag tänka mig mest är till nytta vid bryggtilläggning och klippor som liknar bryggor (höga kanter). Praktiskt före snyggt. Vi ligger oftare vid ganska låga klippor så en stege är ju ganska bra även om barnen nu lärt sig klättra på rätt skickligt sätt även när stege saknas.. Stävstege har jag inte sett någon bra ännu, men det händer att vi hänger en vanlig fendert under fören om klippan är brant, både som skydd och som klätterhjälp för småpassagerare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan också informera om mitt vinterprojekt.

Det blev en peke på båten. Måste meddela att vi är mycket nöjada med detta val.

Grymt mycket lättare att ta sig i land vid hemmabryggan samt också i naturhamnar med hjälp av den stege som vi satte på peken.

Peken är fråm Båtsystem och heter MP75 och stegen heter BKT73 och har tre steg. (knyter ihop steg 2 å 3 om den når till berget i naturhamnar.)

(Kan också info. om att detta är exakt samma peke som Aquador säljer till AQ26 men för x antal tusen mer ;)  )

Bifogar en bild. Sen är det upp till var och en om man tycker att peke är snyggt eller inte, men jag blev mycket nöjd med både funktion och utseende :)

 

Hej AQ26,

 

Funderar på samma lösning, men har lite svårt att välja mellan uppdaterade MP55 (55cm lång, hette tidigare MP50 med två steg) och MP75 (som ju är 75cm med tre steg)? Jag vet att Aquador säljer MP75 som standard idag, men funderar på om det inte är svårt att nå till pulpit när man klättrar upp för en MP75 som ju är ganska lång, dvs båten kommer ju ut från land en bit när man ligger i naturhamn och det blir inte så lätt att nå till pulpiten när peken är ganska lång.. Har ni upplevt detta som ett problem, eller kan man enkelt klättra upp på peken när man behöver klättra upp från tredje steget?

 

Var det trivialt att montera peken själv eller tog ni hjälp av ett varv? Är det t.ex. genomgående bult någonstans i installationen?

 

mvh

 

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kan också informera om mitt vinterprojekt.

Det blev en peke på båten. Måste meddela att vi är mycket nöjada med detta val.

Grymt mycket lättare att ta sig i land vid hemmabryggan samt också i naturhamnar med hjälp av den stege som vi satte på peken.

Peken är fråm Båtsystem och heter MP75 och stegen heter BKT73 och har tre steg. (knyter ihop steg 2 å 3 om den når till berget i naturhamnar.)

(Kan också info. om att detta är exakt samma peke som Aquador säljer till AQ26 men för x antal tusen mer ;)  )

Bifogar en bild. Sen är det upp till var och en om man tycker att peke är snyggt eller inte, men jag blev mycket nöjd med både funktion och utseende :)

 

Hej AQ26,

 

Funderar på samma lösning, men har lite svårt att välja mellan uppdaterade MP55 (55cm lång, hette tidigare MP50 med två steg) och MP75 (som ju är 75cm med tre steg)? Jag vet att Aquador säljer MP75 som standard idag, men funderar på om det inte är svårt att nå till pulpit när man klättrar upp för en MP75 som ju är ganska lång, dvs båten kommer ju ut från land en bit när man ligger i naturhamn och det blir inte så lätt att nå till pulpiten när peken är ganska lång.. Har ni upplevt detta som ett problem, eller kan man enkelt klättra upp på peken när man behöver klättra upp från tredje steget?

 

Var det trivialt att montera peken själv eller tog ni hjälp av ett varv? Är det t.ex. genomgående bult någonstans i installationen?

 

mvh

 

Emil

 

Hej,

Kort summering:

Tror 75an passar bäst till den storleken på båt. Också den som Aquador moterar samt att jag inte upplevt några problem att nå pulpite.

Vi monterade själva men det var väl inte gjort i ett naffs. Gäller å vara nogran och tänka till innan man sätter borren i båten. Största problemet tyckte jag var att hitta rätt vinkel på peken så den inte pekar ner i vattnet eller upp i himlen då båten låg på land vid monteringen. (Tror iof. att montera i vattnet har andra utmaningar.) Vi använde en stege och passbitar + 2 rep till pulpit för att linjera upp peken i höjdled, den är tung så ingen option att någon står å håller i peken när man försöker måtta in den.

Det är 8 genomgånde bultar, 6 "mindre" på de 2 fästena i ovan, samt 2 större nere på bärande staget. Alla landar i "fender lådan" fram med sina muttrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var på båtmässan "allt för sjön" kikade lite på aquador 27. Vad tycker ni om den ljusare inredningen? Lite trist tycker jag är att de plockat bort nedgångsluckan.

Den är ju toppen när man ska kasta ner ungar, matkassar, hundar och gäster... Nu får man ju balansera dem på skarndäck, någon som vet varför man ändrat på konstruktionen?

Redigerad av wesse7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var också en sväng på mässan, nyhet för mig att de förlängt 28 HT med längre badbrygga och nu kallar den för 30 HT. Alldeles för dyr tycker jag, när 33 HT innehåller så mycket mer.

 

27 HT har däremot blivit klart billigare än en ny 26 HT kostat tidigare. Jag frågade om varför och fick svaret att det främst beror på att de lämnat VP och satt i en mindre motor, 3 liters Mercruiser diesel på 260 hk. Glömde fråga om de även gjort skrovet plattare igen... Fram till min årsmodell 2003 hade 26 HT ett lite plattare skrov och 260 hk som vår KAD44 ger räcker bra. 2004 blev skrovet lite vassare och de började montera D6 med fler hästkrafter. Fast lösningen på nya 27 HT kan också vara propellrar med lägre stigning, så kommer båten upp i planing men med lägre toppfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag var också en sväng på mässan, nyhet för mig att de förlängt 28 HT med längre badbrygga och nu kallar den för 30 HT. Alldeles för dyr tycker jag, när 33 HT innehåller så mycket mer.

 

27 HT har däremot blivit klart billigare än en ny 26 HT kostat tidigare. Jag frågade om varför och fick svaret att det främst beror på att de lämnat VP och satt i en mindre motor, 3 liters Mercruiser diesel på 260 hk. Glömde fråga om de även gjort skrovet plattare igen... Fram till min årsmodell 2003 hade 26 HT ett lite plattare skrov och 260 hk som vår KAD44 ger räcker bra. 2004 blev skrovet lite vassare och de började montera D6 med fler hästkrafter. Fast lösningen på nya 27 HT kan också vara propellrar med lägre stigning, så kommer båten upp i planing men med lägre toppfart.

 

Hej! Noterade denna förändring redan förra året då första 27 HT såg dagens ljus med en 3 liters Mercruiser till ett mycket bra pris. Enligt Flipper Marin ska den ha god prestanda på grund av låg vikt kombinerat med god prestanda då motorn är flera generationer modernare än gamla KAD (de nämnde inget om förändringar på skrovet). Dock har jag ännu inte jämfört Vridmomentskurvorna - de borde säga mer än runt säljsnack.

 

Min reflektion är spontant att Aquador borde erbjuda 27 HT med MerCruisers helt nya 4.2 liters V8 TDI (finns till de större modellerna i Finland), men det kanske kommer...? Den levererar 370 Hk, vilket är i linje med den starkare D6-370, dock med lägre vikt och inte samma vridmoment.. Kanske något att vänta på för de köpsugna?

 

Kan för övrigt nämna att dagens tur ner till båten innebar en uppdatering till LED ljus i taklamporna (borde gjorts för länge sedan, tog kanske 20 minuter att byta samtliga) och montering av en korrigerad badstege med förstärkt stöd som förhoppningsvis inte ska böja sig in under båten.. Kostnad okänd då firman skulle fakturera, vi hoppas att det går på under tusenlappen... Reparationen såg mycket bra ut, tog dock ingen bild..

Redigerad av Eborgelin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...