Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Hur har ni löst sugtömningen av septitanken i aquador 26?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är de någon som vet något om qsd motorer . Jag köpte ju en av 26 ht med cummins mercruiser QSD 4.2 förra året .

Allt har fungerat bra med motorn fram till igår, första semesterdagen , då vill den inte varva upp till mer än 1900 rpm.

Startar hur lätt som helst. , går jätte fint upp till 1900, så de borde vara något annat problem än bränslet...?

Tankar alltid på båtmack.

Någon som varit med om något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta nu blev de galet , motorn heter CMD 4.2 ES .

 

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har ni löst sugtömningen av septitanken i aquador 26?

Hej

 

Vad tänkte du? Det finns ju en däcksanslutning för att tömma sep. Tanken för om dieselpåfyllnaden.

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta nu blev de galet , motorn heter CMD 4.2 ES .

 

// Johan

Mitt tips är (som så ofta tidigare) att starta en egen ny tråd, där du har "Mercruiser CDM 4.2" med i ämnet.

 

Din fråga gäller inte just Aquador 26HT och då är det bättre att fråga alla på detta forum, det ger mycket större chans att du får svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur har ni löst sugtömningen av septitanken i aquador 26?

Hej

 

Vad tänkte du? Det finns ju en däcksanslutning för att tömma sep. Tanken för om dieselpåfyllnaden.

 

Mvh Johan

 

Min 26HT är från 2003 och den har också däcksanslutning, ett lock som sitter framför bränslelocket.

 

Men det är möjligt att de första årsmodellerna 1998 eller de som är byggda på Irland inte har däckstömning. I så fall gissar jag att det bästa är att demontera septitanken, köpa en tjock slang och anslutningar, såga ett hål i septitanken upptill, såga ett hål i fribordet på lämplig plats, montera delarna uppifrån och nedåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är kanske helt ute och cyklar och missat något.

Har en aquador 28 med sugtömning på samma sätt som ni i era AQ 26. Men hur kan man suga ut något där slangen till wasten sitter ovanför (på tanken) där sitter ju även avluftningen.

Hur ska man då få ett vakum som gör att det sugs ut?

Har ni provat?

Jag har provat och det fungerade inte. Men som jag skrev innan så kanske jag gör något generalfel.

 

 

Hur har ni löst sugtömningen av septitanken i aquador 26?

 

Hej

Vad tänkte du? Det finns ju en däcksanslutning för att tömma sep. Tanken för om dieselpåfyllnaden.

Mvh Johan

Min 26HT är från 2003 och den har också däcksanslutning, ett lock som sitter framför bränslelocket.

 

Men det är möjligt att de första årsmodellerna 1998 eller de som är byggda på Irland inte har däckstömning. I så fall gissar jag att det bästa är att demontera septitanken, köpa en tjock slang och anslutningar, såga ett hål i septitanken upptill, såga ett hål i fribordet på lämplig plats, montera delarna uppifrån och nedåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar utan några problem på min, anslutningen är på ovansidan av tanken men jag antar att röranslutningen fortsätter ner till botten av tanken. Kan det vara så att din ventilation för septitanken har ergat ihop så den inte släpper in luft när du försöker pumpa tanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej dom har inte ärgat, bytte dom till nya förra året.

Är det så att det är ett rör som går ner till botten på tanken, så förklarar det ju allt.

Har bara testat en gång, får väl prova igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej dom har inte ärgat, bytte dom till nya förra året.

Är det så att det är ett rör som går ner till botten på tanken, så förklarar det ju allt.

Har bara testat en gång, får väl prova igen.

 

Jag fick det inte heller att fungera på min AQ23, har dock ännu inte provat på 26:an som väl är av samma sort. Problemet att få till vakuum har då varit i anslutningen, kombinationen mellan däckstömningen på båten och det munstycke av dammsugarmodell (hårdplast) som suttit på tömningsstationerna. Svårt att få det tätt utan någon form av "gummimuff". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen... Frågor som gäller alla båtar, starta en ny tråd med ett tydligt eget ämne, t ex "Hur fungerar sugtömning av septitank?".  

 

Jag googlade och hittade att svaret finns på Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sugt%C3%B6mning

= "För sugtömning behövs ingen pump ombord på båten, endast en slang från septiktankens underkant upp till en anslutning på däck"

= köp lämplig slang att stoppa ned i tömningshålet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God dag yxskaft.

Läs frågeställningen

Återigen... Frågor som gäller alla båtar, starta en ny tråd med ett tydligt eget ämne, t ex "Hur fungerar sugtömning av septitank?".  

 

Jag googlade och hittade att svaret finns på Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sugtömning

= "För sugtömning behövs ingen pump ombord på båten, endast en slang från septiktankens underkant upp till en anslutning på däck"

 

= köp lämplig slang att stoppa ned i tömningshålet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benägen att hålla med, i högsta grad en fråga som torde utrymmas inom tråden eftersom det handlar om hur man får till en lösning med den specifika anslutningen på AQ26 (inte generellt). Jag är också väldigt intresserad av hur ni får detta att fungera. Det kan knappast vara meningen att sätta slang på tömningsstationens slang för att sticka ned i septiktanken vilket föreslogs som en tolkning från Wikipedia.... Tanken är väl att med tömningsstationens konformade munstycke ansluta till däcksanslutningen. Frågan blir då hur ni som besökt en tömningsstation får det att fungera, få det tätt så det suger etc?

 

 

 

God dag yxskaft.
Läs frågeställningen

Återigen... Frågor som gäller alla båtar, starta en ny tråd med ett tydligt eget ämne, t ex "Hur fungerar sugtömning av septitank?".  
 
Jag googlade och hittade att svaret finns på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sugtömning
= "För sugtömning behövs ingen pump ombord på båten, endast en slang från septiktankens underkant upp till en anslutning på däck"

= köp lämplig slang att stoppa ned i tömningshålet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Benägen att hålla med, i högsta grad en fråga som torde utrymmas inom tråden eftersom det handlar om hur man får till en lösning med den specifika anslutningen på AQ26 (inte generellt). Jag är också väldigt intresserad av hur ni får detta att fungera. Det kan knappast vara meningen att sätta slang på tömningsstationens slang för att sticka ned i septiktanken vilket föreslogs som en tolkning från Wikipedia.... Tanken är väl att med tömningsstationens konformade munstycke ansluta till däcksanslutningen. Frågan blir då hur ni som besökt en tömningsstation får det att fungera, få det tätt så det suger etc?

 

 

 

God dag yxskaft.

Läs frågeställningen

Återigen... Frågor som gäller alla båtar, starta en ny tråd med ett tydligt eget ämne, t ex "Hur fungerar sugtömning av septitank?".  

 

Jag googlade och hittade att svaret finns på Wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sugtömning

= "För sugtömning behövs ingen pump ombord på båten, endast en slang från septiktankens underkant upp till en anslutning på däck"

 

= köp lämplig slang att stoppa ned i tömningshålet.

 

 

 

Jaha... Förklara då varför (sakargument) du tror att Aquador 26 HT har en särskild typ av däcksanslutning från septitanken, annorlunda än andra båtar. Varför skulle sugtömningen fungera annorlunda på just 26 HT...? Varför tror du i så fall att ALLA årsmodeller från 1998 till 2014 (det är sjutton år, varav några med tillverkning på Irland) har exakt samma speciella septitank?

 

Utan argument för detta, så fortsätter jag att tycka att det verkar mycket troligt att sugtömningen fungera likadant på alla båtar som har samma typ av septitank. Antingen fungerar det att suga genom att ansluta tömningsstationens munstycke till hålet (alt A), eller så gör det inte det på din båt (alt B.

 

alt A = problem saknas.

alt B = köp lämplig slang.

Redigerad av Jonas478

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ett tips för att få vakuum när slanganslutningen är i hårdplast kan vara att trycka ner en trasa mellan slangens munstycke och däcksanslutningen för att täta. Det är också viktigt att avluftningen fungerar för annars får du inte ut något , vakuumpumpen ska ju inte suga ihop din septertank.

 

Vår däckstömning fungerar utmärkt och nästa år är de ju förbjudet att öppna ventilen under tanken :-)

 

Drev.se på Lidingö har för övrigt utrustning att hyra för att koppla upp sig mot E-boxen, för oss som har mercruiser / cummins dieslar, CMD4.2 .

( om man mot förmodan skulle få något strul med sin motor i semestertider :-) )

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Wesse7 för ett konstruktivt förslag  :) ! Vi ställer ju frågor för att vi söker svar och uppskattar då verkligen ett forum där mer erfarna Aqudador 26 ägare kan bidra med sin kunskap. Om däcksanslutningen varit standardiserad a la micro-usb laddare för nyare mobiltelefoner (exkl. Iphone...) hade det väl rimligen inte varit problem med anslutningen till tömningsstationen. Därmed antog åtminstone jag att det finns flera olika lösningar hos olika båttillverkare och årsmodeller och att svaret ändå stod närmast att finna hos de som har samma båtmodell. Tack Jonas478 för upplysningen att det är samma rakt över och att alla båtar har samma anslutningar och lösningar kring septiktankarna, ber om ursäkt för diskussionen kring detta. 

 

 

 

 

Benägen att hålla med, i högsta grad en fråga som torde utrymmas inom tråden eftersom det handlar om hur man får till en lösning med den specifika anslutningen på AQ26 (inte generellt). Jag är också väldigt intresserad av hur ni får detta att fungera. Det kan knappast vara meningen att sätta slang på tömningsstationens slang för att sticka ned i septiktanken vilket föreslogs som en tolkning från Wikipedia.... Tanken är väl att med tömningsstationens konformade munstycke ansluta till däcksanslutningen. Frågan blir då hur ni som besökt en tömningsstation får det att fungera, få det tätt så det suger etc?

 

 

 

God dag yxskaft.
Läs frågeställningen

Återigen... Frågor som gäller alla båtar, starta en ny tråd med ett tydligt eget ämne, t ex "Hur fungerar sugtömning av septitank?".  
 
Jag googlade och hittade att svaret finns på Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sugtömning
= "För sugtömning behövs ingen pump ombord på båten, endast en slang från septiktankens underkant upp till en anslutning på däck"

= köp lämplig slang att stoppa ned i tömningshålet.

 

 

 

Jaha... Förklara då varför (sakargument) du tror att Aquador 26 HT har en särskild typ av däcksanslutning från septitanken, annorlunda än andra båtar. Varför skulle sugtömningen fungera annorlunda på just 26 HT...? Varför tror du i så fall att ALLA årsmodeller från 1998 till 2014 (det är sjutton år, varav några med tillverkning på Irland) har exakt samma speciella septitank?

 

Utan argument för detta, så fortsätter jag att tycka att det verkar mycket troligt att sugtömningen fungera likadant på alla båtar som har samma typ av septitank. Antingen fungerar det att suga genom att ansluta tömningsstationens munstycke till hålet (alt A), eller så gör det inte det på din båt (alt B.

 

alt A = problem saknas.

alt B = köp lämplig slang.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömnings stationen jag var på var anslutningen som en sugklocka runt munstycket så jag fick det tätt.

Även luftningsventilen är okey, även lossat slangen och blåst igenom den för att se så inget satt i slangen.

Körde även ner munstycket i havet för att se om den sög, och det var ingen tvekan om det.

Men inget ur tanken lyckades jag få ur.

Andra varianter på båtar jag sett är att det är en trevägskran där anslutningen sitter i botten på wasttanken.

Kan ju vara så att pumpen inte klarade av att bygga upp tillräckligt med vakuum pga. att det var fel på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TT71,

 

Du skriver: "Tack Jonas478 för upplysningen att det är samma rakt över och att alla båtar har samma anslutningar och lösningar kring septiktankarna"

 

Men det jag skrev är: "Utan argument för detta, så fortsätter jag att tycka att det verkar mycket troligt att sugtömningen fungera likadant på alla båtar som har samma typ av septitank". Min poäng (som du inte verkar försöka förstå) är att det är septitankar som är lika/olika -- det spelar ingen roll om de sitter i en 26 HT. Och i detta fall kanske det är den tömningsstation Gaskon provat som suger dåligt... 

 

Snälla, sluta förstöra tråden (som jag startade 2008) med irrelevant utfyllnad. Det enda i det senaste du skrev som är relevant är "Tack Wesse7"

 

Snälla, förstå att i ett forum finns många trådar för att informationen ska bli uppdelad. Denna tråd om Aquador är (som jag vänligt påpekat flera gånger) lång nog ändå utan tillägg av andra, mer generella frågor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu har jag äntligen löst problemet med flaggstången som alltid sitter i vägen när man ska göra något på badbryggan, hittade ett kapellbeslag i rostfritt som löste allt.

Här är en annan lösning, byggt med komponenter från Noa.

post-105752-0-80435000-1407753969_thumb.gif

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har för några veckor sedan blivit ägare till en AQ 26 HT med en KAD 44 från 2004. I helgen som var blev det jungfrutur med familjen. I det stor hela är vi grymt nöjda med båten men jag har ett par grejer som jag skulle vilja fixa till och gärna tar emot lite tips på.

 

1. Vattentanken på 60l känns väldigt liten, är det någon här om har monterat in en extra och i så fall var och vilken modell.

2. Myggnätsinsatser till fönsterventilerna i ruffen, vet ni om det finns och i så fall var de går att köpa. Otroligt irriterande med mygg och man vill ju ha ventilerna öppna.

 

Tack på förhand

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går faktiskt att beställa myggnätsinsatser till ventilerna från Aquador genom de svenska återförsäljarna. De är DYRA! Jag frågade förra året och vill minnas att de gick på kring 800 kr/st. Borde gå att lösa med någon standardprodukt.

 

Jag är också tacksam för tips om att utöka volymen färskvatten. Har sett i någon annons att en del ägare har större tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har för några veckor sedan blivit ägare till en AQ 26 HT med en KAD 44 från 2004. I helgen som var blev det jungfrutur med familjen. I det stor hela är vi grymt nöjda med båten men jag har ett par grejer som jag skulle vilja fixa till och gärna tar emot lite tips på.

 

1. Vattentanken på 60l känns väldigt liten, är det någon här om har monterat in en extra och i så fall var och vilken modell.

2. Myggnätsinsatser till fönsterventilerna i ruffen, vet ni om det finns och i så fall var de går att köpa. Otroligt irriterande med mygg och man vill ju ha ventilerna öppna.

 

Tack på förhand

 

Martin

Verkar inte som någon har en bra lösning på utökad vattentank. Däremot har jag en mycket enkel lösning som fungerar hyfsat. Jag har köpt några 15 liters vattentankar (art nr 37360) på Biltema, som passar perfekt under aktre soffan:

 

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Vatten-och-avlopp/Vattendunk-DIN96-37192/

 

De är ganska enkla att tömma i den ordinarie vattentanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några inlägg om större vattenvolym högre upp i tråden, men alla verkar överens om att man troligen behöver lyfta ut motorn om man ska få in 1 stor vattentank. En smidigare lösning är att montera in 1-2 extra mindre vattentankar (förbindelse behövs både uppe och nere) på andra platser i motorrummet.

 

Vi har nöjt oss med en extra dunk med 10 liter vatten som står nere i utrymmet under vänster passagerarstol (nedanför septitanken). Fördelen med lösa vattendunkar med vanlig tappkran är att de både går att hälla ned i ordinarie tank genom påfyllningshålet + använda för att bära vatten om tappkranen är långt från båten + fungerar som reserv om vattenpumpen går sönder eller om t ex varmvattenberedaren läcker (har hänt oss).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en summering från maj 2010 = det är inte bara vattentanken som är liten:

 

extremt små beror väl på vad man jämför med. Även kylskåp och batterikapacitet är anpassat för en långhelg. Omöjligt beror på vilka krav man har.

Färskvatten -- Jag har sett i annonserna att vissa har monterat in en dubbelt så stor färskvattentank. Fast 60 liter räcker väl en vecka för 2 personer, så länge ni inte duschar eller diskar i färskvatten... Vi har med oss en extra 10 liter vattendunk (som förvaras i utrymmet bredvid septitanken), skönt att ha marginal om färskvattnet plötsligt är slut.

Septitank -- Det finns separata trådar om ämnet på detta forum. Men det finns dass i naturhamnar, plus bra att ha med en liten spade så man kan spara septitanken till när den verkligen behövs. Och spola snålt.

Batteri -- Solceller på taket är gör nytta, men mer värt att ha ett extra förbrukningsbatteri. Fast motorn behöver gå varannan dag, särskilt om man använder dieselvärme eller spisen mycket.

Kylskåp -- Vi har tagit för vana att ligga still två nätter på samma ställe, sedan åker vi vidare: antingen hem eller via en affär där vi fyller på mat och färskvatten.

Om 2 personer planerar rutten så att ni passerar en hamn med affär och färskvatten 2 gånger per vecka, så kan ni förhoppningsvis tömma septitanken antingen där eller i mitten av en stor fjärd. Då borde väl 2 personer kunna vara ute hela sommaren?

 

Vi har lärt barnen att snåla med färskvattnet och numera räcker 60 liter utan problem för 5 pers i tre dygn. Fast vi har ju även med oss läsk, öl och vin. För oss är det septitank och kylskåp som är "minst".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tål väl också sägas att färskvattenvolymen är 60 liter i tanken och 22 liter i varmvattenberedaren. Jag fick tips om att öppna en varmvattenkran då jag fyller vatten så att även beredaren fylls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tål väl också sägas att färskvattenvolymen är 60 liter i tanken och 22 liter i varmvattenberedaren. Jag fick tips om att öppna en varmvattenkran då jag fyller vatten så att även beredaren fylls.

 

Hmm... Det kanske finns olika typer av varmvattenberedare. Men vår VVB fungerar inte så, den är normalt alltid (nästan) full. Utflödet ur VVB sitter upptill.

 

Undantaget är om jag öppnar luftningsskruven och då går det bara att tömma varmvattnet genom att tappa ur VVB genom säkerhetsventilen nedtill, vilket jag bara gör inför varje vinter. Och första fyllningen på våren öppnar jag en varmvattenkran för att släppa ur luften ur VVB igen. Kanske är det denna "vårfyllning" som ligger bakom ditt tips?

 

Men visst kan VVB ses som en vattenreserv i nödfall (förutom när det är VVB som läcker, vilket hänt oss 2 gånger).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lärt mig citera när jag skriver inlägg via mobilen, men det var onekligen intressant info från Jonas om VVB. Om jag förstår saken rätt är i så fall kapaciteten bara tankens volym 60 liter eftersom beredaren aldrig töms under normal drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Instrumentet som visar varvtal och antal timmar som motorn har körts visar inte längre timmarna. Någon som har tips om vart jag skall börja söka felet. Är det instrumentet som håller räkningen? Eller finns det någon del i motorn som räknar antal timmar och är ansluten till varvtalsinstrumentet?

Mvh /Bosse

 

Senast ändrad av eskilsson | 20 juli 2009 | 13:54

 

 

Redigerad av Aquavit26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse

 

Jag hade samma problem på min förra aquador , det visade sig att i varvtalsinstrumentet går det en tunn bandkabel mellan kretskortet

och displayen. Den tunna bandkabeln ligger klämd och en ledare hade gått av så mitt instrument lös men visade inte driftstiden.

Visade dock tiden om jag satte en nålspets i bandkabeln men så går ju inte att köra runt med.

 

Det går inte att byta bandkabeln då den är helgjuten i den lilla displayen. Så jag fick leva med att inte se driftstiden.

Men beroende på vilken motor du har kan du ju be någon verkstad koppla upp sig med instrument och läsa av driftstiden, vi en ev. försäljning eller kontroll.

Eller så skaffar du ett nytt instrumentet men då visar det nog 0 timmar.

 

Men de behöver ju inte vara kabeln till displayen...

 

Mvh

 

Johan

Redigerad av wesse7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en tidigare diskussion (lite splittrad) högre upp i tråden, av displayen som visar antal motortimmar i nederkanten av VPs varvräknare, som börjar med den ovan citerade frågan 20 juli 2009. Här är ett tips, som jag dock inte själv testat: 

 

Den lilla displayen är av typen flytandekristaller. Det är ett kännt fenomén med att den inte fungerear. Har själv 2 st som inte alltid visar. Tipset är att tända belysningen till instrumenten under 2tim då brukar det gå att avläsa dem. KGK = KG Knutsson fixar dessa VDO mätare. Har man tur kan det avhjälpas kostnadesfritt goodwill !! as inte i istrumentet Gångtimmarna lagras inte i instrumentet.

/Zinderella

 

Min display har sedan dess slocknat och jag har frågat mitt varv. De sa att reparation går, men då måste de byta hela varvräknaren, kostnad cirka 5000 kronor. Men auktoriserat varv kan koppla in instrumentet de använder för att avläsa felkoder och få fram antal motortimmar från elektronikboxen. Jag brukar försöka komma ihåg att be om detta när de gör service varje höst.

Redigerad av Jonas478

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...