Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Hej,

 

bifogar statistik over uppmätta RPM och knop, kan det vara missvisande RPM?

Ifall propellbyte från nuvarande C4 till C3 hur mycket kunde detta påverka RPM?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nedab tabellen

Aquador 26 och VOLVO PENTA KAD300 DP-G C4:              



RMP=knop

1500=8,  1600=9,  1700=10,  1800=11,  1900=12,5,  2000=15,  2100=18,  2200=20,  2300=22,  2400=23,5,  2500=26,  2600=27,  2700=28,  2800=29,5,  2900=31 (max)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte vetenskapligt visa om dina varvtal stämmer, men det verkar som du har mer fart i båten på motsvarande varvtal på vår D6a. Vi måste gå straxt över 3000 RPM för att nå 30 knop, toppar kring 34-35 knop på 3500 RPM.

 

Det är inte troligt att du kan nå 31 knop på relativt låga 2900 RPM och sedan inte nå toppvarv som för din motor är 3800 pga för hög stigning. Din toppfart bör ligga straxt över 30 knop på den motorn, vilket medför rätt konfiguration - varvtalet måste vara fel. Om du kan låna en EDC avläsare borde det vara lätt att verifiera..?

 

Mvh

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KAD300 är en trimmad variant av KAD44, den motorn vi har. Jag vet inte om inställningen för kompressorn är densamma, men du borde också höra på hur ljudet ändras när kompressorn är på. På vår båt slår kompressorn på (mycket mer buller) när man startar om motorn är kall. När motorn är hyfsat varm så är kompressorn på mellan 1500 och 2800 varv ungefär. På vår båt är det mellan 7 knop och cirka 18 knop (beror på last, trimplan, drevtrim och mot/medvind). När kompressorn slår av blir det klart tystare och behagligare att åka.

Det jag tycker låter mest orimligt är att du skulle få upp din båt i 15 knop vid bara 2000 varv. Håller med om att det verkar troligt att varvräknaren visar fel.

Ring ett auktoriserat Volvo Penta varv och fråga, mycket bättre än att fråga oss. Har du tur så går det lätt att justera (kalibrera?) varvräknaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkterna, det är möjligt att varvräknaren visar fel. Den byttes ut nyligen men har kanske inte kalibrerats. Kommer att be om att kalibrera denna hos Volvo i samband med service.

Kompressorns aktivitetsintervall känner jag ej till, återkommer till detta.

Båten är ju lite trög i uppstarten och byte från nuvarande C4 till C3 propellrar kunde bättra på accelerationen. Om det finns synpunkter på KAD300 med C3 i en AQ26 lyssnar jag gärna!

Från min tidigare båt med en Mercruiser har jag erfarenheten av att gå ner 2 tum i propellerstigning, få en bättre acceleration och en samtidig (överraskande nog) ökning i topphastighet genom högre varvtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ppena,

Det finns lite diskussion av propeller i denna tråd 2009-2010, samt förstås i andra trådar. Min slutsats för Aquador 26 med KAD 44 finns i citatet ovan.

Du har ju KAD300 med 25 extra hästkrafter, men det borde kanske ändå passa bäst med B4 för dig eftersom du säger att din båt är trög upp i planing och inte når mer än 31 knop (samma problem som jag hade med C4). Jag når ändå bara toppvarv 3900 på våren (kallt vatten är tyngre och ger mer lyft = högre fart) när jag är ensam i båten och den inte är fullt lastad (ingen gummijolle bak, ingen proviant, tom septitank, inga sängkläder, osv).När hela familjen är med, havet är varmt och båten fullt lastad är mitt maxvarv 3700 varv med B4.

När det gäller toppfart nådde jag i våras 34,3 knop i svag medvind, efter att jag kommit på att toppfarten ökar när jag tar upp trimplanen helt (de behövs inte vid toppfart om det inte är stark sidvind).

B4 är aluminium och det ger två viktiga fördelar: Billigare i inköp än stål. Mjukare metall vilket minskar risken att drevaxeln kröks om/när du skrapar i botten i naturhamnar (har hänt mig 2 gånger på 5 somrar). Att B4 når högre varv och därmed ger bättre acceleration än C4 beror om jag förstår rätt på att aluminium har högre slip än stål. Högre toppfart är en extra bonus, men jag kör bara maxfart korta sträckor eftersom det sliter mer på motorn och drar mer diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har nu kalibrerat varvräknaren till KAD300 och den visade ordentligt fel, tack för alla synpunkter som indikerade detta.

De korrekta varvtalen är 3650 vid toppfarten dryga 30 knop, detta nu med maximal last och väldigt smutsig botten. Propellerbyte från nuvarande C4 till C3 kunde kanske vara lämpligt.

Kollade kompressorvarvtalen också nu som gav exakt samma information som uppgivits här innan, påkoppling vid 1500 varv och av vid 2800.

Tack för synpunkterna!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en nyinköpt AQ 26 DC-08 med D6-350. Hörde att det skulle vara ganska enkelt att utöka vattentanken. Någon som har gjort det och har några tips?

/M

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

vi har äntligen köpt en Aq 26 HT. En i de flesta avseenden utmärkt båt. U-soffan är verkligen toppen!

I höstas blev vi dock förvånade över hur mycket ljus som den tonade skjutdörren släpper in i ruffen. Känns som att det kan bli ett problem under ljusa sommarnätter. Om det är mörkt ute och lamporna i ruffen är tända blir det dessutom rätt bra insyn genom dörren när man ligger vid brygga. 

Är det någon som har löst detta problem?

/Niklas 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten!

De ljusinsläpp som stört våra barn (de sover där fram) kom genom sidorutor och takfönstret i luckan fram. Min fru sydde lagom stora skydd i dubbelt tyg (svart utåt, mönstrat inåt) som sitter fästa med kardborrband.

Fast vi brukar ligga med kvällssol, så morgonsolen lyser inte in rakt bakifrån. Men även om, så sover väl ingen med ansiktet vänt mot skjutdörren?

Vi vuxna (som sover bak) använder vid behov den typ av ögonskydd som man brukar få om man flyger på natten. De sitter annars fästa i det kromade handtaget bakom U-soffan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Grattis till köpet, hoppas ni blir nöjda!

Vi har förstås samma problem och eftersom vi har ganska små barn sover alla i ruffen än så länge. Vi har helt enkelt löst problemet hittills genom att lägga en handduk över ruffluckan (på utsidan) innan vi går och lägger oss (men något lite tyngre högst upp på den plana delen av glasdörren - typ väska eller sittkuddar - så den inte glider ner). Kanske inte någon superlösning men relativt effektivt. Återkom gärna om ni har någon bättre idé som inte innehåller åverkande inslag. Exempelvis sugproppskrokar skulle förstås kunna fungera också..

 

mvh

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har försökt med temporär handduk på utsidan av skjutdörren med grabbräckes-klädnypor som håller fast. Funkar ganska kasst, så bättre tips även till mig.

Behovet är som mest när det är läggning av vår tre-åring så att han inte missar sömntåget av ljusa sommarnätter utanför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



Tack för flera intressanta synpunkter.

Vi har också gjort ett skydd för takfönstret som sitter med kardborre. Detta gjordes även för att skeppskatterna inte skall fortsätta hoppa upp och slå skallen när fåglar går på takfönstret...

Vi sover med huvudet bakåt och tycker att ljuset från ruffdörren är störande.

Emils tips om sugproppar verkar vara värt att testa.

Min egen första tanke var att montera solfilm på insidan av dörren. Det är dock förmodligen svårt att få detta snyggt. Dessutom kommer filmen garanterat att repas med tiden.

Frun funderade på att sätta en gardinskeda i rufftaket längs den svängda höjdskillnaden i rufftaket utanför toadörren. I sådant fall skulle detta draperi/gardin kunna sättas fast med kardborre mot stickkojen intill ruffdörren då det inte används. Nackdelen med detta är givetvis att skenan troligen måste skruvas i taket eftersom lim knappast pallar med belastningen.

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att angripa båttoaletten till vårrustningen - antingen byta till en Jabsco Twist & Lock pump, eller kanske helt byta hela toaletten..? (Att byta slangar verkar väldigt krångligt, men kanske borde göras.. Min husbåtmeck lät inte sugen (väldigt svårt att komma åt på Aquador) och tyckte att byta pump var bättre till att börja med.) 

Nu till frågan: Är det någon som bytt till Jabsco storlek stor på toalettskålen i Aq26HT? Eller mätt ut att den inte passar in alls? (borde det inte egentligen heta storlek väldigt liten och ännu mindre i det här fallet? Använder sällan toaletten, men känns som ett balanskonstnummer att sitta på den för en fullvuxen)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara rapportera att vår toa fortfarande är luktfri (bortsett från när någon använt den). Så för oss var byte av septislang lösningen för att bli av med obehaglig lukt från inredningen.

Det enda jag är missnöjd med är färgen på slangen märkt SEMPERIT (syns på bilden i denna tråd 20 maj). Vid inköpet var den som synes vit förutom texten. Men redan efter ett par månader bytte den färg till mörkgrå. Ser trist ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montering av VHF..

Har idag fått hem en VHF radio för montering inför nästa säsong (Det blev en Lowrance Link-8).. Nu är frågan vara vart den ska sitta..? Ni som har VHF monterat, vart sitter de och är det en bra placering?

Spontant tänkte jag installera den i den lediga panel som finns till vänster om kompassen i takpanelen (överskådlig plats och möjliggör anvädning av den inbyggda högtalaren). Är det enkelt att kabla upp dit? Antar att 12V redan finns, men skulle förstås vilja ha separat säkring. Dessutom har VHFen AIS mottagare och DSC så man skulle vilja kabla ner en NMEA2000 till plottern för full funktionalitet? Någon som gjort detta själv? Vilken är närmaste väg mellan övre och undre instrumentkluster? (Jag har förstått att man använder handtaget för kabling, går en NMEA kontakt igenom där? Hur nårman sen fram till instrumentklustret, ser ut att vara mycket svåråtkomligt..?)

post-10019719-1394237781,721_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag monterade min Garmin VHF 300i AIS på liknande sätt. Handenheten och högtalaren uppe till vänster om kompassen, centalenheten (blackbox) under förarsätet. NMEA 2000 kabel mellan NMEA2000 nav och centralenhet. Antennkabel och garmins tjocka specialkabel genom tätningen från elcentralen vid förarplatsen, ut i motorrummet, upp via handtaget och fram i röret till utrymmet bakom kompassen.

Jag fick skruva bort en lampa i taket, högtalaren på styrbords sida, lite vitklädda bitar här och var (styrbords sida samt taget i stickkojen) men det gick ganska bra att komma åt över allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare allihopa.

 

Hoppas det inte gör något att man hoppas på tråden. Är lite nyfiken om det är någon som är insatt i dom nya motoraleternativen som erbjuds med 26 ht? Vp 5.7 Gxi, d4-260 och d4-300. om man inte kör mer än (säg max 1000 nm per säsong), är det försvarsbart att ens köpa en diesel då om det diffar med minst 170 000 kr? hur är den5.7 gxi motor med att få upp båten i plan, med folk i m.m? jämfört mot tex d4-260 eller d4-300 som försäljaren rekomendera. Självklart vill ju dom att man ska ta det dyraste. sen enligt försäljaren så skulle d4-260 dra 1.l nm och 5.7 gxi skulle landa på runt 1.8l nm. inte speciellt stor skillnad på diesel vs bensin förutom den högra mellanskilnaden. och alla värme oh spisen går på diesel. vad har ni för erfarenheter och åsikter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många andra trådar i detta forum om valet generellt mellan dieselmotor och bensinmotor. Detta val är inte något speciellt när det gäller Aquador.

Helt kort, tre andra faktorer än de du nämner, som talar för diesel:

SÄKERHET -- brandrisken större med bensinmotor.

LJUDNIVÅ -- diesel tystare och behagligare ton i hög fart.

ANDRAHANDSVÄRDE -- längre livslängd hos dieselmotor gör att den är värd mer i en begagnad båt, plus att de flesta av ovan nämnda skäl (och det du nämner, lägre förbrukning, som förutom kostnadsbesparing ger större räckvidd) hellre vill ha dieselmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan man undra ...har du Jonas kört/åkt i en båt med bensinare ?

Ljudisolering är väl en faktor ....

 

Själv har jag bara haft /har bensinare i alla år ,

och som svar redan nu , nä ...jag har inte jämfört alla mina olika båtar med en diesel !

Brandrisken är inte( borde inte vara)en avgörande faktor , läcker det bensin i motorutrymmet så luktar det bensin där...fattar man inte då att det är ett fel får man själv stå för konsekvenserna .

Det luktar inte soppa av motorn/motorerna i normala fall !!!!

 

Allt avseende servis och delar är billigare på en bensinare ...

 

Så....kör man väldigt mycket , då kan det löna sig med diesel , annars inte !

 

Jag har två v8or nu, dom förbrukar 2,5 l/nm i en 30ft .

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att förbrukningen 2,5 l/nm är per motor eller? Annars låter det otroligt lite måste jag säga.

I min Bavaria 28 sport som antagligen är liknande storleksmässigt som din båt, drar singel VP 5,7 ca 2,5 l/nm blandad körning och 2,6-2,8 l/nm i marchfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni 26ht ägare om den nya uppdaterade versionen av båten som även visas på Allt för sjön? Den heter ju numera 27 ht och säljs endast med Mercurydiesel på 260hk tydligen. Priset ska även ha gått ned med bortåt 400k jmf med förut då det satt VP D4 300 i. Det borde väl påverka andrahandsvärdet på nyare 26ht klart negativt?

Stor förbättring i inredningen dock. Blankpolerad körsbär är utbytt. Jag tyckte båten kändes riktigt fin och modern med klart bättre förarplats och trevligare inredning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är i min smak riktigt läcker - gillar själv det modernare materialvalen och färgerna!

Denna hade jag gärna köpt, önskade liknande när jag väl köpte min 2011 (höll på att välja Nimbus just på grund av materialvalet och det modernare snittet i Nimbusen)

Och helt riktigt lär priset på begagnade båtar (tyvärr) få sig ytterligare en rejäl smäll utöver senaste årens allmänna prisdropp.



Min lär väl nu gått ner från 1,8 miljoner vid köpet 2011 med liteextraprylar ned till max 900.000 troligen nedåt 800.000, om ens det... :-(

Dock så undrar jag om 260 hk inte är i minsta laget. Jag har D4 300 vilket jag är helnöjd med, den planar lätt med 8 personer ombord. Men mercuryn kanske är ännu lättare och har bra vrid så det kanske kompenserar?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. 27 HT - jag säger både ock.

Den är snygg och fräsch, inget snack om den saken. Ruffen känns lite rymligare utan brunnen, men just brunnen skulle jag aldrig vilja vara utan. Suverän för hantering av förtöjningsgods, fendrar, matkassar m.m. särskilt när det gungar lite eller är lite knivigt.

Den nya förarplatsen som funnits i några år gillar jag inte alls. Jag fattar inte hur man kan ha en förarplats utan vettig möjlighet till hantering/förvaring av sjökort. Men i det avseendet är jag säkert gammalmodig.

Fräscht med den ljusgråa klädseln, men antar att smuts och fläckar syns snabbare än på marinblått.

Priset är nog lite av en chimär. Listpriserna, även med TDI, har gått upp till i år. Tror de gör en jämförelse mellan kampanj/mässpris på TDI-varianten med viss utrustning mot fullpris oförhandlat av både båt och samma utrustning med D4. Vi får väl se hur det påverkar andrahandsmarknaden. Vet väldigt lite om den nya TDI-motorn. Vad har den för vrid? Låter lite litet med en 3-litersmotor i denna relativt breda och tunga båt, särskilt semesterpackad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, 260 hk låter lite i minsta laget. Spec som motorvolymen sjunkit från 3,6 till 3 liter med. Samt att den nya motorn endast verkar ha turbo när D4 både har kompressor och turbo. Men Aquador uttalade sig i ViB och menade såklart att prestandan är densamma (troligtvis inte). Men deras inköpspris är säkert en hel del lägre för denna motor än VP.

Det stämmer säkert att prissänkningen på 400k är jämfört mellan mässpris paketerat och klart, mot rena listpriser förra året. Spec eftersom de motiverar prissänkningen med motorbytet vilket knappast gör 400k ut till kund. 100k kanske möjligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn ät en VAG 3Liters V6 som finns som landversion i tex audi.

Den har ett otroligt bottenvrid så någon kompressor lär inte behövas för den sakens skull, har provkört motorn i en 23DC och där var den grym!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite info om motorn på följande länk www.brunswickmarine.se/?nid=15712&mid=44505

Vridmoment: 550 nm vid 2000 rpm

En D4-300 ger knappt 700 nm. D6-310 som jag har knappt 750 nm. (vid liknande varvtal som TDI)

Tror TDI-motorn får jobba relativt hårt i en 27 ht (väger 2900 kg + motor) jämfört med i en 23 dc (1750 kg + motor).  Sen väger iofs TDI-motorn mindre än D4, men som sagt... tror den får jobba lite i 27'an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej..dom 2,5 l/nm får gå som blandat . Kör jag från stan och till Trosa ca50nm blir det den siffran , lika så till Sandhamn .

Bytte motorer förra året till 5:0L efi mercruiser inkl sötvattenkylning och dom gjorde sitt till . Mina gamla omc från -96 sörplade 3 L nm .

Min båt är ganska lätt för att vara 30 ..3800kg tom !

 

En båt jag hade tidigare, ChrisCraft 210 från -86 med 5:0L drog 1L nm i 24-25knop , flödesmätare Gfs10 kopplad till Garmin .

Min Searay 24 sundanser -91 med 5:7L drog ca 2L nm blandad .

Och inga Duoproppdrev heller , bara Ahpla och Sx drev .

 

Rätt ok siffror tycker jag ..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul nyhet i brevlådan idag: Praktiskt Båtägande (April 2014) har Aquador 26 på framsidan med rubriken "Finsk fullträff".

 

Inne i tidningen är det 7 sidor med fyra artiklar om vår båt:

Klassikern: "Sportig familjebåt"

Interiör: "Byggd för gästhamn"

Exteriör: "Smidig planlösning"
Besiktningsmannen: "Ta med skruvmejseln"

 

Avslutningen är "Om man inte köper Aquador 26, vad köper man då?"

Nimbus 26 DC

Sea Ray 268 Sundancer

Fjord Dolphin 775

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...