AudiRS6 0 Postad 22 Maj , 2012 Tjena Jonas! Kul att se att du fortfarande är så aktiv här på forumet och hjälper oss Aquadorägare! På facebook finns det en rolig sida kallad aquador boats där medlemmar hjälper varandra med diverse problem osv. Där finns ett flertal bilder som ligger uppe på faceliften där. Kolla denna bild tex Vet dock inte om alla kommer åt den. Möjligt att man måste vara medlem i gruppen för att se bilden. Om så är fallet kan jag spara ner och ladda upp när jag sitter framför datorn nästa gång! /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 22 Maj , 2012 Hittade bifogad bild på nätet. Tror alla modeller fick ny s.k. integrerad förarplats modellår -10. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 24 Maj , 2012 Tänkte dela med mig ett litet tips. När vi köpte vår båt insåg vi snabbt att det saknas krokar i pentry, toa och ruff att hänga handdukar, jackor och annat på. Det bar emot att direkt börja skruva i träpaneler och väggar innan vi bott in oss och visste exakt vad som behövdes var. Så som temporär lösning köpte jag ett gäng sugproppskrokar och hållare på Åhlens för en struntsumma, tänkte att dessa trillar väl ner snart. Men dom har suttit stadigt ända sen förra våren, trillade inte ens ner över vintern. Funkar långt över förväntan, även när man flyttar runt lite efter behov. Den temporära lösningen har blivit permanent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 25 Maj , 2012 Hej Efter en lite sen sjösättning tog jag premiärturen med nya båten (Aquador 28 HT) igår. D6:an är GRYM ! Känns som båten accar som en bil och planar på några få sekunder. Fruktansvärd råstyrka! Toppade över 37 knop och marschar runt 30. Jag har däremot problem med både värmaren och spisen. Båda är dieseldrivna Wallasapparater. I och med att bränsleledningarna är genomskinliga ser jag att det finns diesel i dom (och en hel del luft). Både värmaren och spisen går igång och bränslepumpen arbetar men dieseln ligger still i ledningarna. Vad jag kan se delar de på bränsleledningen och misstänker att boven ligger där? Visst är det ett Aquadorproblem med delade bränsleledningar? Hur har ni gjort där? Har ni dragit nya ledningar eller lyckats lösa det på annat sätt? Hälsar Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allure 1 Postad 25 Maj , 2012 Tyvärr inget svar, men kopplar på egen erfarenhet av matningen av bränslet till värmaren. På min Aquador tar det flera försök till att värmaren verkligen ger värme. Fläkten går men det är inte alltid att den tänder. Så gärna tips på starttekniken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 25 Maj , 2012 Diesel till värmare och spis -- Krister skrev om detta för 2 år sedan, leta bakåt från augusti 2010 i denna tråd, där finns en diskussion. Grattis till nya båten, är lite lätt avundsjuk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krister_22 0 Postad 25 Maj , 2012 Hej! Jag kan också tillägga att spisen är otroligt känslig för spänningsfall, åtminstone i startskedet. Den tänder inte om inte spänningen är på en viss (minns inte exakt, men ganska hög) nivå. Om spisen inte tänder - pröva att koppla in landström eller starta motorn. /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 26 Maj , 2012 Man får tydligen bara två startförsök på spisen sen måste jag lossa huvudkabeln för att återställa den. Nån som har en aaning om vart den sitter och vart den kan lossas? Spisen är ju inbyggd i Corianbänkskivan så jag hoppas verkligen att jag slipper skruva loss hela spisen varje gång den behöver återställas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 26 Maj , 2012 Hej, min spis låste sig en gång och då kunde jag återställa genom att slå av huvudströbrytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 27 Maj , 2012 Yes, det fungerade fint. Och det gör även spisen nu. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davidius 0 Postad 28 Maj , 2012 Jag fick lära mig av säljaren när jag köpte vår båt att ALLTID slå av de 3 huvudströmbrytarna när jag lämnar båten. Skälet han sa var att det annars finns prylar som drar slut på batterierna i onödan. Men kanske är det därför jag sluppit problem med spisen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eborgelin 7 Postad 28 Maj , 2012 Ja, det känns väl som best practice i de flesta båtar när man kommer till hemmahamn.. Jag slår även av kylskåpet i de flesta fall (egen knapp) om jag inte ska använda detta inom kort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eborgelin 7 Postad 28 Maj , 2012 Jag köpte en ny plotter i helgen (Raymarine E7) och har sedan jag öppnade lådan funderat hur jag ska lyckas installera den på ett snyggt sätt. Planen är en bygelinstallation till höger om sjökortsluckan (2006, ordentlig plats finns) men den tidigare plottern har en föredömligt tunn elkabel dragen genom ett litet borrhål. Den kabel som följer med E7 har både en klumpig videokabel och en ännu klumpigare säkring satt på pluskabeln (som då måste tas igenom ett lika stort hål). Jag kan förstås kapa bort säkringen och sätta den på en säkringplats i båten men videokabeln kanske man vill ha kvar vid ett senare tillfälle.. Sen kan man ju även installera NMEA och annat på andra kontakter på plottern. Hur har ni som installerat plotter på samma plats gjort med genomföringen? Har ni satt en specifik kabelgenomföringslösning på denna plats eller bara borrat hål? Finns det bättre lösningar? Kom gärna med tips och bilder om ni har möjlighet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davidius 0 Postad 28 Maj , 2012 Gör det stora hålet (så att säkringen kommer igenom) under där plotter-bygeln ska sitta. Fixa sedan ett mindre hål i kanten av det stora hålet, i bakkant av bygeln, lika tjockt som kabeln. Men kolla noga din plotter-bygel, den kanske redan har en listig möjlighet att leda fram kabeln på ett snyggt sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eborgelin 7 Postad 28 Maj , 2012 Har funderat kring detta.. Vill dock sätta bygeln över skruvhålen för den gamla plottern och den har hålet till kablen en bit ut (några centimeter) från bygelns sträckning, så då lämnas ett öppet hål som vi inte gillar.. Givetvis kan man kanske sätta någon form av täckskiva över alltihop och göra hål under denna. Risken blir ju att instrumentpanelen till slut ser ut som en schweizerost där diverse potters har suttit under användningstiden.. Den första satt 6 år.. Tack för tipset i alla fall. Ska åka ner till båten och mäta och fundera på en sådan lösning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 31 Maj , 2012 Tips om de 2 gasfjädrar som håller uppe taxidörren fram: Ena hade slutat fungera redan när vi köpte båten och säljaren fixade då en ny från FlipperMarin. Den andra gav upp sommaren 2010. Fixade ny förra våren, men såg kartongen nu och kom på att jag har glömt skriva här om min jakt på gasfjäder: FlipperMarin i Täby hade ingen kvar längre, på de gamla stod HAHN-Gasfedern GmbH 100 N och tyskarna verkade ha slutat tillverka denna gasfjäder. Frågade i alla båtprylsbutiker, ingen hjälp där. Letade på Biltema men fjädrarna till bilar har mycket högre tryck i och hittade ingen med rätt längd... Hittade till slut ett företag som heter Lesjöfors, som tillverkar en gasfjäder på 120 N som bara är 3 cm kortare än nuvarande. Monterade därför även nya fästen i skrovet lite längre bak, så att luckan går att öppna helt. Fungerar utmärkt. http://www.lesjoforsab.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 31 Maj , 2012 Jag hade inte monterat annat än lesjöfors, dom är bland dom bästa på gasfjädrar så nu kommer du med största sannolikhet aldrig mer ha problem med lucköppnarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olabac2 2 Postad 6 Juni , 2012 Halloj, Har lite problem med min bogpropeller. Innan jag startar en ny tråd om detta tänkte jag kolla här först då jag misstänker att samma bogpropeller, LEWMAR på 2.0kw. sitter i flera aquador båtar. Jag har en 2006 dc och mitt problem är att bogpropellern endast fungerar bra i ca 2 sek sedan går den ner i varv ordentligt, och därmed ingen vridkraft. Väntar jag några sekunder kan jag köra lite igen innan den går ned i varv. Ser på voltmätaren att den fladdrar upp och ner, vilket kanske inte är så konstigt. Jag har bogpropellern kopplat på mitt startbatteri som är ett nytt AGM på 70Ah och ett CCA på 760. Har hört om att det skulle kunna vara något fel på kolen och ett förekommande fel, har ingen aning om vad detta är dock. Kan det vara så att batteriet är för litet? /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davidius 0 Postad 7 Juni , 2012 Hej Ola, Mitt startbatteri är på drygt 100 Ah (minns inte exakt). Tycker din beskrivning pekar på att ditt startbatteri är gammalt och behöver bytas. Om du väntar mindre än en minut mellan gångerna du använder bogproppen, så verkar det orimligt att det är bogpropellerns motor som repar sig (svalnar?). Däremot rimligt att startbatteriet hinner piggna till. Jag antar att båtmotorn är igång när du använder bogpropellern och när den går ned på lågt varv gissar jag att startbattteriet har tappat så mycket spänning att det bara är generatorns ström som driver bogpropeller. Senast ändrad av Davidius | 07 juni 2012 | 08:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olabac2 2 Postad 7 Juni , 2012 Startbatteriet är helt nytt AGM batteri, är på 70AH cca 760. Som elen är kopplad nu är jag osäker på om förbrukarna och startbatteriet är ihopkopplade under gång. Borde inte generatorn orka driva en bogpropeller? Har en D6 där jag har för mig att generatorn genererar 14.2V och 115 A. Mvh Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aquamartin 2 Postad 7 Juni , 2012 Ett allmänt tips: Generatorn laddar inte fullt på tomgång - varva upp motorn och testa sedan om bogpropellern går bättre. (Om den går bättre så är det lättare att leta orsaker varför den inte får tillräckligt med ampere från batteriet generator. Alternativt lyft in ett 100Ah batteri in i förpiken, direktkoppla och se om den beter sig likadant) Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 Juni , 2012 Du skriver att bogproppen är på 2 kW = 2000 W. Även in generatorn skulle ge full effekt (vilket den nog inte gör på tomgång), så är 115 A * cirka 12 V = ungefär 1400 W Alltså behöver bogproppen hjälp av startbatteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olabac2 2 Postad 7 Juni , 2012 Hur länge kan ni använda bogpropellern utan att den går ner i varv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eborgelin 7 Postad 7 Juni , 2012 Prova att parallellkoppla ytterligare ett löst batteri nära relät, så ser du om det är strömtillgången som är problemet eller om det är själva bogpropellern som krånglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 Juni , 2012 Jag kan inte minnas att jag upplevt att varvtalet faller hos bogproppen. Det ligger kvar på samma nivå. Däremot så är det olika varvtal åt höger och vänster, antar att det beror på att propellern är olika effektiv (greppar bättre åt ena hållet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olabac2 2 Postad 8 Juni , 2012 Stort tack för alla svar jag skall testa lite i helgen, återkommer med min ev framgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eborgelin 7 Postad 8 Juni , 2012 Har inte heller upplevt varvtalsdegradering, även om jag sällan kör långa repor med bogproppen. Mina batterier är dessutom fortfarande troligtvis original, -06 så inte de fräschaste.. Ska testa i helgen om tillfälle ges.. Kan absolut vara ett problem med kontakt vid någon av kopplingarna mellan batteri och bogpropp om det inte är själva motorn. Tipps kan vara att känna på alla skarvpunker du kommer åt efter en ordentlig körning - är det varmt är du problemet på spåret.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eborgelin 7 Postad 8 Juni , 2012 Noterade i förra helgen när regnet vräkte ner att styrbord taklucka läckte lite i bakkant på mitten (där det är en liten skarv). Noterade att det finns en liten fabrikssilikontätning i bakkant på ovansida under luckan, känns som det borde vara den som är otät. Har någon annan haft samma problem? Är det enkelt att lossa takluckan i bakkant för att komma åt? Vädret tillät inte några åtgärdsprogram den gångna helgen.. Det läckte även lite vid kapellstagen bak på kapellet, vilket kunde lösas temporärt genom att knyta en diskhandduk vid teleskoppunkten på staget.. Är det ett vanligt problem? Dålig impregnering eller felspännt kapell? Inte lätt när det regnar vertikalt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davidius 0 Postad 11 Juni , 2012 Såg diskussionen om trimplan i början av tråden. Tog ett tag att lära sig, tycker jag: 1) Min Aquador och de flesta andra har knapparna kopplade i kors = höger knapp styr vänster trimplan. Detta är för att knapparnas effekt då stämmer bättre med deras placering. 2) trycker jag i överkant på knapparna, så hissas de upp. Men det går långsamt, totalt tid från max uppe till max nere är 7 sekunder på land (i full fart kanske tiden påverkas, det vet jag inte). 3) det går fortare att komma upp i planing om trimplanen är nere. Och om båten är tungt lastad så gör det stor skillnad att trimplanen är nere, då kommer båten upp i fart klart snabbare. Jag undrar om inte Jonas tryckte trimplanen åt fel håll när han testade i början (citatet ovan). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 11 Juni , 2012 Taklucka -- vet inte har inte haft det problemet. Kapell som läcker i hörnen -- vi har ett orginal kapell från 2003 som läcker på samma ställe, i hörnet vid kapellbågen. Samt ett nyare där takets tyg går ned lite mer i hörnen och fästs med kardborrband, som inte läcker (däremot har vi inte det moderna kapellet, med större tak och mer lodrät bakruta). Kanske kan du lämna in kapellet och få ditsytt ett extra hörn som fästs med kardborrband? Trimplan och knappar -- stämmer, i början hade jag missuppfattat och trodde att höger knapp styrde höger trimplan (verkade rimligt), så jag hade missuppfattat upp och ned... Håller med om att trimplanen gör nytta nere mellan 10 och 20 knop ungefär. Fast ofta sitter vi nästan alla på styrbord sida, så styrbords trimplan är nog nästan alltid max nere. Svårt att se, har ingen mätare som visar hur långt nere de är... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser