Krister_22 0 Postad 5 September , 2011 Hej! Kika några inlägg upp i den här tråden, så får du info om A-ställning jämfört med däcksställning. Tilläggas kan att jag själv hade däckställning från Press & Son till min förra båt (en Flipper 717) och jag var nöjd med den. Dessutom är det högt andrahandsvärde... /Krister Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lagunen 0 Postad 5 September , 2011 Hej jag är nybliven lycklig ägare till en Aquador 26 HT 2005 Motor D6 310. Jag undrar om någon vet hur man tömmer färskvattentanken. Även om jag drenerar varmvattenberedaren så står det 6-7 cm vatten kvar i tanken. När alla tre huvudbrytare är på är startbatterierna ihopkopplade med förbrukningsbatterierna? Ha en god höst. Stig E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 5 September , 2011 Tömma vattentanken -- antar att du menar på hösten, för att inte vatten som är kvar ska frysa sönder? Jag brukar då låta pumpen vara på och en kran i taget öppen, samt suga ur med en våtdammsugare. Det blir kanske lite vatten kvar i tanken, men det gör ingen skada (tror jag). Vill man få ut det sista vattnet också, så har min vattentank ett lock ovanpå. Alterntivt går det kanske att sticka ned en slang genom påfyllningshålet och suga ut? Ihopkopplade batterier -- Startbatteriet har en egen krets, med egen spänning, det kan du enkelt mäta med en voltmeter. Enda undantaget på min 26HT är precis när man startar båten, för då finns ett relä som (när tändningsnyckeln är vriden till start) kopplar ihop båda kretsarna, så att alla 3 batterier hjälper till att starta motorn. Detta finns diskuterat högre upp i denna tråd, en person som hade kört med ett startbatteri som var helt slut, utan att märka det (förrän båten inte startade, när även förbrukningsbatterierna var urladdade). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lagunen 0 Postad 5 September , 2011 Ok Tack så mycket. En fråga till när man slår på tänningen vilken krets visar Voltmätaren då. Start eller förbrukning? Stig E Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MarkoE 0 Postad 6 September , 2011 Det där med startbatteriet och kopplingen till service tycks dom ha ändrat på. Vi fick slut i våras på vårt startbatteri, och där fanns ingen hjälp från servicessidan automatiskt. Tog startkablarna från bilen och kunde låna lite ström den vägen. Bra att ha kanske med i båten annars också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 6 September , 2011 Det är därför jag skrev Enda undantaget på min 26HT är... Som sagt tidigare så görs monteringen av mycket på båtarna först hos återförsäljaren, plus att modellen finns från 1998 till 2011. Och köper man begagnat kan tidigare ägare ha ändrat. Så varje båt kan ha sina egna specialare. Lösningen är att undersöka sin egen båt själv, hur delarna är kopplade och sladdarna dragna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 6 September , 2011 Återförsäljare monterar bara utrustning på lagerbåtar som saknar den utrusning som kunden vill ha. Beställer du en ny båt från fabrik så monterar dom allt där såklart! Hur motorn kopplar ihop batterierna kan man nog se i motorns instruktionsbok. Jag har en cummins och den kopplar samman förbrukning och start om jag vrider på nyckeln DVS: den spänning du ser på voltmätaren är ett medeltal över alla batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 6 September , 2011 Akterspegel, ...allt där såklart! i fabriken... Du får förlåta, men jag tror mer på ögonvittnen som faktiskt har köpt båt av Aquadors återförsäljare Flipper Marin i Täby. Som jag skrev i mitt svar till MaCro i denna tråd 15 augusti: Kvalitet -- Det jag lärt mig först i år (en granne köpte en ny Aquador 33HT) är att väldigt mycket på båten (t ex kompass, kyl, lampor, toa, spis, värmare, ankarspel) monteras av återförsäljaren i Sverige. Så det skiljer beroende på vilka som råkar vara anställda för jobbet ett visst år, hos en viss återförsäljare och hur stressade de är. Fördelen för den som köper en ny båt är att man kan få det mesta skräddarsytt även när man köper ett paket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 6 September , 2011 Det blev nog lite tokigt när din kompis pratade med sin granne. Aquador liksom Flipper och Bella säljer inte några halvfabrikat. Köper man en båt som en återförsäljare har i lager och vill ha mer utrustning än vad som redan finns monterat från fabrik så kan marinan montera det alternativt att återförsäljaren ansåg att dom kan montera tex ett ankarspel till ett lägre pris än aquador själva begär. Toalett, kompass och standardutrustning är alltid monterat från fabrik, det vore synd om folk får en bild av Aquador som ett halvfabrikatsmärke! Men det finns många montörer på Aquador och det är människor som monterar båtarna så det är inte helt omöjligt att det skiljer på småsaker utav den anledningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 7 September , 2011 din kompis -- Nä, vad får du det ifrån? Jag pratade så klart själv med min granne, i våras, 2 veckor innan leverans. Min granne hade då nyss själv varit hos Flipper Marin och eftersom hans nya 33HT precis hade kommit från Finland, så bad han att få se den. Han berättade för mig att han blev mycket förvånad, eftersom när de tog upp ett hål i plasten och han kröp in, så var det (som sagt) nästan ingen utrustning som var monterad -- inte ens kompassen. Jag blev också förvånad -- häpen. Förklaringen som min granne då fick var att det är många köpare i andra länder som vill ha andra lösningar: pumptoa eller eltoa, ankarspel bak eller fram, syrabatterier eller GEL-batterier, kyl med dörr eller låda, gas-spis eller diesel-spis nere, grill eller spisplatta (bak på 33HT), och så vidare... Men du då? -- varför är du så säker på exakt vad som görs i en av Bellas 5 fabriker i Finland? Berätta vilka källor du har till dina tvärsäkra påståenden! Senast ändrad av Jonas478 | 07 september 2011 | 10:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 13 September , 2011 Sorry, visste inte att du citerade dig själv, säjer du att det är så så är det ju så, jag vill inte misstro dig, min familj har tot köpt 7st nya aquador och jag en 705HT (samma fabrik) Vi har fått dom leverade från fabrik med den utrustningen som dom var beställda med. Gardiner, drev, dynor , bord.. rubbet är monterat förutom propellrar som brukar ligga i originalkartong i båten. Det är en person som äger bellaboats och han är VÄLDIGT petig, har svårt att tro att han släpper iväg en ofärdigd aquador som är varvets finmärke medvetet, ursäkten att olika marknader har olika krav håller inte, alla båtar är unika och leveras färdigmonterade. Men även solen har fläckar, kanske skickades båten av misstag innan den var färdig och då måste man ju hitta på något som låter trovärdigt om kunden kommer och tittar på den. Jag har bra kontakt med en återförsäljare och bra inblick i bellaboats affärs filosofi, därför var jag så säker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olabac2 2 Postad 17 September , 2011 Hallloj, Efter att ha varit utan båt hela sommaren då min vp 5.7 gxi (bensin) skar/nöp i början av juli har jag idag varit ute med min nya (beg.) motor D6-330. Känns som ett grymt lyft för båten ! Dock så måste jag byta startbatteri då mitt gamla var alldeles för litet. Är det någon som vet hur stort batteri jag måste ha, antar att det mest relevanta måttet är CCA eller?? Mvh Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
olabac2 2 Postad 18 September , 2011 Kom på en ny fråga gällande laddaren. Har landström på min 2006 och undrar om laddaren är bra som sitter som standard? Det lilla jag läst är att det behövs en bra laddare som kan anpassa laddningen till det batteri du har. Är det samma laddare som används när man laddara under som gång som används med landström? Tacksam för svar Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 19 September , 2011 Snälla alla vänner på detta forum: Respektera det ämne som trådskaparen har valt. Denna tråd handlar om Aquador 26HT och den är lång nog ändå (tar tid att ladda, svår att hitta i) utan att fyllas på med frågor som är mer generella och gäller alla motorbåtar eller alla som har en viss motor. Exempel: --> val av täckställning till 8 meter motorbåt = starta en egen tråd --> skrämma bort bajsande fåglar med uggla = starta en egen tråd --> vad mäter voltmetern på en Volvopenta intstrumentpanel = starta en egen tråd --> vilket startbatteri behövs för en D6-motor = starta en egen tråd --> hur fungerar landström i förhållande till motorns generator = starta en egen tråd Även du som vill ha svar tjänar på att starta en egen tråd, för det är MYCKET större chans att de som har kloka svar ser frågan om den syns i listan med ämnen. Det är lätt: 1. Välj forum, t ex MotorbåtSnack 2. Klicka på Skriv nytt inlägg (orange) 3. Skriv en tydlig detaljerad fråga som ämne 4. Förklara problemet och mer exakt vad du vill fråga om eller diskutera Senast ändrad av Jonas478 | 19 september 2011 | 12:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_S 0 Postad 27 September , 2011 Hej, Jag har just köpt en Aquador 26 HT -06 med Volvo Penta D4-260 motor. På drevet (DP-H) sitter G5 propellrar monterade. Jag funderar på att sätta in en KCR box för ännu bättre effekt (295 hk) och undrar då om ett propellerbyte till G6 rekommenderas? Kanske att det finns någon på forumet som gjort detsamma eller som har en D4-300 monterad och kan delge sina synpunkter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 12 Oktober , 2011 Hej alla Det blev till slut en Aquador 28 HT (istället för 26:an) med en VP D6-350. Eftersom det inte finns så många med 28 HT på det här forumet - och då båtarna är väldigt lika varandra (de har bl a samma instruktionsbok) - så kommer jag nog hänga lite hos er här inne. På tal om instruktionsboken. Den tar ju inte direkt upp allt som man undrar. Så, som sagt, jag kommer nog komma med en del (dumma?) frågor till er - men ska försöka hålla mig till modellspecifika frågor, som Jonas önskade. Tack för övrigt för en väldigt matnyttig tråd. Heder till er alla som orkar svara och tack till Jonas i synnerhet som håller tråden vid liv. Mvh/Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 12 Oktober , 2011 Grattis till en ännu bättre båt Andreas, Självklart ska du hänga här med oss, det är ju mycket som är gemensamt. Vi tittade även på 28HT, med för oss var det för stor prisskillnad. Jag såg din tråd om för- o nackdelar jämfört med 26HT och håller med dig. Fast hade vi råd skulle jag nog vilja ta även nästa steg till 33HT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
classe10 0 Postad 23 December , 2011 Hej på er! Är nybliven ägare till en Aquador 26 HT med en KAD 42 från 1998. Hann bara med en kort provkörningstur i höstas innan hon gick upp på land. Har varit inne på forumet och tittat en del och det är bara att tacka för alla trevliga inlägg. Har en fundering när det gäller bränsleförbrukning på KAD 42, 43 och 44 (borde vara ungefär samma) vid låga varvtal. Vad drar dessa motorer per distans om man kör ca 7 knop, dvs innan den sätter sig? //Classe i Vaxholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
classe10 0 Postad 23 December , 2011 Är det någon som har ett extra exemplar av instruktionbok till Aquador 26 HT //Classe i Vaxholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lagunen 0 Postad 23 December , 2011 www.Aquador.fi Där finns det manualer för nedladdning. Beställ den inte från återförsälgaren i Stockholm de tar 395 spänn frakt för samma som du hämtar hem gratis från Finnland. God Jul Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
classe10 0 Postad 25 December , 2011 Tack så mycket för bra tips om instruktionsboken. God Jul på er också! //Classe i Vaxholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
classe10 0 Postad 25 December , 2011 Lite fler funderingar på min rel nyinköpta båt. Aquador 26 HT med KAD 42 från 1998! 1. Under den korta provtur som hanns med i höstas så fungerade varvräknaren. Nu när hon står vinterkonserverad på land står visaren på ca 1.000 varv men den borde väl stå på 0 när motorn är avstängd. Är det ngn som har erfarenhet av vad som kan vara felet? 2. På min båt så är luckan i durken mellan framsätena samt nere i kabinen utanför toaletten fastskruvade. Vid en närmare titt så döljer sig under dessa luckor skumplast som man har sprutat dit ända upp i nivå till själva durken. På nyare modeller av 26,an kan man se att dessa luckor har ett beslag så att de förmodligen används som förvaringsutrymmen. Tror ni att jag vågar ta bort/gräva ur skummet så att man kan använda detta som förvaring istället? Antar att bränsletanken ligger under luckan i sittbrunnen i höjd med framsätena, fast en bit ner, så lite plats för förvaring borde det bli över! 3. På en motor från 1998 så finns inga digitala signaler att läsa av motordata ifrån som man kan göra från en modernare motor och ev koppla till GPS,en. Är det ngn som har installerat vanlig bränslemängdmätare och hur fungerar dom? Är de tillförlitliga? Pris? 4. Jag verkar ha septiktanken installerad i utrymmet innanför stickkojen (under u-soffan). Vill egentligen sätta in en lucka i väggen i änden på stickkojen så att man kan använda detta utrymme till stuv istället. Hur är det på era båtar, kan ni förvara grejer här och var sitter i så fall septiktanken? Bästa hälsningar Classe i Vaxholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aquamartin 2 Postad 26 December , 2011 Hej Classe! Jag har en Aquador 2011 så det är säkerligen några förändringar som skett under åren, men: 1. Varvräknaren (och andra mätare) kan fastna i allehanda lägen när stömmen bryts, bör återgå till noll när strömmer slås på igen (om du inte redan provat?!) 2. Säkert fyllt med skum för att dämpa ljudnivån och eventuellt även för att förhindra fukt/vatten att samlas, specielt den luckan i förpiken. Det jag skulle vara lite fundersam över är tillgänglighet till vattenintag till toaletten som på min båt sitter under luckan i förpiken. Och samma sak med luckan mellan stolarna, åtkomlighet till tankanslutningar/tankmätare m.m. Däremot är det minimalt med stuvutrymme tillgängligt under dessa luckor - ingen större vinst/förslust.. Kolla på någon väns båt eller besök båtförsäljare som har aquador 26 i sin försäljningshall och smyg ned och spana! På moderna båtar sitter som sagt kranen för inlopp till vattentoan och även en pump med flottör för urpumpning av duschvatten. 3. - Har inget erfarenhet av bränslemätare för äldre dieselmotorer (enkelt att montera på bensinmotorer då dessa inte har återmatning av bränslet, men dieslar pumpar ju tillbaka 70% av överblivet bränsle vilket gör att det måste mätas på både ingående och returen - vilket verkar dyrt och krångligt) 4. På modernare Aquadorer sitter septitanken i utrymmet under luckan framför passagerarsätet. God fortsättning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
classe10 0 Postad 26 December , 2011 Tack för dina svar Aquamartin! Hoppas att det är så enkelt som du säger med varvräknaren, att den kommer igång igen när man sätter på strömmen och startar upp. //Classe i Vaxholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 2 Januari , 2012 Bränsleförbrukningen är ungefär lika med hur stora svallvågor båten drar upp, och min erfarenhet från en 26HT med KAD44 är att det är krävs väldigt lite extra gas för att öka från 3 knop (tomgång) till 6 knop (cirka 1200 varv). Men sedan ökar svallet rejält och 7 knop ger nog dålig ekonomi. Dessutom börjar kompressorn bullra vid 1500 varv ungefär. På Volvos sajt www.volvopenta.se kan man hämta faktablad för motorerna och de har diagram som visar dieselförbrukningen vid olika varvtal, så där ser man förbrukningen per timme. Dela med farten i knop, så får du förbrukningen per distansminut. En fördel med en modern diesel är att de drar väldigt lite på tomgång och vid låga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 18 Januari , 2012 Hej, Så här mitt emellan upptagning och sjösättning hade jag tråkigt och lite abstinens, så jag summerade den gångna säsongen främst eftersom jag var nyfiken på hur mycket diesel man brännt. Borde väl släcka abstinensen lite. Hursomhelst - Så här ser min säsong 2011 ut som är den första med 26'an: Distans totalt: 1370 nm, motortimmar totalt: 138,8. Motor VP D6-310. Bränsle totalt: 2278 liter (jösses när jag jämför med bilen på ett helt år) à 14,50 kr/L i snitt (hemmahamn nära en relativt billig sjömack). Totalen skrämmer ändå omräknat i kronor. Skall tillägga att vi lagat mycket mat och använd värmaren en hel del. Säsong från 21/4 - 31/10 med många turer - både långa och korta. Har dock väldigt dålig uppfattning om vad spis och värmare drar. Har inte bränsleflödesmätare. Faktisk snittförbrukning totalt (ink spis o värme) ca: 1,66L / nm eller 16,42L / h. Snittfart över hela säsongen knappt 10 knop. Dela gärna med er era erfarenheter. Hoppas på sjösättning till påsk i år. Hälsningar/Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eborgelin 7 Postad 20 Mars , 2012 Hej, Vi är i köpartagen kring en Aquador 26 HT och håller på att få allt på plats (håll tummarna).. Några korta frågor från er med lite erfarenhet: Båtplats, vilken bombredd och bomlängd är lämplig för denna båttyp? Har fått förslag på en bredd som är 65 cm över båtens bredd, är det rimligt? Vad har ni med Y-bomar för bredd själva? Andra generella tips vid köp, vad bör man kolla upp och tänka på? Den primära båten är en välskött 2006a med en D6-310 motor.. Bör man anlita besiktningsman? Med vänlig hälsning, Emil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 20 Mars , 2012 Hej Emil, Båtplats -- 26HT är 305 cm bred mätt över sidolisterna bak, men smalare i vattenlijen när man ska in. Vår båtplats är 350 cm och det känns så klart lite smalt när man ska in (men då fjädrar Y-bommen när jag råkar glida mot den), fast väl på plats så är det lagom (jag går ofta ut på Y-bommen en bit, när jag ska ombord, har testat en bredare plats och då var det svårt att komma ombord). Fast våra Y-bommar är längre än båten, cirka 10 meter långa, så därför förtöjer jag för storm 1,5 meter cirka ut från bryggan (mindre ryck då, Y-bommen flyter ju). Besiktningsman -- beror så klart på hur erfaren du är. När vi köpte besiktigade vi en båt som var 4 år och en som var 5 år gammal. Båda hade 5-6 lite dyrare brister (dåliga batterier, trasig VVB, funktionsfel radio, funktionsfel toapump, liknande) som säljarna behövde åtgärda, så helt klart var besiktningen för oss både lönsam och en stor trygghet. Men det var för att vi hade bestämt oss för att köpa en av dessa två båtar. Lycka till med båtköpet, berätta hur det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 21 Mars , 2012 Hej Emil, Ang besiktningsman och generella tips - Tycker absolut du skall låta besiktiga båten. Du kan söka på D6 bland trådarna här på MG och du kommer att hitta en del som man bör ha uppsikt på, t.ex: - Styrslangarna - om det sitter original är det stor risk att de måste bytas på en 06'a. Kostnad ca 4.000.- - Propellrarna - många har haft problem med korrosion/kavitation. Om dessa måste bytas är det en kostnad på knappt 20.000.- - Sjövattenfiltret - locket bör gärna vara bytt till det transparenta med ordentliga fästpunkter (ej särskilt dyrt) - Servicehistorik - har tex den större 5-årsservicen gjorts på motor och drev? Om du funderar på att teckna maskinskadeförsäkrng kan det vara viktigt med koll på servicehistoriken. - Om batteribanken är original från 06 är det stor sannolikhet att det är dags för byte. - Är eventuell eftermonterad utrustning installerad på fackmässigt sätt. - Toa, VVB och annat som Jonas nämner. Det är en underbar båt med en härlig motor. Lycka till med köpplanerna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 21 Mars , 2012 Bra tips om D6 Arne, Fast när vi besiktigade så friskrev sig besiktningsmannen delvis från motor och drev. Han förklarade att han granskar utsidan av motor och drev efter spår av problem och lyssnar på motorljudet vid provkörningen -- men att han inte kontrollerar inuti dem. Jag köpte dock i september från en firma och hade alltså 3 månaders garanti, så lösningen för min del var att när det var dags för motorservice i oktober be det auktoriserade varvet att då kontrollera motor och drev extra noga (de kollade t ex att drevaxeln var rak). En annan lösning är kanske att leta efter en besiktningsman som är expert på just D6-motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser